jans

Alla inlägg den 27 augusti 2012

Av Jan Sandström - 27 augusti 2012 14:57

och jag kan fortsätta.

Det var en gammal film som heter Sonja från 1943, http://www.imdb.com/title/tt0036380/ osch med bl.s. Åke Grönberg och Birgit Tengroth. Kanske lite för gammal för att vara så där småmysigt trevlig som de gamla Svenska filmerna kan vara.


Dofter var det och egentligen är det väl inte så mycket att tillägga till det jag skrev tidigare.


Men ofter och lukter vilket egentligen är samma sak beroende på vem som andas in dem och skiljer på god och dålig doft.

Dessa betyder så mycket för oss att vi egentligen inte tar dem på allvar i vår vardag, men tänk på när  vi känner doften av mat hur det sätter igång aptiten, eller så får man motsatt effekt och mår illa, det kan vara då man luktar på matlådan och känner att en blivit dålig.

Jag mår illa (som Magnus Uggla sjöng) när jag känner doften av tillagad lever och det sitter i sedan vår skola blev matförgiftad av dålig lever då jag gick på lågstadiet. Tänk att ett sådant minne kan sitta kvar så länge.

Andra dofter gör mig sexuellt attraherad så som doften av mysk, den går direkt in i den delen av hjärnan.

Jag älskar också doften av myr, när jag är ute och åker MC inåt landet och känner doften av myrmark, den är så ljuvlig men även en aning frän och syrlig, det är för mig en doft av frihet och naturen.

En syrlig doft förekommer på våren när snödrivan börjar töa och man känner doften längst ut på tungan och tydligast då man drar in luft genom munnen som är nästan stängd och tungan mot tänderna så luften får svepa runt den.

Doften av björk efter en regnskur går kanppt beskriva.

Doften av nyslaget hö, härlig men då säger min gräs och hö allergi iftån, men jag tycker om doften av det.


Det jag däremot avskyr helt och hållet är lukten, odören av tobaksrök, helt avskyvärd i min näsa då. eller andedräkten från en person som varit ute och rökt, den ger mig kväljningar.


Men som jag tidigare skrivit är skilnaden mellan doft och lukt helt persoligt och växlar från person till person.

Det finns dem som älskar doften av nystekt lever, dem som sexuellt attraheras av tobaksrök och kanske speciellt av en kvinna som röker.

Jag skulle överhuvudtaget inte kunna ha sex med en kvinna som luktar rök.


Men nu tar jag och säger hej för en här gången.

Sitter i soffan soch snelgar på en engelsk antikrunda, folk har verkligen konstiga saker i sina gömmor.

Det kan bli ett kommande tema här.


Sköt om dig och ha en skön vecka, jag återkommer, hoppas du också gör det.


Av Jan Sandström - 27 augusti 2012 13:25

För det första så håller jag på att tina upp efter att ha ätit min filtallrik utomhus.


Dofter, har ni tänkt på vad dofter kan framkalla minnen, man känner en doft en kort kort stund, bara så att det kittlar till i näsan så kommer bilderna fram klart och tydligt, minnen man inte ens kom ihåg att man hade.

Det händer mig lite då och då.


Häromkvällen kände jag den härliga doften av strömming, någon granne öppnade förmodligen en burk i nästan samma ögonblick för dofter sprider sig fantastiskt fort.

Andra kanske inte kallar den doften för doft utan lukt eller odör. Jag pratar naturligtvis om surströmmingen som är en specialitet här uppe i norr.

Själv tillhör jag den ovanliga skaran som gillar doften mer än smaken,visst äter jag men tycker det är trevligare med sill och den omgivande ljuvliga surströmmingsdoften.

Däremot har jag märkt att jag får sådan ledvärk av den översalta surströmmingen.

(En undersökning som gjordes fann att strömmingen är så salt att inga bakterier kan överleva i den).


Man säger ju att parfym doftar medan skit luktar och så är det kanske, men allt beror ju som sagt på vad man gillar.

Jag älskar doften av mysk, den gamla parfymen som alla flickor hade på 70-talet men andra kanske tycker den luktar.


Som när vi åker MC, då känner man dofter på ett helt annat sätt än i en bil.

Visst känner man sulfitfabriken både i bil och på MC men övriga difter, man kör över en liten bäck så kommer direkt doften av vattenväxterna, man kör förbi traktorn som varit ute på åkern så känner man doften av gödsel, jo den (koskiten) doftar tycker jag, inte luktar.


Nä nu ringde telefonen, filmtime på SVT1 så jag avslutar med att dofter betyder mycket för oss men tänk på djuren med sitt nycket känsligare doftsinne, vad känner inte dem som vi går misste om.


Men var sparsam med parfym i offentliga sammanhang, tänk på allergikerna som blir sjuka av vissa dofter.

För dem luktar det nog mer än doftar.


Sköt om dig.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2012 12:07

Från vår hemsida

Temperatur 8,8 grader, Kyleffekt 6,4 grader

Det är lite friskt idag då regnet öser ned och det blåser, äter man samtidigt kylskåpskall fil så könns den inte så kall ändå   

Men jag går ändå in fast Inger sa att jag skulle sitta ute och äta, nu har hon cyklat till jobbet så då blir det kaffe inne.

Fingrarna börjar bli kalla av att skriva på datorn, men det positiva är att laptoppen blir inte överhettad en sån här dag.


Jag ska återkomma med tankar om dofter, när jag tinat upp.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards