jans

Alla inlägg den 19 september 2013

Nej

Av Jan Sandström - 19 september 2013 19:03

Hittade inte Drömkåken i filmarkivet.


Ska vi se den får vi bli olagliga och tanka hem, men det vill jag nog inte.

Men jag antar att den finns att ladda ned, jag har i alla fall inte tillgång till den.

Det pår bli en pang-pang.   

Av Jan Sandström - 19 september 2013 18:59

Jo det blir det snart och efter det sätter vi nog på en film.

Western kanske skulle passa bra men jag ska fråga Inger om hon önskar något annat från arkivet.

Av Jan Sandström - 19 september 2013 15:55

Och då blir man ompysslad.

Av Jan Sandström - 19 september 2013 15:20

att jag tvingas börja såga sönder huset.

För om ni inte tipsat om badtunnan och eldat så mycket så...

Jag kör med samma logik som bovar på film.

Av Jan Sandström - 19 september 2013 11:32

Inger har stått med huvudet nere i frysboxen och städat bland bär och annat.

Hon påstår att hon nu hittat hålrum   


Men hur onödigt är det inte att frysa in hålrum, vad ska man ha dessa till om man inte ska göra en kanon.

För ska man göra en kanon tar man ett hål och slår järn runt det så har man en kanon.   



Nu ännu något annat.

Kommunen har klippt under kraftledningen men de lämnade mellan björkarna närmast tomterna, tidigare år har de tagit allt när de klippt.

Nu mejlade Inger igår kväll om detta och nu håller de på med typen röjsågar och klipper ned hundkex och brännässlor.

Antingen tog de till sig mejlet eller så är det en tillfällighet att de kom just nu.


Av Jan Sandström - 19 september 2013 11:19

Nu har jag i alla fall fått dit på söderväggen.

Den där som lutade lite galet   men nu har jag fått den bättre då den lutar åt andra hållet och skickar vattnet ut på altantaket.

Men den ser ändå ut att låta åt vänster men det är en synvilla.

   

I slutet satte jag dit en vinkel så att vattnet styrs utför taket och då hoppas jag på att vattnet inte rinner uppåt och ned på insidan vid ytterdörren.

Ute i nederkanten satte jag bara dit rännan jag tog från norrsidans altan där rörsvepet satt längst ut.

Jag har inte lutat om den rännan utan överskottet får rinna ned här.

Sedan ska jag fixa någon form av ränna i gräsmattan.

Antingen hitta betongplattor eller gjuta något eget, likadant "där borta" så får vi bort avloppsröret som ligger där.


Det blev ganska snyggt om jag får säga det, och vem ska hindra mig   

Att jag satte stupröret på sidan gjorde det att flaggan kunde sitta kvar.


Jag strulade på vid andra sidan och försökte få dit stupröret (ett gammalt) i rörsvepet men hur jag än kämpade gick det inte att få ihop det.

Så jag lånade Ingers måttband (de som är elastiska) och mätte, det skiljde en ½ cm i omkrets mellan gammla och nya rören.

Så efter tillkapning så sitter ett nytt rör där och då var det inga problem att få ihop rörsvepen.


Nu saknas bara vid vattentunnan men det får vara tills någon dag med bättre väder och hälsa.

Förkylningen vill inte ge sig och inte blev/blir den bättre av att jobba med sånt här.

Jag svettas för minsta lilla men så har jag klätt mig ordentligt.


Nu något annat i nästa inlägg.



Av Jan Sandström - 19 september 2013 09:19

Nu har jag inte tid att spåna så mycket då jag bör vara ute och sätta fast hängrännor.

 

För jag får en test av dem senare idag.


+14,5° ute på altan

Väderstationen

Aktuella värden / uppdaterad:
2013-09-19 09:15:05
Temperatur: 14,9 °C
Lufttryck: 1010,4 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från ESE, i byarna 6,8 m/s
Beaufort F3
Kyleffekt: 13,9 °C

Och trädgårdsbilden

 


I går kväll hann jag med att se film.

Men in Black 3 och den började riktigt bra, är bara så svag för sådant här.

 

Eljest var den tiktigt rolig.


Nä hängrännorna INNAN regnet.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards