jans

Alla inlägg under juni 2013

Av Jan Sandström - 27 juni 2013 19:21

Nu ska vi snart äta jordgubbar med vispad grädde.

Inger köpte en hel kartong jordgubbar idag men det är inte till mig.


Av Jan Sandström - 27 juni 2013 12:32

Nu har jag jobbat färdigt för en tid frammåt och tänker sova här på soffan.

Bara jag slapp alla som ska klia mig på magen hela tiden.

 

Av Jan Sandström - 27 juni 2013 10:07

Dagens trädgårdsbild, vast den är dyster, det regnar.

 

Men jag har blivit lite konfunderad.

Åskprogrammet på mina knähundar visar en sak men bordsdatorn visar något helt annat, där är det bara några enstaka blixtar ute till havs.

Vad visar rätt och vem visar fel bild?

Jag har då hunnit med att betala räkningarna, IGEN och även väckt husdjuren.


Pptåren som Inger gjorde i ordning smakade inte gott, kanske för att den stått ute och väntat på mig så den är/var halvkall eller halvvarm.

Av Jan Sandström - 27 juni 2013 09:04

Egentligen förstår jag inte de som beklagar sig så fruktansvärt över nuvarande system med avgiften för de ser aldrig på SVT (eller lyssnar på radio) och vill ha avgiften på skatten.

Jamen vadå??? Slipper de betala då då???

Det är väl enklast att bara betala som det är nu dör ingen slipper väl ändå undan ifall avgiften görs om så att den dras som skatt. Det är väl bara det att då får de ngen räkning men gör som jag.

Automatisk överföring på 193:- varje månad. Men det har väl inte folk råd med.



Av Jan Sandström - 27 juni 2013 08:34

Godmorgon, härligt att vakna av att höra lite avlägset åskmuller som sakta drog sig närmare.

Men säg det som varar, förutom såret då, för när vi hade frukosten klar och satt ute på altan så var den borta.

 

Men den går tydligen fortfarande i Finland, fast vad spelar det för roll.


Temperatur: 16,9 °C
Lufttryck: 1023,7 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från N, i byarna 1,4 m/s
Beaufort F3
Kyleffekt: 16,9 °C

Det är inte lika varmt som igår men nästan skönare, det går då att andas och man svettas inte.

Luften känns så frisk efter ett åsk och regnväder, kanske därför som luftrenaren ha funktionen att alstra någon sorts ozon eller vad det är, det luktar hemskt tycker jag.


Tyvärr så kom regnet för tidigt så den "Grön fri" vi sprutade på taket igår blev nog inte så verkningsfull som tänkt.

Det ska sprutas på och sedan ingen nederbörd under 24 timmar.


Nu ska jag återgå till papperstidningen och sudoku m.m

Kanske blir det påtår också.


Trädgårdsbilden kommer senare då jag startat bordsdatorn.

Av Jan Sandström - 26 juni 2013 16:46

Eller var 1000an kommer den ifrån.

Storleken är 4 tangenter bred (asdf) och lika hög, alltså ungefär 5-6 cm bred och hög.

Grön till fägern och ja bilderna säger allt.

   

Det är en lucka från någonting men jag går bet på att hitta där den suttit.

Vi hittade den på gräsmattan men ingen av de maskiner vi har är gröna eller har ett hål där den skulle passa.


Jag får lägga den till okända saker så kanske det kommer fram var den kommer från, om nu ingen av er där ute känner igen, fast det kan jag bara inte hoppas på.

Det kan ju vara så att den kommer från någon granne och att den blivit slängd iväg till oss.


Av Jan Sandström - 26 juni 2013 15:11

Nu har vi lyckats spruta ett medel på taket som heter Grön Fri

Att det fungerar ser man på vårt tak som vi sprutade på för två år sedan.

Jag nådde inte längre då altantaket var i vägen men Inger sprutade på efteråt.

Tydligen var vi för snåla då det är biten som sprutats två gånger på som ser hyfsad ut.

   

Nu hade jag en lättare då en tillsats till högtryckstvätten har ett skaft på 4 meter ungefär.

Jag hade bara problem med munstycket, det som sitter på ger en rund stråle som när långt men jag ville ha en bredare så det man har till att spola under bilen med skulle fungera fint.

Det gjorde det inte, den sög inget medel utan skickade tillbaks vatten i dunken så backspärren lossnade.

Nu är i alla fall taket spolat och Inger håller på med altantaket på södersidan.


Men Grön fri från Jape Produkter AB fungerar men så där rent som i deras reklam tror jag inte man får hur man än gör såvida det inte är ett nytt tak man behandlar. Men nästan i alla fall.

Dyrt är det men bra, nu finns det andra fabrikat men det är väl ungefär samma medel.

Av Jan Sandström - 26 juni 2013 13:07

Hängrännan fick sig en genomgång samtidigt med altantaket, men hur är det med arbetarskyddet.

 

Tur att hon är liten och lätt för annars kunde trädgårdsbordet gått sönder som stod nedanför.

Jag visste vad jag gifte mig med. Snart ska vi ta framsidans altan.


Rena och fina blir även småfåglarna för de tycker också om att bara i fågelbaden vi ha, även i bäckfåran till damman trivs de.

 

Vad gör man med ett gammalt flaggstångsfäste innan man bestämt sig för vad man ska använda det till eller gräva bort.

Jag har en ritning och några delar till ett tak typ som en svamp men det har aldrig blivit av att bygga det, vet förresten inte om vi ska ha något sådant.

Tills vidare är det ett fågelbad.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards