jans

Alla inlägg den 14 juli 2013

Av Jan Sandström - 14 juli 2013 19:38

I morgon börjar Inger sin och då blir det jobb för mig och slut på latfasonerna.

Av Jan Sandström - 14 juli 2013 19:29

Så fort jag börjat kommer jag på en ny "bätte"

Sorry Inger.

Det är svårt att tygla krafterna

Inte visste jag att jag va så stark.

o.s.v

Problemet ser ni på bilden, det hände när jag skulle gräva ned den lilla Staren som drunknade i dammen.


Nu har jag i alla fall köpt en ny på Biltema, nä inte Stare utan grävverktyget.

   

Men så har vi väl haft den i 30 år eller minst sedan vi köpte stugan 1980.

Av Jan Sandström - 14 juli 2013 17:36

Jag tror att Maria blev nöjd över att ha fått varmvatten.

Tursamt fick jag tag i den sista vattenvärmaren på Biltema.

Bytet gick enkelt men det behöver jag ju inte säga till henne för då kan jag inte ta så bra betalt som jag gjorde.

Man säger alltid att det stular och  -as för då gör man rätt för pengarna.


Nä så elak är inte jag, huvudsaken är att jag fick fika och att hon betalar materialet.

Men det strulade faktiskt till sig en aning men det löste sig fint då jag kunde återanvända gamla delar.

Det är ju alltid problemet att man inte kan få med sig alla tänkbara delar ifall att...

Det är ju även jobbigt och kostsamt om man måste åka 3 mil in till stan igen för att köpa en liten rörbit eller vad det kan vara.


Det jag saknade mest var en borr för att förborra till de franska skruvarna men det löste jag med en aningen böjd spik i skruvdragaren.

Man böjer bara spiken en aning i spetsen så fungerar den som en borr.

Det gick faktiskt enkelt att få upp den och nu bör hon kunna duscha efter bastun.

 

Det är både praktiskt och besvärligt när de använt slang i stället för rör, slangar är lite mer flexibla men jag tar inget ansvar för närheten mellan vatten och elcentralen, det är lite för nära för min smak men man duschar ju inte i närheten.

Frysboxen framför var det mest besvärlliga.


Den gamla var i verkligt dåligt skick, det bräckta vattnet i och vid havet tar verkligen på saker och ting och att lossa anslutningara krävde verkligen de stora skiftnycklarna fastrostade som de var.

 


Nu ska jag försöka knåpa ihop ett annat inlägg som rör något helt annat, men en sak har de gemensamt, jag köpte nytt även där då jag var och handlade.

Av Jan Sandström - 14 juli 2013 10:30

Sov till runt 9, sedan väcka djuren, fixa lite, äta frukost, svara i telefonen, planera ett jobb och nu är jag här.

Maria ringde och jag ska hjälpa henne med varmvattenberedare i stugan hennes.


Det är normal sommar idag, 16,3° och ljusgrå himmel.

 


Men jag återkommer i eftermiddag om jag inte skickar upp något från mobilen under dagen.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards