jans

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Jan Sandström - 20 augusti 2012 19:13

Sitter ute på balkongen hos Anders och här ätit tårta m.m
Men varför ska han bo 3 tr. upp?
Jag som är så höjdrädd trivs bäst i marknivå.

Vi fick tag på ett cykeldäck till Eriks cykel men inte det han ville ha.
Ett sådant måste beställas och skulle kosta 600:- någonting.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2012 15:04

Än är inte allt hopp ute för Maria.

Kompisen Mona har stort inflytande på henne ibland, som när de nu varit och handlat.

Maria har köpt skor, riktigt mysiga skor, tycker jag då.

 

Mona hade köpt liknande fast blå på skopunkten.

Länk till Skopunkten och den blå versionen.


Åter till boken.

Läser en pappersbok, Henning Mankells Bergssprängaren.


Av Jan Sandström - 20 augusti 2012 11:47

Det jag glömde.

Läste i dagens tidning om att många olyckor/dödsfall orsakas av att personerna går med "lurar" i öronen så att dem inte hör något.

Jamen det tror jag inte ett skvatt på, då skulle det ju inte finnas kvar några hörselskadade personer eller MC-åkare för den delen.

Eller dem som har bilstereo där man hör på flera hundra meter att dem kommer, hör dem något av den omgivande trafiken?

Det är ju tre grupper som inte har eller använder hörseln till fullo i trafiken.

Går man omkring med proppar i öronen och lyssnar på musik MÅSTE man ju använda ögonen desto mer.

Man går väl inte över en obevakad järnvägsövergång utan att höra något samtidigt som man bara tittar på sina fötter, att det inte kommit något tåg den tiden på 10 år gör ju inte det att det kan komma ett idag.

Eller personer som gör likadant men går efter rälsen med hörseln stängd.

Jag tror däremot att det är väldigt många som gör så när dem vill sluta sina dagar här på jorden.

Vad är då behagligare än att stoppa proppar i öronen så att man INTE HÖR NÄR tåget kommer.

Man ska vara kallblodig eller väldigt less på livet om man går på järnvägsspåret och hör tåget komma utan att hoppa åt sidan.

Nu går ju i och för sig de nya persontågen ganska tyst så det behövs inte mycket för att inte höra dem komma men helt ljudlösa är dem ju inte, särskilt när lokförarna signalerar. Det är ju ingen vanlig cykelklocka dem har.


Hur många trafikolyckor är det inte som är förtäckta självmord.

En ensam person i en personbil som mitt på raksträckan "råkar" tvärt komma över på fel sida vägen och mitt framför en tung lastbil.

Det kan inte vara annat än ett medvetet val i 99 % av fallen, eller "råkar" köra av mitt i den där bropelaren av betong.


Men går, simmar, cyklar, kör man eller på annat sätt förflyttar sig i trafiken OCH har proppar i öronen så måste man ju för 17 använda ögonen och se sig för.

Det går ju bara inte att ge sig rakt ut över en väg (med eller utan räls) utan att se höger och vänster att det är fritt att gå över nog för att väldigt många gör det på övergångsställen.

Dem tror jag inte är ute efter självmord, dem är bara väldigt väldigt dumma och nonchalanta.

Eljest gör man bara det om man är väldigt less på livet.

Tyvärr är det väldigt mycket tabu kring detta med självmord, i VK:s nätupplaga får man inte skriva kommentarer som antyder om att det kan vara självförvållad olycka, det censureras direkt.


Det är dock inte jag, less på livet, utan jag njuter av livet i fulla drag även om det kunde ha varit lite ljusare och roligare ibland.

MC kör jag numera utan proppar i öronen men har musik i hjälmen, den högre rutan jag satte dig är underbar.


Ta det lugnt i trafiken och se dig för.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2012 11:01

I morse så var Stina ute och vaken, hon har legat och sovit i minst en månad tror jag.

Stina det är ju sonen Tomas sköldpadda men nu skulle hon ju inte gå i dvala, vi har ju inte kylrummet igång.

Så jag trodde hon inte skulle komma ut igen och stoppa in handen i hennes håla gör jag ju inte, man vet inte vilket kyvnyp hon kan ge i ett finger.

Nu fick hon färsk sallad, som Inger köpt till surströmingsfesten som ska bli av någon gång.

Vatten och torrfoder har alltid funnits till hands för henne.


Men det var ju inte det jag tänkt skriva om, vad jag tänkt kommer jag inte ihåg just nu, det kommer väl när tankarna klarnar av ännu en kopp kaffe.


Ju förresten, GRATTIS Anders, du fyller ju år idag.

 

Kommer du ihåg den dagen för 28 år sedan då du kom ut på våran toalett?

Att sedan Maria gjorde samma sak åtta år senare kan vi väl inte räkna såm något märkvärdigt.


Sedan fungerade naturligtvis inte länken i förra inlägget.


Semesterresan än en gång, Vildmarksvägen till Dala-Järna, Dalarna.

NU kanske den fungerar   


Kaffe och korsord var det.


Ta hand om dig.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards