jans

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jan Sandström - 29 augusti 2013 11:23

Har radion på men vad det är irriterande när P4 Västerbotten envisas med att köra trummor samtidigt som de pratar.  
Vad 17 tror de att det är, skulle det höja lyssnarvärdet så varför kör de inte det samtidigt som nyheterna eller vädret, eller varför inte alltid.

Har man det minsta problem med hörseln så hör man inte vad de säger men sådant begriper inte tjommarna där uppe i radiohuset.

Det är patetiskt och löjligt och jag tror knappast att det lockar fler och eller yngre lyssnare.

 

 

Tur man kan slå över till 102,3 Radio Umeå, han kan sin sak, bra musik spelar han också.  

 

P4 Västerbotten   

 

Av Jan Sandström - 29 augusti 2013 09:48

Ska jag få det här att fungera?

När det är ritat klart är det bara att låta datorn räkna ut vinklarna och måtten så jag kan såga till allt i förväg och sedan montera ihop ala IKEA   

 

Jag vet att jag kanske inte använder de rätta linjerna som det ska vara i en ritning men jag förstår i alla fall vad det är jag gör, tror jag.

Av Jan Sandström - 29 augusti 2013 08:39

Torsdag den 29/8


+10,7° pår på altan och väderstationen säger

Temperatur: 11,4 °C
Lufttryck: 1020,6 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NW, i byarna 3,7 m/s
Beaufort F3
Kyleffekt: 10,3 °C

så det var lite friskt att inte fukosten där ute.

Inger sitter fortfarande kvar en stund.

   

Men när solen lyser in i vrån blir det ganska skönr och nu när det blåser en nordvästvind så sitter vi i lä där.


I kväll hoppas vi på fint väder för då har Inger sin årliga fest för jobbet.

20 "tanter" kommer och ska äta här hos oss så då brukar jag hålla mig lite i skymmundan   


I går började jag rita på trädgårdsbordet Anders ska ha, han har fått tag på ett antal grova fina golvplankor och bordet blir 270 cm. långt och ungefär 95 cm. brett.

Men det är inte bestämt om vi ska göra fasta bänkar typ rastplatsbord eller fristående.

Det lutar åt fasta bänkar, dels blir det tyngre och inte så lätt att bära bort men även lättare att bygga.


Synd att han inte fick tag på några extra plankor att bygga stativet av men nu får det bli nytt virke till det.


Det ska bli kul för jag har blivit småtaggad på det här att snickra, eller snickra har jag alltid gillar men en tig inte haft lust eller ork, orken är det även nu lite si och så med men tar man bara lite i sänder och använder maskinerna så går det hyfsat.


Nä nu gör jag påtår och går ut till Inger igen och tar itu med dagens sudoku.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2013 20:07

Nu sitter elementet på plats och systemet är fyllt och luftat.

Ska bara gå runt och kolla om det läcker någonstans.

Men min manupulerade bild innan blev inte så tokig ändå.

 

Det enda jag inte är nöjd med är de öppningsbara fönstren som har så breda karmar och mindre glasyta.

 

Men jämför man hur det var tidigare så kan man inte vara annat än nöjd.

 

Och nu är både fönster och snickare betalda.


Det enda som fattas är fönsterbänken som jag inte vet hur jag ska göra med.

Montera marmorbänken som den är och den sticker ut åt höger.

Kapa marmorbänken och sätta dit.

Hitta en färdig träbänk men det blir svårt.

Göra en egen som sitter som andra en bit från salning och foderoch där jag fräser spår i för värmen.

Göra en egen som sitter ovanpå salning och foder och där jag fräser spår i för värmen.


Det lutar åt det sista men måste höra med Inger.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2013 15:41

Jag är inte mycket för att prata politik men glöm inte rösta nästa helg och välj rätt alternativ.

Även fast jag är stadsbo tycker jag att hela inlandet ska ha tillgång till ambulans och sjukvård.

Så rösta JA nästa helg.


För visst är ett JA = att återgå till Ambulans med mera.

Man måste säga att det är inte det lättaste att sätta sig in i vilket alternativ som står för vad.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2013 15:36

En gammal vän kom på besök nu när jag serverat så gott som solrosfrö på den gamla lampkupan.

 

Det är min vän Spedy som är är igen, han är alltså en Nötväcka.

 


Av Jan Sandström - 28 augusti 2013 14:43

Jag fastnade bland siffror och kalkyler i min dator.

Avstämning av än det ena än det andra bland kalkylbladen och kontont m.m


Men nu får jag ge mig för idag.

Tog ändå en liten paus där jag strök på lite vit förg där elementet ska sitta så kanske kan jag få dit det senare idag.


Fast nu ska det bli kaffe och kanske hittar jag någon bulle eller kaka i någon gömma här hemma.

Utomhus naturligtvis vast det har börjat blåsa en del men solen skiner.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards