jans

Alla inlägg den 22 augusti 2013

Av Jan Sandström - 22 augusti 2013 21:23

Vattnar sina blommor när det är iskallt ute.

 

men sen kommer hon in och vill värma sina fingrar på min mage men där gick gränsen, lite längre ned kanske hon fått något stelt, stelt av köld för hon hade ISKALLA fingrar   


Nu är jag trött och vill bara gå isäng.

Av Jan Sandström - 22 augusti 2013 20:27

I kväll är jag helslut, jobbigt när Inger är ledig   


Vad har jag gjort, lite av varje men postlådan är uppsatt.

Kanske lite hastigt men vi ville ha det gjort.

Sedan har vi fixat klossar på staketet.

 

Klossarna är som den till vänster mellan plankorna, en liten förstärkning jag gjorde och Inger får stå för målningsarbetet.

En av de få bilder då jag gör någonting och här sågar jag till den där trekanten ovanför Inger huvud på bilden ovanför.

En distanskloss mellan stolpe och brevlåda och formen är för att det inte ska samlas snö så att locket inte får att öppna som på den förra.

 

Elementet till köket har Inger målat första omgången, det är det som ligger borta vid garaget.

Men det är kul att pyssla på när man har grejor fast jag får ju igen mycket när det blir kväll, då tar orken slut.


Det är inte ofta jag får se någon annan köra min hoj, men på besiktningen händer det och jag kom på att jag hade kameran med mig.

 


Trädgården då, jo den ser ut så här i kväll.

 

Men det är ingen varm kväll, termometern visar på LL.L   

Uppe på taket står det 13,1° men det känns kallt.


Av Jan Sandström - 22 augusti 2013 18:44

Det kanske blev snabbt uppsatt men vi ville få upp den.

Grannen ringde och vi är tydligen utan TV-signal.

Av Jan Sandström - 22 augusti 2013 11:51

Om inte jag hade besiktning på hojen 09:30.

Jag gruvar alltid eller oftast för denna besiktning men inte så mycket som förr i tiden då man körde äldre bilar.

Kommer ihåg min gula folkabuss av årsmodell 80 .

Tror det var Erik jag hade med mig dit och det kan ha varit kring 1990 då vi besiktade den, jo det gick fint men när jag hade protokollet och skulle köra ut så rasade motorn :-)

Jag kom ut på startmotorn men hem gick den bara och knappt på tomgång med avgassmällar nu och då.

Ena toppen med ventiler hade farit då den gick bara på 2 eller ibland 3 cylindrar.

Det måste ha varit 1992 för i den vevan åkte jag till Kåge ovanför Skellefteå och köpte en nyare folkabuss.

Den hade 112 hk motor med insprutning.

Gamla motorn monterade jag ut och lämnade in på renovering och sålde sedan bussen för 20000.

Idag skulle jag skrotat eller sålt bilen som reservdelsbil.


Hojen gick det bättre med, ingen anmärkning utan bara trevligt att prata med besiktingsmannen (killen) och andra hojägare som var där i samma ärende.


BTW angående besiktningen så har det aldrig gått så lätt att få igenom bilen som den blå folkabussen när jag hade min firmareklam och dekaler på den.

Då var det tydligen viktigare för killarna att fråga om TV än kolla bilen   


Men nu är det två år till nästa besök och nu närmast står en servis på listan för hojen.

Tror jag ska göra den själv, jobbigt att åka till Yngvessons i Storuman för att byta oljor och dyrt blir det, men bara  eller knappt hälften av vad en sådan grej kostar här i stan och då räknar jag in reskostnad och mat vi brukar äta ute under tiden de tar hand om maskinen.

Av Jan Sandström - 22 augusti 2013 08:25

Solen gick upp över träden när jag kom ut med frukosten.

Gunnar har legat hos mig hela natten så nu är det höst.
Kelsjuk är han också, kanske för att Mirabell har åkt hem till Anders.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards