jans

Alla inlägg under februari 2013

Av Jan Sandström - 9 februari 2013 17:36

Vad jag blev tvärtrött men det går ju inte för sig att lägga sig då det snart är mat, tror jag i alla fall.

Men idag är det lördag och nu ska jag inte glömma bort en likör till kaffet, har hafr en förmåga att glömma det sista tiden.

Av Jan Sandström - 9 februari 2013 09:52

Jag blir nog tvungen till att köpa mig en egen bil.

Nu ska ungarna iväg till backen igen, i går och i natt hade Peter den ned till Ö-vik där han filmade hockey.


Det är lördag och jag har sovit gott hela natten och det har även Gunnar gjort, sovit hela natten men om det var gott eller inte vet jag ju inte, kan bara gissa att det var gott.

-10° och halvklart så ungarna får nog skönt i backen.

 

Av Jan Sandström - 8 februari 2013 12:04

Min personliga och första tanke om EU är att det är skit, men, som ofta så finns det ju ett men inblandat.


I dagens VK står det i rubriken "Rika länder skät i EU.budgeten", " Sparkrav får genomslag - men Sverige riskerar ändå en kraftigt höjd medlemsavgift".

Enligt ledarna ska budgeten bantas med 12 miljarder euro till 960 miljarder.

Det är där de rika länderna nu protesterar mot höga avgifter.


VAD är då meningen med en gemenskap om inte åstadkomma en utgämning, en sorts Robin Hood.

Helt klar är ju att vi rika länder ska dela med oss till de svagare medlemsländerna och då måste vi ju betala mer än vi får.

Hade de som ville gå med i EU tänkt sig att vi skulle få mer än vi ger, hade alla medlemsländer tänkt den tanken så går det ju rätt åt pipan.

Vi kan ju inte få ut mer pengar än vad som finns, men tanken är kanske att vi slulle få pengar av de arma öststerna som gått med å slutet.

Är det därför länderna i öst fått medlemskap så att vi rika länder kan ta del av deras mindre medlemsavgifter.


Och detta MEN;

Tanken bakom EU är god men fungerar det i verkligheten?

Helt klart är att Sverige måste bidra med vår del till de svagare länderna så att i slutänden hela EU ligger på samma nivå ungefär, eljest är det lika bra att lägga ned experimentet EU.


http://www.vk.se/796652/budgetstrid-blir-parlamentsstrid


Av Jan Sandström - 8 februari 2013 10:31

I dagens VK finns två insändare.

Den första från Raphael som däger att "Såga inte den gren vi sitter på".

Insändaren tar upp hur mycket resande och annat påverkar klimatet och att t.o.m USA börjat inse att det är på väg mycket fortare än vi trott.

Inte resa till Thailand, hyr ut bostaden, bytt bilar m.m för att rädda klimatet och allt detta är väl bra.


Men nästa insändare "VK har fel: koldioxid är inget klimathot" från en Sture Åström säger/påstår i korta drag att det inte finns någon global uppvärmning och att det inte sker någon minskning av polarisarna.


VAD är sant?

Finns det någon som egentligen vet med 100% vad som sker och varför?


Sant är emellertid att det är bra om vi ser över vårt leverne och är rädd om naturen oavsett om det är vårt leverne som påverkar klimatet.

Vi måste anpassa oss till naturen och bli bättre på många sätt och vis.

För även om inte trafiken påverkar den globala uppvärmingen (om den nu finns) så påverkar den luftens kvalitet.

Gjorde dden inte det skulle det väl inte finnas någon smog i storstäderna och Umeå skulle inte ha någon dålig luft.


Själv kör jag etanolbil sedan två år tillbaks (eller är det tre) men det var då inget aktivt val jag gjorde, den bilen jag ville ha var en sådan men Anders valde aktivt en etanolbil nu när han blev med bil.

Den största fördelen med etanolbil är faktist att den är billigare att köra.

Men skulle jag byta bil nu eller när det blir så tittar jag på en hybridbil med el + annat bränsle.

Med en elbil kommer jag att kunna köra på det i min vardag förutom på längre resor.

Tyvärr kommer det inte att bli någon hybridbil under min livstid då en sådan är på tok för dyr för mig.


Åter till insändarna så undrar jag över vem som ljuger, för båda kan ju inte ha rätt då den ena påstår att koldioxiden är ett klimathot och den andra att den inte är det.


Det där med koldioxidskatt?

Blir klimatet bättre för att staten tar extra betalt om jag flyger på semester?


Nä nu ska jag släpa ut Gunnar, han sitter och väntar i hallen.


Tack för mig den här gången.


Av Jan Sandström - 8 februari 2013 09:54

I natt har jag faktiskt sovit riktigt gott och det känns, även om jag har lite ont i händerna nu på morgonen.

Den seglivade hostan som vi dragits med har jag ändå kvar men den kommer och går. Ibland känner jag mig helt fri men så kittlar det till i halsen och det kommer tillbaks men inte så som det var för någon vecka sedan.


Vädret verkar fint, eller verkar, det är fint väder, klart och -11,3°.

 


Jag ska återkomma med några fler inlägg senare, bl.a om klimatet i världen och EU.


Nu ska jag ge utefåglarna mer mat och ta en påtår.

Förresten, när är det påtåt och när blir det en ny kopp kaffe, hur lång tid får det gå för att räknas som påtår?

Det tål att fundera på, kanske ansöka om forskarpengar från EU   

Av Jan Sandström - 7 februari 2013 19:07

Hon är bara så snygg  Jennifer Love Hewitt som spelar Melinda Gordon i serien Gost Whisper.

 

Den här bilden är väl inte den bästa utan det har varit många bättre under de första 16 avsnitten jag sett.

De måste ha haft ett fett klädkonto i serien för det är nya flashiga kläder i var och varannan scen.

Av Jan Sandström - 7 februari 2013 15:34

Sitter och slöser avsnitt från Gost Whisper på datorn men är så   pissnödig.

3 minuter kvar på avsnittet innan jag får lätta på trycket och fylla på med mer kaffe.

Av Jan Sandström - 7 februari 2013 11:28

Den har inte varit direkt god.

Vaknade och tog min medicin kl 6 men kunde inte somna om då jag hade ont i händer och knän och och och överallt.

Gunnar låg hos mig men under mina övningar då jag vände mig av och an som ett grillspett på grillen flyttade han till Inger fötter, det var skönt.

Runt ½7 steg jag upp, det var ju inte lönt att ligga där och snurra på och dra i fingrarna.

Frukost med kaffe, mackor och tidningen kändes bra och Gunnar fick tydligen för sig att en mus gömde sig under skyddspappen i hallen.

Kul att se hur han gick på i sin lek.

Nu har Inger borstat han så Gunnar är utan päls och den sitter nu på Ingers byxor   


Vi har -9° och ingen snö som ramlar ned.

 

Det ser ut som det brukar göra.


Bara jag inte hade så ont i händerna, det måste bero på det lilla jag jobbat här hemma och snöskottningen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards