jans

Alla inlägg den 5 april 2013

Av Jan Sandström - 5 april 2013 19:20

Det käns som att tekniken sprungit ifrån verkligheten för allt oftare läser man om saker som händer där tekniken strular.

Tågen här uppe runt Umeå har knappt gått i vinterm det gäller Norrtågs tåg på Bottniabanan.

Hur var det med pendeltåget i Saltsjöbaden som skenade iväg med städerskan.

Nu senast var det en buss som skenade iväg, i Göteborg tror jag och är det inte där några spårvagnar fårr "eget liv".

Tror det varit några fler bussar som plötsligt skenat iväg okontrollerat.

Datasystem verkar mer och mer leva sitt eget liv och där är min egen dator långt framme   


Frågan är när vi får läsa om något flyg som får för sig att göra något utan piloternas kontroll.


Men jag såg något skrämmande på TV och det var en hacker som via nätet tog över en ny bil, Volvo tror jag det var.

Via den bärbara datorn startades motorn, lysen tändes och släcktes och när de körde så slog han via datorn till bromsarna.

Det skedde kontrollerat och inom synhåll på bana men det sades att det likaväl kunde ske tvärs över jordklotet.

Tur man har en relativt gammal bil och MC.

Av Jan Sandström - 5 april 2013 11:27

Lade mig som vanligt efter 22 men hade så ont i mitt högra ben, det värkte från höften och ut i foten.

Sedan började jag frysa men när Inger kom isäng och kröp ned bakom ryggen blev det kallare, hon var som en isbit men det tog inte lång stund innan värmen spred sig.

Jag sov till slut gott till 4-tiden då katten pockade på att gå ut. Efter det sov jag till medicindags vid 6, kring 7 steg jag upp.

Fick tid för besiktning av bilen redan i morgon lördag, visste inte att de hade lördagsöppet.


Just nu är vädret fint, solen skiner och det är +2,2° i skuggan och idag ska jag inte ränna runt.

Igår följde jag med Inger till biblioteket och sedan åkte vi till Beijers där vi tittade på ytterdörr och fönster som vi ska byta här på huset men det är inte lätt att välja vad man ska ha.


Dagens bild togs i morse.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards