jans

Alla inlägg den 23 juli 2013

Av Jan Sandström - 23 juli 2013 22:05

...efter en vecka i stugan, skönt men jobbigt att läsa igen alla dagstidningar.

Inger klagar på dåligt vattnade blommor och jag klagar på att jag är så trött.

Det har varit en jobbig vecka men skönt att vi fått så mycket gjort så nu blir det ett lite lugnare tempo.

Fast nu ska vi ränna runt, köpa saker som behövs i stugan, hinna med att åka ut på hojen, kanske en kortare semesterresa på säg 3 dagar och en massa annat.


Nu känner då jag att sängen lockar fast här hemma har jag nu ansvaret för husdjuren igen och de har då verkligen fått känna på semesterledighet.

Det har inte varit de strikta tider med väckning och sänggående då jag vill utan det har varit Marias tider.   


50 mejl in inkorgarna och till det 99 i skräpposten tar sin tid att ögna igenom OM det kan vara något viktigt men hittills har det bara varit räkning från banken och sådant oviktigt.


Dagen i stugan har varit varm och jag pysslade på med sovrumsfönstret där solen låg på så jag tog en dusch utomhus och hoppade i badtunnan utan att ha eldat men kvarvarande värmen från igår räckte så det svalkade skönt med de 29° vattnet höll.

Det slutade med att även Inger kröp ned och sedan torkade vi i solen på frukostplatsen men något började tränga på.

Så det blev det lite   inne på sängen, det var så obekvänt på trädgårdsstolen   


Ska försöka ta det lugnt med mitt högra knä som jag har haft ordentligt ont i sista dagarna men även fingrarna har tagit stryk av allt jobbande.


Nu är det natti för mig.

I morgon är jag här som vanligt OM jag nu kommer mig upp.

Jag ids inte bearbeta några bilder i kväll men i morgon ska jag lägga upp på några fåglar vi såg.

Hoppas bara att bilderna blev någolunda.


Nä sängen var det.

Av Jan Sandström - 23 juli 2013 12:46

Fogskum är fantastiskt men ett fullkornsvete om eller då man får det på händerna.
Men jag försöker tänka efter före och tar många kort på det jag gör, så kanske det blir enklare på de 4 fönster som är kvar.

Av Jan Sandström - 23 juli 2013 08:39

Sol och 14 grader när vi gick ut men idag finns det lite moln och molnsläjor på himlen.

Det blåser en nordlig vind så vi har lä men det susar i träden och hackspetten knatar runt i den stora granen, det bara rasslar drån klorna när han far runt efter stammen och svalorna bjurde på sin dagliga flyguppvisning, mysigt värre.


I går körde det ju ihop sig fullständigt och jag höll på att gå upp i limningen, kände stresen komma men Inger löste det genom att ringa son Bror P-G som kom hit med sonen.

Innan de kom ändrade jag planen att lyfta in fönstret utifrån till att ta det från insidan.

Att jag tänkte utifrån berodde på att tidigare byggmästaren dragit in den spontade inre brädväggen in på fönsterkarmen så att det blev för smalt att ta den vägen.

Så jag gick och hämtade kedjesågen, en elektrisk såg och sågade bort det som stack ut på sidor och underkant, det var brädor och tretexskiva     och den som vet vad det är förstår att vi senare fick sanera hela sovrummet från boss och skräp.

Tretex är som en läs skiva av pressat papper och sågar men med en motorsåg i den blir det som snö och det flyger överallt.


Men nu står fönstret där, ska bara skruvas fast ordentligt när jag justerat det rätt, det blir dagens jobb samt byta isolering under fönstret där mössen haft ett bo men sådant ordnar Inger.

Ytterpanelen skruvar jag sedan fast och återanvänder de gamla brädorna, en kanske jag byter, den såg sprucken ut.


Bonden kom igår och slog ängarna, det gick fort då han nu har aggregat påde fram och på sidan bak på traktorn.

P-G säger att han slår drygt 6 meter brett på en gång. Man kan också ha två aggregat bak och då blir det 9 meter brett i ett svep.

Tänk vad utvecklingen går frammåt och jämfört med den gamla lien.

Men lien skonade å andra sidan alla smådjur som lever ute i gräset, nu blir det hackemat av dem   och det gillar inte jag.


Som vanligt sitter vi och väntar på vem som först går efter påtåren men det blir väl jag som vanligt.   


Godmorgon


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards