jans

Alla inlägg under juni 2013

Av Jan Sandström - 23 juni 2013 15:41

Det är det minsta man kan säga.

Det blåser ordentligt och är inte så skönt, blir tydligen bara värre och värre.

Skönt att man for hem igen men än sitter vi ute jag och husdjuren, Stina sköldpaddan får vara inne.

Risk att hon blåser bort   , fast kanske inte riktigt.

Kaninen sitter bara inne i sitt hus där borta men fåglarna verkar trivas där vi sitter på läsidan även om det virvlar runt och blåser här med.

Funderade ett ögonblick på att åka till stugan och kanske snickra lite men jag stannar nog hemma ändå.

Sydlig vind i stugan är ingen höjdare, blåser rakt in över ängarna.

Skönast det och ska ta en liten lur här i vilstolen nu när Inger åkte tillbaks till jobbet.

De där delade turerna är verkligen ett elände, tycker jag.

Av Jan Sandström - 23 juni 2013 14:09

Startade resan söderut men det blåste ganska mycket och det kändes i händerna, så i Sörmjöle vände jag men stannade och drack kaffe på rastplatsen i Åhedeån.

Av Jan Sandström - 23 juni 2013 09:52

Jag börjar bli less på att stiga upp varje dag.

Tror jag ska ta och ligga kvar i sängen och idag känns det nästan som en sådan dag.

Hade tänkt åka ned till Ö-vik och hälsa på Hans men vete tusan om jag orkar.

Körde ju en hel del i förrgår och vägen mellan Vindeln och Robertsfors är inte den allra jämnaste kan jag upplysa de som inte känner till det vid det här laget.

Visste att den är omtalad men att den va så eländig, vet inte hur många gånger Inger högg till om midjan min när hon var på väg att lyfta som en enstegsraket.

Oftast försökte jag varna om gupp i förväg men ibland syntes inte knölarna då solen stod åt fel eller rätt håll.

Det blev i alla fall smått jobbigt att hålla i styret dessa ungefär 5-6 milen och hastigheten blev hög då jag körde 70.

Oftast var det runt 50-60 men vissa avsnitt nere på 30-40.


Men konstigt nog får jag igen sådant dagen efter dagen efter. Alltså idag.

Jag har alltså ont idag igen, och det är då främst höger knä och händerna eller fingrarna.

Så jag är inte säker på om jag är en så säker förare av MC idag även om det skulle fungera för E4 är slät och fin och skapligt rak.

Jag ska fundera på saken ett tag, ska i alla fall packa det jag behöver för en övernattning men det är inte mycket.

Då är det mer detta med dator och allt annat som ska dras med.


Jag trodde det skulle vara soligare idag men vi har ändå 17,9° och det blåser lite, ska kanske börja kopiera in väderstationens data.

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 1011,8 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från SSE, i byarna 4,1 m/s
Beaufort F3
Kyleffekt: 16,0 °C

Den visar en lite annorlunda temperatur än den digitala jag har genom fönstret och det jag får via min webbsida kan vara en kvart gammalt, stationsdatorn lägger bara ut data varje kvart.

Jag har en gammal avlagd knähund som enbart står på en hylla och är kopplad från väderstationen och till nätverket och kör endast väderprogrammet Cumulus.


Godmorgon


Av Jan Sandström - 22 juni 2013 21:25

Den här tänker jag ofta på när jag sitter och hör fågelkvitter.

 

."Herman Hedning copyright 1988-2012 Jonas Darnell (jonas@HermanHedning.com)"

Skulle bara vilja hitta den i bättre upplösning så att man kan läsa allt vad naturen säger, eller förresten kanske inte.

Av Jan Sandström - 22 juni 2013 17:01

Jag är ledsen för ungarna ringde till Inger och då berättade de att en liten hade omkommit i vår badtunna.

Därför är det så viktigt att man täcker över den då man inte badar.

Men jag tycker så synd om den lilla fågelungen som kanske tog steget direkt från holken och ned i vattnet.

Ingen vidare bra start på livet.

Jag har bara så svårt att få detta ur mitt huvud, att katten tar någon fågel är bara naturens gång men det här är helt och hållet människans (vårt) fel. Det känns bara så onödigt.

Av Jan Sandström - 22 juni 2013 16:34

Inger kom just ut när jag sände förra inlägget, med sig hade hon en bricka med banankaka och jordgubbar, inte tillsammans utan först åt jag gubbarna och till kaffet banankakan.

Gjorde ett par korta filmsnuttar med främst fågelkvitter men under tiden såg jag en kråka (tror jag) som hoppade fram och högg en gråsparv.

Tur jag hann reagera och klappade i händerna så lilla pippin klarade sig.


Det första klippet är mest för kvittret så ha på ljudet.

Det andra visar köbildning och trängsel runt fågelhuset

 

Av Jan Sandström - 22 juni 2013 16:00

Jag och Inger tog en liten lur på någon timme här ute på altan, jag på soffan och hon på två stolar "där borta".

Så skönt och härligt med suset i björkarna och fågelkvittret och nu tror jag det håller på att klarna upp igen.

 

Nu fattas bara att jag såg lika skön ut som jag känner mig   

Men vart tog Inger vägen med kaffet hon skulle fixa.

Jag förkokade ju ändå tevattnet tilll lunch så det ska väl inte ta så lång tid att fixa.


Måste också bli bättre på att korrekturläsa INNAN jag lögger upp ett inlägg.

Men jag ser oftast inte de stavfel jag gjort.

Av Jan Sandström - 22 juni 2013 12:51

Jag har gjort en uppdatering av vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/ där jag lagt till nederbörd på vädersidan.

Nu finns ett diagram för den senaste månadens regn varje dag.

Där ser man att vi fått 6 mm nu idag, stapeln längst till höger.

 

Hoppas det blev bra.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards