jans

Direktlänk till inlägg 29 juli 2012

Väderpinne

Av Jan Sandström - 29 juli 2012 21:26

Nu står väderpinnen ganska rakt ut med en svag böj nedåt.

Sämre väder på gång men inte så farligt, regn i natt eller morgonbitti.

Det är värre när den hänger som en "korumpa" rakt ned för då är det dåligt på gång.

Misstänker att den är på väg nedåt för den pekade rakt upp tidigare idag, den går så högt att den viker yttersta spetsen ned i hängrännan.

 

Den är inte rak från början utan viker av på mitten då det var en förgrening där.


Jag har själv gjort den här och många andra stora som små, några så små som 2 dm med magnetremsa på fästet för att sättas fast på husbil eller husvagn.

Jag har även gjort dem på 1½-2 meter men dem blir otympliga, bäst är en 6-8 dm.


Hur man gör en sådan är ganska enkelt.

Den görs av gran, man kapar stammen lite ovanför och under en gren som växt år norr.

Dela stammen på hälften så är det lättare att sätta fast någonstans.

Skala bort barken och det går lättast om man gör det här på våren när granen savar.

Väderpinnen monteras upp och ned mot vad den växte så det gäller att hålla reda på det.

Eljest åker den upp vid dåligt väder och nedåt vid fint, helknäppt alltså  


Pinnarna är helsäkra i sitt väderspående och den på bilden har vi haft i säkert 25 år.

Den visar kommande regnväder så att längst ut närmast i tiden och längst in ett dygn bort.

Den kan alltså röra sig som en orm (fast inte så fort) så att längst in går det uppåt medan spetsen viker nedåt, och så blir det tillfälligt regn men i det stora hela fint väder.

Far den nedåt redan vid fästet blir det regn nästa dag.


Jag tror man kan göra dem av en kapad gren då jag sett dem som monterats på träfigurer som kattsvans och det pojkar har men inte flickor.


Lycka till med pinnsnickrandet och akta fingrarna.


Sköt om dig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards