jans

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2013

Utdrag från vår minisemester. (7 foton)

Av Jan Sandström - 3 augusti 2013 22:42

Har suttit ute till nu men det blev så svårt att skriva, såg inte tangenterna.


Det blev dopp i tunnan i kväll igen och det gör så gott i muskler och leder men man blir så trött.

Men det var skönt ute. Dagens planerade arbeten blev fixade och nu har jag plockat undan på gräsmattan så det ser riktigt fint ut.

Inger stack ut i skogen och hittade tiktigt fina bär, både blåbär och hallon.


På vår resa åkte vi genom Järvsö och vad är mer naturligt än att göra ett beök i hennes museum.

 

Vi har åkt där flera gånger tidigare med barnen men då har vi inte stannat hos Lill-Babs, nu gick vi in och kollade runt på alla foton, skor, klänningar, skivomslag och annat från hennes artistliv.


Under jakten på ett fint fika/matställe hamnade vi hemma helt plötsligt.

 

Det blev ett romantiskt ställe som en bensinstation, eller en angränsande park med bänkar och bord på gräsmattan och där såg jag en husbil från Nederländerna som hade en klurig påbyggnad.

Såg inte men misstänker att den satt på dragkroken men hjulen var av snurrande typ de som finns under kundvagnar.

Lasten bestod nog av en EU-moppe eller kanske en liten skoter-MC.

Jag vet inte om jag skulle lita på en sådan där grej då man kör på en skumpig väg.

 

Vi blev guidade runt Söderhamn och stannade på Hälsingegård Erik-Anders och där gick jag på toa.

Fick där se denna kvinna som fotade rakt mot mitt toafönster där jag satt men et var nog huset hon var intresserad av, knappast jag.

 

När vi på väg hem stannade vid Birsta så fikade vi och fick se dessa kajor som fick mat av någon vänlig själ som lämnat rester på sin bricka de inte ides gå in med.


Ungen tigger mat av sin mor och jag kommer ihåg när vi tog hand om en liten kajunge som jag lyckades föda upp, det finns på vår webbsida under husdjur.

 

Mask var svårt att ge den då man måste trycka ned maten i halsen på ungen.

Så jag övergick till rå köttfärs uppblandat med lite havregrun och olja till små kulor som den glupskt slukade.

 

Vi hade samma veva skaffat kanin med två uteburar som satt ihop så vi satte in en avgränsare så kajan fick bo i ena delen.

När den var flygkunnig, vilket vi fick lära den så bodde den uppe bland träden då jag inte var ute, då satt den på min axel eller arm när jag som i vilstolen.

Praktiskt då den tog alla flugor och myggor som kom nära mig.

 

Men nu är det kväll och jag ska krypa isäng med ljudboken som redan nu snurrar i mina lurar.

Inger sitter ute och rensar bär.


I morgon bär det av in till stan igen då vi måste förbereda inför fönsterbytet som börjar måndag morgon.


Godnatt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards