jans

Alla inlägg den 10 maj 2013

Av Jan Sandström - 10 maj 2013 17:12

Nu har jag varit duktig, igen.

Kopplat ihop automatiken till badtunnans vattenrening.

 

Uppe till vänster en elektronisk termostat (Kjell & Co)som ska ställas in på ungefär 25° och den slår till relät (på sockel) till höger då temperaturen stiger över det inställda värdet och startar sandfiltret och UV-ljuset.


En timer inne i förrådet skickar ström i den gula ledningen som slåt till kontaktorn (Malmbergs IKD25-40) och startar sandfiltret och UV-ljus.

Inne i förrådet sitter timer, jordfelsbrytare och kontakt till allt.

Det som ska till är sladd till uttag för filter, ljus och adaptern till 12V samt temperaturgivaren som ska sitta i badtunnan.

OM allt fungerar återstå att se då jag inte testkört det.   


Kontentan av arbetet är att jag fått så där jäkligt ont i mitt pekfinger igen, det högra men det är ju bara jag och Erik som klarar av att bygga sånt här och Erik har ju flyttat.


Nu väntar vi främmande av Harry o Margareta från Vännäs.

Av Jan Sandström - 10 maj 2013 10:07

För vilken gång i ordningen beror ju på hur gammal eller ung man är.


Gråtrist idag igen men det är skapligt varmt, 9,9° och det blåser inte nämnvärt mycket och det regnar inte heller.

 


Inger är ledig idag och i morgon så för mig är det som lördag idag.

Ska straxt iväg till returmarknaden och se om jag hittar någon passande radiator till köket, vid altandörren.

Funderar även på om det kan finnas ett par lämpliga att sätta på stugtaket för att få varmvatten till en utedusch vid badtunnan.

Svartmålade på ett plåttak borde kunna ge lite varmvatten, kanske leda det till en tunna för att magasinera och blanda ut det.

Men det provar jag mig fram till om jag hittar några radiatorer till lämpligt pris förståss.


Men nu påtår  innan jag drar vidare, Inger hon pysslar med sina blomster och små skötebarn till plantor.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards