jans

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jan Sandström - 13 oktober 2012 15:11

Vi har varit ute och snickrat, jag har knåpat på runt fönstren men det var inte lätt att komma på hur jag skulle göra.

Det blev några småfel men tror det kommer att fungera ändå.

Med lite tätningsmassa och målarfärg så blir det bra.

Som pappa sa, "det snickarn fela får målarn hela".

Han sa också något annat träffande, "En god yrkesman vet var man kan fuska".

Fast fuska är egentligen fel ord, snarare handlade det nog om att man kan ta en genväg.


Men så allvarligt fel har jag inte gjort, det är det övre fönsterblecket som inte går helt ut över den övre brädan.

  Men jag har hyvlat den sned så att det inte ska stå vatten på den.


Sedan saknar vi bara brädorna över fönstren och lucka till vinden. Jo och hörnbrädorna.

Vi har ju inte knutbrädor på de andra knutarna men nu bygger vi nog sådana, det kan ju hända att vi (arvingarna) framöver fortsätter runt huset.

Vi har en lucka på en annan gavel men det är så långt att krypa om man vill till den här sidan för något jobb.

Som att ordna el till taklampan eller rensa getingbon.

Just elfrågan gör det att vi inte bygger igen direkt för det blir lättare att komma åt elrören som kommer upp innanför väggen.

 

Man kan se elröret till vänster bakom plasten.

Plasten sitter bara där tillfälligt och ska tas bort när vi bygger vidare.


Men vi är verkligen nöjda med de större fönstren.


Nu velar jag mellan att se ett avsnitt Morden i Midsomer eller ta en tupplur här på soffan.

Det får du höra sedan vad det blev.

Av Jan Sandström - 13 oktober 2012 09:47

Har snabbt kollat upp fönsterfoder på nätet (Bygg Max) och sådant är dyrt.

Foder och smyg skulle kosta 540:- till dessa två fönster.

Tur man inte bor i ett stort slott, fast där har de väl inte fönsterfoder i trä.


Det är gråtrist idag och regnet hänger i luften men jag måste väl ändå ut en stund och få dit några lister runt fönstren.

Såvida det nu inte börjar regna, men det är i alla fall +grader.

Försöker få Inger att gå ut efter mera ved till kaminen men hon sitter djupt försjunken i sin bok.


Jag fick upp taklampan i går, om än provisoriskt och det blev äntligen ljust här inne när man vill ha ljust, som vid städning.

Tanken är att den ska dimras men nu är den bara kopplad med en skarvsladd.

 

Med dimmer får man ju ett mellanläge så att det inte blir så fruktansvärt ljust.

 


Tänk på frosthalkan, ta det lugnt i trafiken.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2012 12:06

Härlig utsikt över forsen från lunchbordet på hotellet.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2012 09:41

Idag ska vi in till stan och köra bort skräp, alltså den gamla brädväggen och fönster.

Den tiden är förbi när vi drog spik ur brädorna, sågade upp och hade i kaminen, det är för mycket besvär med sådant.

När vi ändå är inne i stan ska vi passa på att gå ut och äta, det är något vi brukar göra.

Med stan så menar jag Vindeln nu när vi är i stugan   


  och det är fint väder om än lite kallt, som kallast var det -5,6 grader i natt och sent i går kväll regnade det ordentligt en kort stund.

Så det är läge för att ta det lugnt efter vägarna.

Av Jan Sandström - 11 oktober 2012 18:28

Hittade en Parlov i en gammal Lilla Fridolftidning här i stugan.

Men inget barnen ska testa på vår katt.

 

Av Jan Sandström - 11 oktober 2012 18:19

Efter gårdagens jobb av Tomas, Harry och Inger, jag bistod lite.

Så har vi idag börjat få upp ytterväggen, Inger spikar mest och jag sågar med geringssågen, men några spiker har jag slagit in fast det tar på krafterna i handen, får använda dubbelnadsgrepp ibland..

 

Hon är duktig Inger men vi hade lite problem i början med att räkna ut hur långt mellanrum det skulle bli mellan brädorna.

När vi byggde om huset hemma fick jag genom en formel lätt reda på avstånden men inte kommer jag ihåg nu hur jag gjorde. Det var ju 1991 och 92 vi bytte fasad på huset.

Hur jag ska göra runt fönstren blir en annan fråga men på något sätt ska vi väl få till det också.

Av Jan Sandström - 11 oktober 2012 09:58

En sexträff med bondage, kan man kalla det för knytkalas       

Av Jan Sandström - 11 oktober 2012 09:50

Men ser två ljus där borta.

Det blev mycket ljusare här inne med de nya fönstren och när det inte är öppningsbara blir det ännu större glasyta på dem.

 

Jämför med tidigare upplagd bild på rummet.

Nu återstår brädorna på väggen och finliret runt fönstren på in och utsidan.

Jag påminde Inger om att nu behövs det nya gardiner också, det sa hon att hon inte tänkt på men det tror jag inte på.


Nu ska jag straxt skriva ett porrinlägg   


Det var frost i natt, -1.5 grader hade vi så tur att man inte behöver ut och köra på morgonen.

Jag gick ut till förrådet och det var halt på bron.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards