jans

Alla inlägg den 7 september 2013

Av Jan Sandström - 7 september 2013 21:50

Och jag är helslut.

Idag hade vi just över 37 grader och det är helt perfekt men man blir slutkörd.


Jag kunde inte göra färdigt under fönstret för de fönsterbleck jag har är för smala.

Fönstret sitter för långt in så det når inte ut över de undre brädorna.


Nu tar vi te och kaffe och ser på någon deckare på SVT1.


Men det blir straxt sängen.

Av Jan Sandström - 7 september 2013 17:00

Nu har jag bara toalettfönstret kvar, ja och utvändigt på det här.

Men det gick faktiskt riktigt bra och jag sparade allt invändigt så där ör det i stort sett klart nu.

Bara lite spackel och färg på skruvarna eller så sågar jag dit ett foder.

 

Det syns lite dåligt men jag skruvade inifrån genom salningen och in i fönsterkarmen.

Jag var ju tvungen att såga alla spikar som jöll fast det tidigare men nu blev det stadigt med tre skruvar på var sida. 12 skruvar alltså men jag drog ändå dit karmskruvar.


Men nu syns det knappt att det är ett fönster när man kommer in i köket.

 

Utvändigt så tätade jag med fogskum, de andra fönstren har jag drevat med remsor.

Skummet är ganska smidigt men KLADDIGT om man inte håller fingrarna från det.

 

Det blev ändå lite för mycket på sina ställen fast det går ganska bra att fixa till.

Man gör ungefär som med Ingers bulldeg när man skrämmer ned den under jäsning. Man behöver bara en trästicka och röra om lite försiktigt, snurrar man på den så rullas skummet upp och det är bara att kasta den.

Fast jag använde en gammal kniv och strök av lverskottet på papper.

 

Nu väntar jag bara på att det ska härda ihop så kan jag skära bort överflödigt och slå dit utvändigt, fast jag skruvar allt, inte en spik ännu.

Men det blir nog en spikpistol modellen större än den jag köpte framöver.

Min tar bara listspik upp till 50 mm.

Den större tar upp till 90 mm och då kan man spika panelbrädor så till bygget av gäststugan skaffar jag nog en sådan.

2500:- kan det vara värt men jag fyller snart år så kanske.


Så här såg getingboet ut, där ska jag förresten blåsa in lite fogskum så kommer de knappast tillbaks men jag undrar hur många invånare stugan egentligen hyser.

Getingar, flugor, möss och annat, rester efter lekatten hittade vi tidigare under hallgolvet men det var nog bara skafferiet hans.

 


Hmm, jag glämmer bort att dricka kaffet, då är något galet men nu ska jag skicka det här och ta itur med väggen så den är klar innan Inger kommer hem från bärskogen vid 7-tiden.


Vi hörs.

Av Jan Sandström - 7 september 2013 14:17

Det blev för mycket arbetslust så jag satte kofoten i det andra köksfönstret.

Men första brädan dolde ett getingbo där de byggt igenom vindskyddspappen och in i isoleringen.

Inte mycket men ändå, tursamt nog är det övergivet.

Men rackarns svårt att ta ut karmen när man inte vill skada något av väggen inne,

Tidigare ägaren byggde så att han satte tjock masonit direkt ut på karmen och det sitter inga foder.

Kanske tar jag och gör om det helt sedan men nu gör jag som jag gör.


Nu har vi i alla fall ätit lunch så nu blir det åter till arbetet.

Inte undra på att jag är slutkörd, har ont i lederna, knä och fingrar men jag har ju massor av Voltaren.


Av Jan Sandström - 7 september 2013 09:00

Idag är det lördag den 7:e september.


Hör på radion om Ockelbosjukan, tror jag har den för man får ledsmärtor.

Fast å andra sidan säger de att man kan bli smittad av myggbett vid jakt eller bärplockning, men jag sysslar inte med något av det.


Igår hittade jag spår från forntiden.

Öppnade ju väggen under fönstret och hittade detta.

 

När vi inte haft stugan så länge öppnade jag köksgolvet och isolerade om och nu såg jag fogskum som trängt ut i ett hålrum.

Men den här gången använde jag inget sådant.

Jag bytte bara ut den gamla isoleringen till modernare.

Vet inte vad det är använt men det ser ut som gammalt täcke och smular bara sönder och han har tryckt in småbitar och boss i hörn och vrår.

 

I går hann jag få dit bottenbrädorna efter isolering m.m

Idag blir det färdigställande så får Inger ta över med målningsarbetet.

Har jag ork och arbetsiver kanske jag ger mig på det andra köksfönstret.

Det blir lite lättare då det är ett av samma mått och ett ramfast.


Men vad det blåste igår, skönt att det avtog till kvällen, efter 10 gick vi ut och badade och det var nästan stjärnklart.

Tänk vad man ser många sateliter som pilar fram långt där uppe och vi fick se ett ordentligt stjärnfall.

Jag tror der är det tydligaste och ljusaste jag fått se.


Frukosten är avklarad och solen skiner, en svag vind från någonstans och temperaturen låg på runt 13 grader.

En riktigt skön höstdag med andra ord.


Och som vanligt börjar det bli dags för påtåren.


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards