jans

Alla inlägg den 14 september 2013

Av Jan Sandström - 14 september 2013 19:50

För det första så smakade maten gott, potatispannkakor och stekt fläsk som var salt och gott och lingonsylt till det.


Jo hängrännorna, där stötte vi verkligen på problem och jag tror nästan inte att det är sant.

 

Rännan lutar ju galet mycket åt vänster, eller gör den verkligen det. Hmmm.

Vattenpasset visar att den är i stort sett vågrät, häller man vatten i rännan rinner det s a k t a åt vänster.

Det är faktiskt så att, tro det eller inte, det är huset som lutar åt höger på något sätt men så där mycket   

Egentligen ska stupröret vara till vänster men nu har vi beslutat att låta vattnet rinna ut på altantaket och där göra om rännan så att den från mitten lutar åt var sitt håll med stuprör på båda sidor.

Då behöver inte allt vatten rinna ned i ett stuprör.


På baksidan då?

 

Starkt överdrivet blir det något sådant.

Den blå tunnan flyttas till vänster och sedan kan man göra ett lutande stuprör åt höger

 

Sådär någonting. Och så bygger jag ett litet skärmtak över allt och sidoväggar.

Kanske kan det bli två dörrar som döljer allt.


Men med en vinklad hängränna så där kommer vi runt det där problemet att allt lutar så förbaskat.

Konstigt att vi inte märker det inne mer än att toadörren åker igen av sig själv.


Men nu blir det kaffe.

Av Jan Sandström - 14 september 2013 18:19

Trode inte det skulle vara så svårt att byta hängrännor MEN.

 

Så här kan man väl inte ha den?     


Vi ska äta så jag återkommer när ni funderat ut problemet och vad jag ska göra.

Av Jan Sandström - 14 september 2013 12:27

Eller rättare sagt mina hörlurar av märke Koss Porta Pro.

Nu har det blivit glapp i sladden igen på de nya.

Försökte löda men gick faktiskt bet på det, trodde jag kunde löda allt men den här tråden var svår.

Jag fick kontakt på två men den tredje gick inte, det är tunn som ett hårstrå och dessutom lackad.


Den på gamla lurarna var en vanlig plastsladd, marig även den men den här har flätat tyg runt som sladdarna till strykjärn och eller kanske därför eller av någon annan anledning fick jag inte till det.


Till saken är att jag inte heller ser så smått med full focus inte att det blir lättare, att mer eller mindre löda på känn.


Så det får bli soptunnan och jag hittade ett par gamla stora regäla som får ersätta dessa när jag lyssnar på ljudböcker tills jag hämtat hem ett par från stugan.

Tror jag har två par där med lödda kontakter.


Synd att Koss Porta Pro har så kass kvallitet på sladd och kontakter men det är väl så med allt nytt nu för tiden.

Köp och släng, att utnyttja livstidsgarrantin ids jag inte heller. Vet förresten inte hur jag skulle bära mig åt.

Sist jag frågade på Mediamarkt så sa de bara att kolla på nätet. Men allt verkade stå på Engelska på deras sida och jag har inte ork att vänta flera veckor på att få utbytt eller lagade med allt besvär det skulle innebära.



Av Jan Sandström - 14 september 2013 09:50

Lördag idag, den 14/9 och alla som överlevde gårdagen (fredag den trettonde) är nog nöjda.


Idag är det varmt, 18,1° så fåglarna och kaninen har fått komma ut en stund.

Enligt väderstationen:

Temperatur: 18,2 °C
Lufttryck: 1022,1 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från S, i byarna 4,8 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 18,2 °C

Och trädgården ser ut så här:

 

Har spolat ur fågelbaden så att de får dricka friskt vatten för gissa om jag har fåglar i trädgården.

2 liter solrosfrö räcker inte långt när alla fåglar kommer, säkert hundratal tidvis   


Hittade en bild som säger allt om sommaren.

 

Det ska alltså va jag till höger.


Men nu är det hängrännorna fast Inger måste måla brädorna först, de grundmålades igår så idag får de ytfärgen OM det nu inte kommer något från de stora mörka molnen som syntes över stan.


I natt sov jag, tror jag fast vaknade ett otal gånger av hosta och annat.

Som jag sa i morse, jag låtet bättre än jag mår.

Fast egentligen har jag det ganska bra, mat på bordet och tak över huvudet och kläder på kroppen, en skön sän och gosiga husdjur.

Ja så har jag ju en fru också som passar upp mig ibland.


Nä nu blir det påtår ute på altan hos fåglarna, får inte lämna dem helt utan tillsyn fast de står här utanför fönstret bara det att de inte syns i kameran, de står för nära väggen.


Påtår va det.


Godmorgon.


PS.

Jag kommer säkert på mer att skriva under dagen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards