Direktlänk till inlägg 26 juli 2012
Det har varit mycket skriverier om rondellkörningens konst här i Umeå och nu har jag bidragit med en insändare jag också.
Så här skrev jag:
Att det finns två läger av rondellkörare (enklare att skriva rondell än cirkulationsplats) har nog alla förstått.
Det finns ett praktiskt sätt som privata företagare som körskolor och försäkringsbolag förordar och sedan finns det lagliga sättet som är just det lagliga.
Frågan är vilket sätt man bör eller ska följa, jag personligen säger det lagliga för hur skulle det bli OM företag fick bestämma sina metoder framför Svensk lagstiftning?
Att den lagliga metoden inte fungerar rent praktiskt är ju en helt annan femma.
Enligt lagstiftningen betraktas en rondell som en helt egen väg i sig som går runt i en evig cirkel oavsett hur stor den är.
I och med det upphör vad jag förstått all tidigare målning och skyltning då du kör in i rondellen så att markera före är helt verkningslöst rent lagligt.
Kör man enligt lagen är de flesta flerfiliga rondellerna helt felbyggda då man bara kan lämna rondellen från det yttre körfältet, ta en stor sax och klipp upp rondellen och räta ut den.
Vad liknar det då om inte typ en motorväg med av och påfarter om än korta?
Vem skulle få för sig att svänga av åt höger från det vänstra körfältet?
Ingen. Men i en rondell förordas det sättet av de privata företagarna.
Jag håller med att lagstiftningen är helt uppåt väggarna, även om det gäller vägar. Laglig körning sätter nämligen den praktiska byggnaden av rondeller helt ur spel.
Varför finns det två filer ut ur rondellen när man bara kan köra ut från det yttre körfältet?
Det finns bara ett sätt att lösa hela rondellfrågan och det är att lagstiftarna sätter sig ned och ändrar på klassningen av vad en rondell är till det gamla att det är en korsning.
Samt att man tydligt markerar innan med skyltning om vilken väg vissa filer leder, det går nämligen inte att säga vänster höger eller rakt fram då det långt ifrån alltid är så det ser ut i verkligheten.
Det finns rondeller med allt från två in och ut till sju, kanske fler.
Det är ju inte heller säkert att den stora trafikådern leder just rakt fram i rondellerna, den kan vika av åt höger eller vänster och då fungerar inte heller de tvåfiliga körsättet med båda filerna rakt fram.
Markering innan med skyltar skulle kunna åtgärda det problemet OM rondellerna klassas om, målning har ju en tendens att försvinna genom nötning och döljs vintertid av snö på våra vägar.
Således, ta bort klassningen av rondeller från att vara en egen väg, sätt upp skyltar om vart trafiken leder.
Det är enkelt och bör inte bli så kostsamt, det är mitt förslag.
Tills vidare kör jag enligt lagen och håller ytterfil hela varvet runt.
Ta det lugnt i trafiken
och sköt om dig.
Det ser ut att bli en fin dag idag, solen skiner och det är varmt, himlen är blå och jag har fått i mig två muggar kaffe.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|