jans

Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Jan Sandström - 27 augusti 2013 21:53

Antingen har han kommit hem eller så är han hittad på något tragiskt sätt.

Hur som helst så var annonsen i tidningen övertryckt med såld.

Alltså har de tagit tillbaks efterlysningen jag lade ut här tidigare.


Av Jan Sandström - 27 augusti 2013 20:02

Jag fick så kontig huvudvärk här i kväll, känner mig smågroggy så nu blir det inget mer gjort idag.


Åkte upp till K-Rauta och köpte sågklingor men det blev även en bordssåg som följde med hem.

En Ryobi till skapligt bra pris.

Läste på nätet om dessa och monteringen att den skulle va nästan omöjlig på stativet.

Men inte tyckte jag det var så märkvärdigt även om passformen va sisådär och man fick trixa lite.

 

Först packa upp allt, utom den tunga delen.


Lägga ut och kontrollera vad man fått.

 

Men kolla hur smådelarna ligger förpackade, snitsigt värre.

 

För att sedan göra det enklare plockade jag ihop skruvar och brickor på en gång så att de ligger klara.

Små skålar och kylskåpsmagneter är praktiska att ha.

 

Benställningen hopskruvad men skruvarna är inte åtrdagna helt utan sitter lite löst för att enklara få fast resten av delarna.

 

Stativet på plats på sågen för att dras fast, när skruvarna sitter på plats kan man dra åt dem ordentligt.

 

Allt monterat och klart.

   

Testsågning får ske senare.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2013 14:47

 
En liten diskret gubbe kom smygande in i kyrkan efter gudstjänsten och ville bikta sig.
- Det är nämligen så att min hustru böjde sig fram över frysboxen, när hennes kjol gled upp då brast det för mig. Jag drog upp kjolen, ner med trosorna och satte på henne allt jag orkade.
- Det är ingen synd att ha det trevligt med frun, helt naturligt svarade prästen.
Gubben tackade och gick lättad därifrån. Efter en stund kom en försynt gumma och ville även hon ha syndernas förlåtelse.
- Jo igår när jag böjde mig fram över frysboxen, kom min gubbe och satte på mig. Jag skäms så.
- Det är inget att skämmas för svarade prästen, din man har nyss varit här och jag sade att man måste ha trevligt inom äktenskapet.
- Så då är vi fortfarande välkomna till kyrkan?
- Javisst, svarade prästen.
- Det var skönt att höra, sa gumman för på Willys är vi inte välkomna längre.
 

Av Jan Sandström - 27 augusti 2013 14:33

,,,bjuda på en solig trädgårdsbild så det är egentligen synd och skam att sitta här inne men jag gör ju annat på datorn så helt meningslös tid är det inte.

 


Av Jan Sandström - 27 augusti 2013 14:29

...dagens matinéfilm.

Började på SVT1 som vanligt.

Kopierat från http://tvprogram.nu/

14.00 Matiné: Så som i himmelen
14.00-16.10

 · Svensk långfilm från 2004. Daniel är en svensk dirigent som lyckats få framgång internationellt och blivit välbeställd på kuppen. Plötsligt går Daniel in i väggen. Han drar sig tillbaka från musiken och flyttar hem till sin barndomsby i Norrland. En dag hör han ett framförande av byns lilla kyrkokör och han träffas av en ton som får musiken att välla upp i honom igen. Daniel börjar som kantor, han träffar en ny kärlek och hans liv vänds upp och ned. Regi: Kay Pollak. I rollerna: Michael Nyqvist, Frida Hallgren, Helen Sjöholm, Lennart Jähkel, Ingela Olsson m.fl


Kanske är bättre än jag först trodde,

Av Jan Sandström - 27 augusti 2013 09:04

Det blir bara svårare och svårare att hitta på någon rubrik till inläggen.

Jag kan ju inte skriva Godmorgon varje morgon, eller kan jag det?    


Godmorgon.


Har vaknat och frukosten avklarat på trean (där borta vid förrådet) och Inger sitter fortfarande kvar, på bilden, nu kom hon också in. Hon håller på att koka saft och annat så hela köket ser ut som om hon kokade sylt.


Sov gott i natt och Gunnar kom vid 5 någonting och ville ha uppmärksamhet och bli gosad med.

Kröp ned en stund under täcket, först hos Inger sedan hos mig.


Idag ska jag försöka få in elementet på plats men det återstår att se om jag kommer till skott.

Det brukar ju inte fungera att planera så mycket ibland.

Kanske ska vi köra upp mjölkbryggan till stugan och då blir det Maria som får övningsköra med släp och last men det ska inte vara några problem då det inte blir backa och sådant.

Då får jag släpen ledig så vi kan åka och köpa med grejor, v i behöver köpa skivor till ett lock på badtunnan hur jag nu ska konstruera ett sådant.

Planer finns men allt för många olika konstruktioner men huvudkravet är att man enkelt ska kunna lyfta av en del ifall man vill bada ensam eller två och då kyls inte vattnet lika fort om bara en del är frilagt.

Och så ska man kunna lyfta av och på det ensam utan att slita ihjäl sig.

Det ska även vara så stabilt att inte ett barn kan trampa igenom.


Hängrännor ska jag också köpa hem och till dessa behöver jag även släpen, takräcket är för omständigt att montera för sådant men det skulle fungera att ta inne i bilen.

Igår körde vi ju hem en regel som var 3 å 90 och den stack bara ut någon halvmeter baktill och hängrännorna är bara 4 meter långa så det skulle fungera.

Bara det att plåten är ganska vass så då kör man väl sönder inredningen nere vid passagerarens fötter.


Det är kommande problem och det löser sig nog sa han som sket i vattnet.


Det blev varmt i solen ute på trean och nu har vi 18,3° på altan (tvåan).

Väderstationen visar (ni vet väl om att det går att kolla vår väderstation på nätet på vår webbsida)

Temperatur: 21,4 °C
Lufttryck: 1021,8 mb och Falling
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från SSE, i byarna 1,7 m/s
Beaufort F1
Kyleffekt: 21,4 °C

och i trädgården ser det ut så här (även om inte Inger sitter kvar "där borta")

 


Nu ska jag väcka fåglar och kanin och sedan blir det påtår utomhus någonstans på gården, troligen i skuggan då det blivit för varmt för mig i solen.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards