jans

Alla inlägg den 1 maj 2013

Av Jan Sandström - 1 maj 2013 15:49

Vilka undergörande underbyxor.

Dra på dem och du blir direkt smalare samtidigt förbränner du en massa fett runt häcken.


Vore de så fantastiska skulle väl varenda människa bära sådana, ja de som har lite för mycket här och där.

Vad det nu är för fel på lite kurvor.  Kurvor är...

Av Jan Sandström - 1 maj 2013 15:39

Det är 9,5° i skuggan men blåser en kylig vind så varför sitta utomhus när man har datorn inne.

 

Jag har hjälpt Maria att få upp sina älsklingar på väggen.

 

Vad gjorde vi för fel för 20 år sedan?

Av Jan Sandström - 1 maj 2013 14:27

Vad? Jo att se statistiken första dagen i månaden   


Erik och Maria byttde till sommarskor på bil och släp, med min handledning fast den var inte mycket.

De klarade det med glans själva däremot skitade jag ned mig så bandaget åkte av när jag tvättade mig.

Nu sitter jag och gör ingenting mer än dricker kaffe.

Föreslog till Inger i morse att hon skulle sätta dropp på mig, med kaffe.

Man kanske får i sig giftet men får inte känna den goa smaken.


Av Jan Sandström - 1 maj 2013 13:27

Har mejlat trafikstyrelsen och frågat hur det är att ha dubbfria vinterdäck året om på släpvagnen.

Det är OK men i kombination med sommardäck på personbilen har jag inte hittat någon information om, varken förbjudet eller tillåtet.

Släpen rullar ju så lite och att hålla två uppsättningar däck är onödigt om man kan ha ett par året runt som man dessutom kan byta lite oftare än som nu köra vinterdäck som är torra som hockeypuckar.


Fördelen sedan är att ingen med dubbdäck kan låna min släpvagn   

Av Jan Sandström - 1 maj 2013 09:50

Direkt från Transportstyrelsens sida:


Vinterdäck på släpvagn

När måste en släpvagn ha vinterdäck?

Vinterdäck krävs under perioden 1 december - 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.
 
När måste en släpvagn ha dubbdäck?
Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag. 
Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt även släpvagnar (med totalvikt av högst 3,5 ton) som dras av tunga fordon.
 
En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.
 
Där fick jag svar på en fråga, nu återstår sommardäck bil - odubbat släp.
Av Jan Sandström - 1 maj 2013 09:38

Nu månad och närmare sommaren.

Soligt och fint men det blåser på tok för mycket för att vara skönt ute.

Gårdagen gick lungt till för mig, det har jag bildbevis på.

 

Vad hände?

Läxade upp INger. En rak vänster.

Nä jag vet inte men det hände något när jag tog stöd på sängen då jag skulle stiga upp så Inger lindade handleden så att den är varm och har stöd och det känns skönt.

Men jag kan inte byta däck på bilen eller cyklarna  Jag kör ju ändå dubbfritt på bilen och det är inte olagligt, bara dubbdäck som är det.

Då kom jag på en fråga vi pratat om tidigare, kan man ha dubbfria däck på släpen och köra godkänt året runt?

Hur blir det:

1. Dubbfria vinterdäck på släpen och dubbdäck på bilen?

2. Dubbfria vinterdäck på släpen och sommardäck på bilen?

I så fall skulle man ha det på släpen och slippa ha dubbel uppsättning däck på släpvagnen som ändå bara torkar sönder då man inte hinner nöta ut dem.


Som jag sa är det soligt men blåsigt och 6,8° varmt eller kallt beroende på hur man ser det.

 

Nu är det inte mycket snö kvar, bara några hägar borta vid Industrivägen.


Måste kolla upp det där med däcken.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards