jans

Alla inlägg under augusti 2012

Av Jan Sandström - 6 augusti 2012 08:56

Grattis NASA till den lyckade landningen på Mars, men jag missade direktsändningen i morse.

Tänk att de lyckas skicka en bil från jorden till mars och mjuklanda den utan skador.

Då borde väl vi klara av att köra en badtunna från Vännäs mot Vindeln och få ned den hel på marken, men ibland tvivlar jag på att vi lyckas.

Nu har ju i och för sig NASA en helt annan buget för projektet än vad vi har, men med lite mer pengar att spendera kunde vi ju bygga en ny bred väg till stugan och ta dit en stor mobilkran som enkelt lyfter tunnan på plats.

Nu blir det till att köra bilen på åkern och backa släpen in bredvis platsen, anlita några starka personer com lyfter tunnan dit den ska. Under förutsättning att inte bonden fått för sig att han ska plöja åkerbiten innan.

Ska bli intressant om det går eller om det blir mer ved till caminen.


Godmorgon, nu blir det påtår innan jag åker iväg för att handla lite.

Av Jan Sandström - 5 augusti 2012 21:18

 

Anders skickade ett mejl idag om en badtunna som såldes på blocket.

Ja ni ser ju hur det slutade.

Men 7000:- tycker vi är ganska bra pris, tror vi i alla fall   en ny kostar minst det dubbla.


Det var ganska struligt att få upp den från plattorna där den stod till släpvagnen men med en stor traktor och pallgafflar gick det till slut med visst tänkande.


 


Frågan är HUR vi ska få ned den på plats där den ska stå i stugan bredvid grillplatsen, trallen jag nyss gjorde färdig måste utvidgas redan innan den blivit invigt.

Men det bekymmret blir en fråga för framtiden, nu står den uppställd på släpvagnen hos svågern i Vännäs.


Det blev en MC-tur för mig idag, 15 mil ungefär men då fick jag kaffe på vägen, eller efter vägen i en skön trädgård hos min vän.

Av Jan Sandström - 5 augusti 2012 10:53

Frågan är vad jag ska göra idag, sitta här hemma och ha det lugnt och skönt eller ta en tur på hojen till en vän jag inte sett på några år.

Det första är lockande men...

Vädret verkat stabilt även om det finns grå tussar på himlen, varmt är det och i stort sett vindstilla.


Inger jobbar och barnen är för sig själva.


Anders mejlade och tipsade om en badtunna som är till salu för 7000:-

Det verkar lockande då vi tänkt skaffa en sådan i stugan framöver, måste förhandla med Inger så får vi se vad det blir men den kanske är såld redan.

Det brukar ofta vara så för mig att när jag väl kommer till skott är det för sent.


Jag ska bara dricka upp kaffet och packa en fikaväska så drar jag iväg ut, det verkar lockande och jag ska inte skjuta på allt tills imorgon.

Då har jag ändå inte tid för något eget nöje.


Jag ska ta det försiktigt efter vägarna.

Du gör väl detsamma så att jag inte möter dig lite för tätt inpå.


Av Jan Sandström - 4 augusti 2012 21:04

Jag har suttit och lekt med färger på sidan och fått dem att stämma med min hemsida.

Lade även in en bild längst upp av Jag och min fru Inger men det ser man ju direkt att det är   


Det håller på att bli lite kyligt men det har då slutat regna, 7,2 mm blev det registrerat av väderstationen så ingen rotblöta direkt, till det ska et väl vara 30 mm tror jag.


Sedan har jag knåpat ihop en vädersida på hemsidan som visar vädret i de orter vi åker igenom på resan.

Väderprognoserna hämtas från yr.no.

Det blir så enkelt att bara ha en sida färdig och klar att ta fram i mobilen eller knähunden.


Knähunden är namnet på den bärbara datorn, laptopen alltså och det var en nu gammal dam i Storuman som myntade det ordet.

Hon körde ned till mig med sin dator för att få den servad på den tiden då jag höll på med elektronikservice här hemma.

Ja även efter att jag lagt ned firman kom hon för service som jag då bjöd på liksom att vi fjöd på fika.

Vi blev riktigt goda vänner hennes familj och vi här hemma.


Jag hade service på datorer av märket Microbee från Australien, en för den tiden avancerad dator till hembruk, skolor och företag.

Hon hade kvar sin dator till för några år sedan i sitt företag (som skrivmaskin) men till slut blev jag tvungen att döma ut den.

Då hade datorn tjänsgjort i många år och lagad åtskilliga gånger tills jag inte kunde få igång den längre.

Det var en ledsen kvinna som fick budet men jag tror hon annammade sin andra dator, en laptop hon inte tyckte om då Windows var jobbigt att köra.


Sköt om dig

Av Jan Sandström - 4 augusti 2012 19:05

Regnet det bara öser ned, jag som skulle byta hjul på bilen men det får bli en annan gång.

Jag blir galen på tjutandet i vänster öra, ändå är jag van det då jag haft tinnitus sedan barnsåren men nu är det rent irriterande.

Skulle prata i mobilen men jag hörde inte vad Erik sa så Inger fick ta över.

Vi stannade på Rödå Antik på väg hem då han ,eller vi ringde upp på hans SMS och tur va väl det för han skulle ha en adapter till kameran.

Just ja, kameraväskan bar jag inte ut så det blev att åka tillbaks och hämta den.

Snopet om vi/jag glömt den då vi ska på resa till helgen.


Nu kom Inger med en glass till kaffet så bye bye


Naturligtvis sitter vi ute på altan.   

Av Jan Sandström - 4 augusti 2012 07:42

Härlig morgon, vindstilla och lite drygt 14 grader i paradiset.

Men jag har sovit dåligt här på morgonsidan så straxt före 7 steg jag upp och gjorde fika.

Nu är det "Ring så spelar vi" på radion men jag har den lika väl avstängd OM jag inte har sådan   tinnitus i mitt vänstra öra, jag hör knappt vad jag tänker så radion distraherar och dämpar oljudet.

Men somnade tidigt igår och sov bra frammåt 5-tiden då jag vaknade.

Kan det vara förkylningen ungarna har haft, skulle va lämpligt att åka på det inför resan vi ska göra.


Appropå resan så har vi fått sådan obalans på något framhjul men bara vid 110 km/h, ja jag vet ju inte om det upphör vid högre hastighet, man får ju inte köra fortare. Vid 90 går den så lugnt.

Måste prova att skifta med bakhjul och se vilket det är, sedan är frågan om någon verkstad hinner fixa det till onsdag.

Eljest är lösningen att lägga på ett vinterhjul bak, drar jag då ut dubbarna blir det både lagligt och tystare.

Vi har ju ändå tänkt köpa nya vinterdäck till hösten.


Jag har ju haft problem med ett torkarblad som inte tagit jämt utan lämnat en del mitt framför föraren så jag köpte ett nytt på Biltema i förrgår, det är precis likadant så jag får reklamera det.

Det är ju inget billigt blad utan ett Bosch märkesblad, kan det vara ett felaktigt parti dem säljer.


Åkerbäck ja, där jag och Inger en gång träffades var sig inte likt som för 37 år sedan. Men logen står kvar och används troligen som garage eller förråd.

Så här ser den ut i alla fall.

 

Tänk vad många danser man varit på där inne.


Nu ska jag gå in och väcka Inger med en stor kopp te.


Ha en skön lördag, det tänker jag ha.


Av Jan Sandström - 3 augusti 2012 20:56

Här var det kav lugnt i kväll.

Efter att ha besökt kära vänner i Sävar med gott fika och surrigt prat åkte vi tvärrs över landet på små grusvägar till stugan.

Jag ville åka förbi Åkerbäck där jag en gång för länge sedan träffade Inger på logdansen, men jag tror att dem har byggt om logen till ett garage. Vad kan man annars förvänta sig efter 37 år.

Det kanske inte ens var logen utan något nytt de byggt upp.


Sedan ville jag prova hur GPS.n beter sig då jag lagt in vägen som en rutt. Det har jag inte provat tidigare men det fungerade perfekt.


Vi tog i alla fall ett snabbt foto från bilen av den gamla logen, det ska jag lägga upp på hemsidan senare.

Att vi åkte hit till stugan är för att hämta campingbordet vi glömde förra gången, vi behöver ju det nästa helg.

Och då är det lika bra att vi sover över här i natt, barnen är ju hemma och sköter om huset, hoppas jag.


Här är det då myggigt så det blir snart sängen med ljudboken för mig.


Ha en skön helg.

Av Jan Sandström - 2 augusti 2012 11:28

Nu ska jag testa något mer här än att bara skriva text och bilder.


Ska försöka bäda in en Google karta.


Visa 2012 Snöå Bruk 9-12 augusti på en större karta


Så långt allt väl men kartan me vägbeskrivningen syns inte, kanske då jag lägger upp inlägget.

Se på 17 det fungerade. Får belöna mig själv me en   

Ska lägga ut det på vå hemsida också men inte just nu.


Så skönt att ändå barnen bor hemma så att dem kan sköta om hus och husdjur när vi är ute och flänger tunt i vida världen.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards