jans

Alla inlägg under december 2012

Av Jan Sandström - 19 december 2012 18:53

Det hela finns på vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/huset/birdmatare.html


Jag har gjort en ny upphängning av fågelautomaterna, en förbättring av de tidigare jag provat med.
Nu skaffade jag ett ordentligt rep som räcker hela vägen fram och tillbaka utan skarvar, det enda jag hittade var Biltemas nummer 25-078 och heter Vakarlina och kostade 399:-, rullen är på 200 meter så den bör räcka till de flesta.  
Tyvärr kanske den inte är den bästa då den sjunker i vatten, alltså kanske den tar åt sig väta och blir stel när det fryser på, det återstår att se till vintern. Det verkar inte vara något problem med vattenupptagning.

Däremot har rullarna en tendens att frysa fast då det varit fuktigt och blir kallt.
Fördelen med ett lite grövre rep är att det blir lättare att hala in och sända ut med händerna.

Det är en fördel att jag har handskar på mig då man får bättre grepp.

 

 

Så här hänger de på repet.

 

 

Närbild av den vänstra.


Kullagerblocken (inköpta på Jula (Art.nr: 334020 Ø 28 mm. Blockbredd: 8 mm. 89kr/st) som sitter vid automaterna köptes till tidigare version men är till för att fördela och hålla samman repen så vikten fördelas på båda linorna, med detta rep behövs det inte viktmässigt.


 

Den högra ser likadan ut.


Repet är skarvat med Wireklämma Art.nr: 339006 Dim: 8 mm. från Jula och ligger omlott en bit och automaterna hänger i två gamla carbinhakar jag hade men man kan använda det man vill och har.

Däremellan hänger jag talgbollar och ibland kokosnöthalvor. Men dessa är inte så populära under vintern.


 
  

Repet köpte jag på Biltema och tål en hel del vikt.
Från Biltemas hemsida "Vakarlina, Smidig och lätthanterlig lina för hummer- och krabbtinor. Av 50 % polyester, 50 % danline.

Sjunker. Ø 8 mm. Längd: 200 m. Brottgräns: 1200 kg."


Upphängning av allt.


 

Så här sitter den i trädet med en vanlig lång lampkrok.

Men det går att använda vad som helst, gärna ett band runt trädet så att det inte skadas, OM nu den ska sitta i ett träd, det kan ju lika gärna gå mellan två husväggar.

 

Så här blev nya fastsättningen med spännmöjlighet i ett.
Jag tog bara en kraftig krok och ett gammalt spännband, kanske inte lika snyggt men mer praktiskt.


 

Enkelblock, Glidlagrat lågfriktionsblock av komposit och rostfritt stål. 35 mm, 3–8 mm. 400 kg. 800 kg och kostar 69,90/st


Nu blir det enkelt att dra in automaterna och godsakerna som hängs upp på anordningen för att skickas ut högt och långt bort på tomten så att inte katten kommer åt fåglarna då snön ligger djup.
Fåglarna ger jag solrosfrö som jag köper från Granngården i 20 kg säckar samt jordnötter och talgbollar från samma affär. Den ligger ju nära där jag bor och tycker de har bra kvallitet på fröna.
Jag funderar dock på att prova färdigskalade solrosfrön för det blir en hel del skal på gräsmattan till Ingers förtvivlan men dessa är så mycket dyrare.


Nästa steg är väl att motorisera indragningen och utmatningen. Det kanske kommer ett annat år, måste klura lite på den lösningen.

 

Fler bilder jag tagit:

 

Från kattens synvinkel.


 

Automaterna hänger borta vid björken, ovanför bilarna.

 

 


 

Högt över gräsmattan.



Av Jan Sandström - 19 december 2012 12:29

Så här ser årets julkort vi skickat ut.

 

Kortet tog jag i vår stuga för många år sedan då jag fotade diabilder, sedan har jag lagt dit texten och julglittret i datorn.

Av Jan Sandström - 19 december 2012 12:23

Julkorten alltså.

Vi har fått 11 st, 5 st. kom idag.

 

Det är väl bara 20 år eller så sedan vi fick nytt postnummer   

Men huvudsaken är att det kom fram.


Tack till er alla som skickar och bassning ni som inte skickat kort, till någon kär vän.

Av Jan Sandström - 19 december 2012 10:37

Kunde vara den från igår

 

Det är alltså grått och mulet med ett lätt snöfall.

Temperaturen är -7,5° och det blåser nästan ingenting från norr.

Av Jan Sandström - 19 december 2012 00:15

 

Av Jan Sandström - 18 december 2012 20:00

"Höga klackar uppfanns av en kvinna som blev kysst i pannan"

Christopher Morley

Av Jan Sandström - 18 december 2012 19:55

Hugo och Josefin var väl inte den bästa filmen.

Jag förstår inte att den hyllades så som den gjorde en gång i tiden.


Av Jan Sandström - 18 december 2012 19:00

"Jag får ett elektriskt tåg i julklapp, för det har pappa alltid önskat sig"

Gunilla Dahlgren

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards