jans

Direktlänk till inlägg 8 juni 2013

Lördag morgon och inte fullt så varmt.

Av Jan Sandström - 8 juni 2013 08:36

Fast i badtunnan är det fortfarande 34 grader (kan inte göra gradtecknet på knähunden).

Man kanske skulle ta sig ett morgondopp fast det verkar så kallt att ta sig till och från tunnan.

Lufttempen ligger eller låg på lite drygt +12 grader och det blåser nästan rakt in på altan men säger almanackan 8:e juni så är det det och då ska man sitta ute och äta frukost, säger i alla fall Inger    

 
  (VARFÖR ska det vara så svårt att få en stående bild. Jag var ju inne i bildhanteringen och vred den rätt innan jag lade in den men likt för... blir den på sniskan,men nu verkar den ligga rätt i alla fall).

Det är mina fötter under den rutiga pläden och Ingers under den andra, hon fuskar dessutom med infravärmen, typiskt tjejer att vara veka   


Väderpinnen visar inte sin bästa prognos men det kunde varit värre då den hängt nedåt såm en korompa.

Vet du hur man gör en väderpinne?

Det är inte svårt, på våren tar du en gran, kapar den och väljer en gren som växt åt norr, kapa stammen lite ovanför och under, kom ihåg upp och ned, dela stammen på mitten, skala av barken och det går lättast på våren.

Monteras på vägg eller där du vill upp och ned mot vad den växte. Klart.

Man kan ta långa eller korta grenar, alla fungerar.

Den visar kommande väder och regn med närmast i tiden längst ut och bortåt 24 timmar bort längst in.

Den kan alltså böja sig lite hit och dit under dagen och den här har suttit i säkert 20 år, fungerar lika bra som då och utan batterier eller "barrerier".

 

Våran pinne här har en naturlig knix mitt på så den har alltså inte böjt sig så p.g.a vädret.

I år har jag inte gjort några då jag har ett helt lager av pinnar så vill du ha någon och bor i närheten så hör av dig så kan du hämta en hos mig.


Nä nu ör det dags att kolla av fejan och andra sidor innan jag tar påtår.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards