jans

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2012

Mörk dag

Av Jan Sandström - 4 oktober 2012 09:50

Idag är det verkligen inte ljust, gråa moln och regn så långt ögat når, och det är inte långt i det här vädret.

På sin höjd 500 meter.


Mörkt ser det också ut för den västra länken de byggt här i Umeå.

Den går över "Änge" och det vet alla lite äldre Umeåbor att det är ett område som bäst lämpar sig till jordbruksmark.

Gammal havsbotten som det är och här bor även vi. Nu är det ganska bra utdikat men när vi grävde för plintar till altanbyggen så stöter vi på vatten på en meters djup.


Gamla nu bortgågna grannar berättade att när det byggdes här i slutet av 50 och början på 60-talet så skulle man gräva ned en oljetank (alltså en sån där rund sak som jordbrukare brukar ha ovan jord för diesel till traktorn (kommentar till er yngre)).

Man grävde ned den och fyllde igen, nästa morgon låg den uppe på marken.

Man grävde åter ned den och fäste med stålband i betong underst, nästa morgon låg den uppe på marken och den hade slitit av banden.

Nu grävde man ned den och fyllde den med eldningsolja på en gång och se det fungerade.


Så inte undra på att dem har problem med vägen redan innan den är invigd.

Mitt förslag är att den skulle byggts som en bro över hela Änge eller byggt den en bit längre västerut mot Kullaskogen, då hade det blivit en bättre anslutning mot fortsättningen söderut och inte som nu med "Holmlundskroken", den reumatikervärkta leden.


Jag har många gånger tänkt att vi skulle bygga en brunn för bevattningsvatten men det har aldrig blivit av men skulle inte vara så märkvärdigt svårt, inte för mig.

Inger som skulle gräva kanske protesterar.


Det blev inget fågelfrököp igår men idag måste jag få hem frön till fåglarna som ska äta sig feta inför vintern.

Dem kan ju inte gå över bron till Sätern oh bli tagna av trollet.


Nu blir det påtår.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards