jans

Alla inlägg den 23 maj 2013

Av Jan Sandström - 23 maj 2013 21:58

1993 sidvisningar denna månad och nytt rekord, det från december 2013 är slaget.

Skitkul men nu går jag isäng, inget mer från mig på ett tag såvida det inte blir en sömnlös natt igen.

22:00 och nu ringde medicinklockan.


Av Jan Sandström - 23 maj 2013 21:48

...som går på TV6 just nu är liksom alla andra nyare filmer med biljakter helt värdelösa, bara som ett TV-spel med datornaimationer av kracher.

Tacka vet jag Bullit, där körde de verkligen bilarna och ingen dator inblandad.

   


Då lockar (The Labours of Hercules) Herkules storverk av Agatha Christie mer fast den är inte den bästa boken.

Av Jan Sandström - 23 maj 2013 14:51

Direkt från deras sida.

Pollenrapportering

Umeå

  • 2013-05-23



    Aktuellt läge: Senaste dygnet registrerades måttliga halter björkpollen samt låga halter pollen från sälg/vide.

    Prognos för perioden torsdag 23 - fredag 24 maj: Måttliga halter av björkpollen väntas förekomma i luften. Även låga halter av sälg-/videpollen väntas förekomma i luften.Nästa pollenprognos: fredag 24 maj.

Av Jan Sandström - 23 maj 2013 14:43

Nu sitter 10 plåtar på holkarna runt ingångshålet.

Det gick faktiskt ganska lätt, blev bara lite svettigt att stå där vid garaget i solen då man inte har förståndet i behåll och tar av sig lite kläder.

 

Att såga gick lätt då aluminiumplåten är mjuk men jag tror den räcker till att ge hackspetten huvudvärk.


Jag satte bara dit två självborrande skruvar men det hade nog varit lika enkelt att förborra och dra dit en träskruv.

Nu hade jag den skruven och ingen passande träskruv så det blev så här och alla holkar ligger i bilen, funderar på om jag skulle sätta upp ett par till här i stan, vi har 6 holkar men det ryms säker några till om jag går utanför tomten på allmäningen. Jag tror att åtminstone 3 eller 4 är bebodda.  

Fast jag blev ganska less av det här lilla jobbet.

Mer kaffe kanske, sist satt jag på norrsidan mendet blåste lite småkallt fast nu är jag svettig så det blir lättklädd mot syd och i lä.


Det är bara så underbart att inte känna av pollen.

Av Jan Sandström - 23 maj 2013 12:02

Har köpt 10 holkar till småfåglar, jag köpte 10 för ett par år sedan och satte upp men nu har hackspetten förstört 2 av dem så nu skulle jag montera plåt på framsidan runt hålet.


Det är VPS i Vännäs som säljer 10 holkar för 300 kr. och svägerskan Margareta jobbar ju där men det fick jag reda på först efter jag köpte de första 10 men leveransen hem blev praktisk.


Plåt har jag, aluminiumplåt men hur göra hålet på runt 35 mm diameter.

Försökte med en hålsåg som klarar metall men det var lite stor, tungt gick det också men med borrhammaren utan slag gick det men det blev inga snygga hål, sågen satte igen hela tiden tills jag en sömnlös natt kom på att jag köpte ju en billig grej på IKEA för att ta upp hål i diskbänksplåt, tametusan om den inte är 35 mm diameter.

Med den och mutterdragaren på tryckluften har jag nu i nästan ett nafs gjort 12 hål.

Men det gick tungt för mutterdragaren. Lite svårt var det att få ut biten som satt kvar i håltagaren men med skruvmejsel och hammare mot bänken lärde man sig en teknik.

Nu ska jag bara såga med sticksågen, det blir så ojämt med den lilla plåtsaxen jag har.

Då är det lättare att fila kanterna med maskin givetvis.

Montering tänker jag prova med självborrande korta skruvar eller så får jag borra i hörnen med pelarborren.

Den använde jag för övrigt för det mindre hålet man monterar håltagaren i.

 

Ni ser två av hålen jag testade med hålsågen och ett nederst där jag gav upp det projektet.

Plattjärnen som står till vänster ska bli fler tavellister till Erik, där ska han bara borra för skruvarna, en i var ände räcker på en meter plattjärn 3x30 mm.


Men nu kaffe ute på altan, kanske sova en stund.

Av Jan Sandström - 23 maj 2013 10:06

Man kommer nära objektet med ordentlig zoom och då är det inte digitalt utan äkta zoom.

 

Jag köpte nu en Panasonic DMC-TZ40 då jag var så nöjd med min tidigare DMC-TZ10 och båda eller i stort sett allt till foto köper vi från Cyberphoto

Men det händer att det köps på Internet också fast det gör man ju från Cyberphoto också, man kan bara hämta ut varorna direkt där vi som bor i Umeå men beställningen gör man innan på nätet.

Av Jan Sandström - 23 maj 2013 07:31

Det blev en ny kamera igår i alla fall.

Åkte förbi Cyberphoto och hon där blev förskräckt hur linsen såg ut.

Undrade hur gammal kameran var och tyckte den hållit bra med de 4 år jag högg till med att den var.

För den har hängt med i ur och skur i bilen och på MC, legat i fickan och lite överallt.

Så i går satt jag mest och "lekte" med den men har lite problem med att få nätverkskontakt med bärbara datorerna.

Jag få ta och kontakta suporten, hon kommer hem i kväll om inte Erik ställer upp.

Likaså skulle jag vilja ställa in så att den nummrerar bilderna där den andra slutade.

Några bilder jag tog igår och i morse men först tomtbilden från webbkameran.

 


Tänk vilka leksaker barnen har idag.  


Men Gunnar bara sover i värmen.  


Jag tycker inte riktigt om trädklippningen Erik och Inger gjorde men jag trodde faktiskt det skulle bli regn när jag tog bilden.  


Inger har börjat plantera kryddväxter runt dammen och pumpen är på plats men vi har som vanligt något läckage någonstans.  


Och så här ser björkarna ut nu på morgonen torsdag den 23 maj.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards