jans

Alla inlägg den 24 augusti 2013

Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 21:55

Nu lägger jag av för idag och går isäng.

Det har varit en dag fylld med frisk luft.


Först ut tidigt med frukost och sedan gjorde jag färdig mjölkbryggan.

Efter det tog jag hojen ut till Skeppsvik där jag överlämnade ett paket till Maria och fick kaffe o smörgås i gengäld.

Tur jag inte tog med badkläder för bada kände jag inte alls för men Maria badade två gånger.

Hem vid middagstid och sedan har jag inte gjort någonting alls.


Nu är det natti och jag tar mig an Agatha i härlurarna.


Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 20:25

Hittade denna lapp i brevlådan.

Enligt efterlysning i tidningen Västerbottens kuriren verkar Ludde kanske ha sett på Ersboda.

 

Meddela mig eller så får du telefonnummer av mig.

 
  

Han försvann alltså från Blomstervägen på Västerslätt i Umeå

 

Jag hoppas verkligen att han och alla andra bortsprugna kommer till rätta.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 15:26

Sol, värme och kaffe.
Och kajaker på fjärden.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 12:32

Sådärja.

Nu är den färdig förutom att jag kan finputsa vissa kanter på brädorna men det kan jag ta i stugan när den står på plats.

OM vi får den på plats utan lyftkran modell större.

För den blev tung och stabil, hade funderat i  början på att göra några snedstävor men det är knappast så att de behövs. Det ska mycket till innan den här blir ranglig.


Två brädor tillsågade de som ska tas ut för benen i.

Men innan dessa sätts fast har jag gjort en förstärkning i form av en kloss som brädans mittdel kan vila på.


 

Här visar jag de förlängda reglarna som ska bli trappsteget, det här är mitt orosmoment om Inger ska godkänna det att sitta på eller om det blev för lite djupt, för hägt, för lågt eller något annat som inte blev bra.

 

Gunnar kom då ock gav den godkänt, jättebra utsikt där uppifrån men här sitter han i Marias famn.

   

Första brädan på plats, eller de två första, den andra sidan syns inte men nu mätar jag ut hur mycket mellanrum det ska bli.

 

Här ovan visar jag en extra förstärkning i form at en lång skruv jag drog in från sidan så att inte den lilla ändbiten ska spricka, likaså förborrade jag de två hålen på änden.

 

Jag fick ändå lov att klyva en bräda, vete   hur jag mätat men det skiljde 21 mm på ena sidan och 27 på den andra ???

Spillremsan blev bra riktbräda för att dra i trallskruvarna mitt på.

 

Det blev brädan näst längst till höger som jag klyvde och sedan fräste jag kanterna runda som på virket i övrigt så det syns egentligen inte att den är lite smalare.

 

Men just när jag var fördig med att fräsa kanterna på trappstegsbrädorna gick kullagret loss från fräsen.

Så jag kunde inte fräsa ändarna på golvet och jag ides inte byta fräs för det.


Men klar, bara utsmyckningen som fattas

 

och nu är flaggan på plats.

   

Jag funderade på om jag skulle sätta dit två eller tre brädor upptil men det såg så klumpigt ut med tre.

 

Nu ska den bara till stugan och markplaneringen överlåter jag till experten på det området, Inger alltså.

Men jag får väl hjälpa till med det arbetet när det blir dags.


Nu ska jag bara få i mig lite mat och sedan drar jag till Skeppsvik.

Maria är hemma med katten och huset.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 09:06

Har egentligen inte tid att sitta och blogga nu.

Ska ut och börja med mjölkbryggans golv, och så ska husdjuren väckas.

I eftermiddag tänkte jag ta hojen och åka en sväng till Skeppsvik för lite kaffe och överlämna ett stort vitt paket med rött snöre.

Inte ett litet rött paket med vita snören som någon sköng om för länge sedan.


Frukosten är avklarad, utomhus naturligtvis, det var ju 16° när jag gick ut och det är ungefär detsamma nu.

Gunnar låg där ute och sov men i natt låg han inne en stund.


Väderstationen visar

Temperatur: 19,8 °C
Lufttryck: 1030,7 mb och Falling
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från W, i byarna 0,7 m/s
Beaufort F1
Kyleffekt: 19,8 °C

och det ser ut så här i trädgården

 


Nu ska jag ut och jobba fast jag har ganska ont i vänster hälsena eller vad det är bak lite ovanför hälen.

Får ta det lungt, om jag nu kan ta det lugnare än jag gör om dagarna,

Skål och godmorgon   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards