jans

Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av Jan Sandström - 8 augusti 2012 10:47

Idag är jag på gnällhumör, har knåpat ihop en gnällig insändare till lokaltidningen VK (vk.se) där jag gnäller på alla dem som inte kan ta det lugnt på vägen i bostadsområdet och Vallmovägen.

Det är för er som inte vet en ganska lång rak väg med villor på båda sidor (kolla på Google Map) och nu begränsat till 30 km/h men det är det få som håller, många kör dessutom betydligt fortare och min gissning är att dem bara ser slutet på vägen och vill dit så fort som möjligt.

Vi hade blomlådor på två ställen tidigare men inte i år, det kan bli nödvändigt att sätta ut dem igen för att få folk att sakta ned.

Idag finns det många nya villaägare med små barn, det är som på den tiden vi flyttade hit och barn är oberäknerliga när det gäller vägar och bilar.

Ofta försvarar sig bilister med att "barn ska inte leka på vägen" och så är det väl MEN barn som trots allt leker på vägen är ingen fara för dem syns ju på flera 100 meters håll.

Det farliga är barn som är inne på gårdarna och plötsligt får för sig att springa till katten där borta på andra sidan vägen.

Då är 30 fullt tillräckligt för att man ska köra på dem, du hinner bara inte reagera då ett barn kommer utrusande framför bilen i 30 och kanppast om du kör fortare.

Däremot ör möjligheten till överlevnad mycket större i 30 än 50 och ännu större om man bara kör 20.

För man kommer ändå inte fram så mycket fortare då man kör lite saktare.

Det är inte ungdomar som kör värst utan det är alla grupper, unga som gamla kvinnor som män.

 

Så ta det lugnt INNAN du kört ihjäl ett barn för et går inte att ha ogjort.

 

Det nu tokiga är att inte alla människor i hela landet läser min blogg men får jag bara en person att vakna till är jag glad för det.

 

Tack för mig med gnäll.

 

Nu något annat, Maria har äntligen vaknat så hon kan ta hand om mig   .

 

Jag  har varit så kelsjuk hela morgonen förutom då jag sovit brevid husse men han sitter bara med hunden i knät och skriver arga insändare   

 

Såja, nu har jag gjort mig en tredje mugg kaffe så jag kanske blir snäll igen.

I kväll ska det ju bli räkfrossa på båten och tidigt i morgon ger vi oss iväg med bilen, det ska visst regna ordentligt i Vilhelmina men min beräkning är att vi passerar före regnvädret, så jag har packat ned både regnställ och paraplyer, jag har lärt mig hur mina planeringar blir.

 

Kom ihåg, ta det lugnt i trafiken, det gör jag.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards