jans

Alla inlägg den 21 september 2013

Av Jan Sandström - 21 september 2013 22:08

Jag fick hjälp av Erik att skruva upp takfotsbrädorna men sedan har jag monterat hängrännan alldeles själv.   

Men det blev kallt innan jag gav mig och åt middag.

Tyvärr känns det i fingrarna och knäna av jobbet och stegklättrandet så nu ser jag fram emot sängen och ljudboken.


Men det skulle ha varit skönt med en badtunna här hemma också.

Kanske måste fundera på en sådan men då blir det utan reningsverk och annat utan vi får byta vatten.


Har filmen Skorpionking på TV 6, biffiga killar och sexiga tjejer men sängen lockar mer.


Så godnatt, jag är förhoppningsvis åter i morgon igen.

Av Jan Sandström - 21 september 2013 14:45


 

Nu när jag byter hängrännor så blir det även ett skärmtak över vattentunnan och slangarna.

Då måste jag flytta holkarna för eljest kommer Gunnar att sitta där och plocka druvor när de kommer ut ur holkarna, och det vill jag ju inte.

 


Av Jan Sandström - 21 september 2013 09:58

Ja så va de lörda idag.

Den 21/9 och klockan är nu 09:58

Många är lediga och tänker festa runt i kväll men tänk då på hur ont i huvudet ni kan ha i morgon   

Frukosten är avklarad INNOMHUS idag, för första gången sedan i våras någon gång.

Det är praktiskt på lördagar, frukost med Tellemar eller Ring så spelar vi som det heter.

Tellemar ledde ju programmet i många år men det är väl lika många år sedan han slutade.

Sedan blir det Junior på radion och då passar jag på att pyssla med husdjuren till 11 då melodikrysset börjar.

Mulet och regn i Norrland.

Jag som tänkte få hjälp av barnen för att fixa det sista på hängrännorna och det blir nog det för nu verkar solen skina upp.

Så jag tar trädgårdsbilden direkt

 


Jag har nu 12,2° här ute och väderstationen visar

Aktuella värden / uppdaterad:
2013-09-21 10:00:05
Temperatur: 11,9 °C
Lufttryck: 1015,5 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från WNW, i byarna 3,1 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 11,5 °C

Det är vinden som avgjorde att jag satt inne för jag ides inte gå till förådsplatsen eller trean som jag säger.

Men jag måste köpa fågelfrö.

Min 20-kilossäck här straxt slut för det går åt mycket den här tiden på året då fåglarna ska äta upp sig innan flytt eller för att klara vintern.

 

Nu var det lite fåglar på fatet men ibland är det så fullt att en landar i mitten ramlar någon av på sidan   

Men jag brukar ändå begränsa till en glassbytta solrosfrö om dagen.

Grönfinken är egentligen en ganska elak fågel som missunnar alla andra arter, det är väl bara nätväckan som har respekt och kan stå emot dem.

Fast det blir mycket frö på marken dår andra får äta, Bofinken tror jag föredrar marken medan Grönfinken inte vill sitta på marken och äta.


Bara vi får hängrännorna på plats och höst i trädgården ska jag hänga upp linan med automaterna så att det blir någon ordning.

Men måste handla frö och jordnötter först.

Nu tänker jag köpa regält på en gång. Ungefär 200 kg solrosfrö och 50 kg jordnötter borde räcka till advent någon gång.

Det beror på om de har något extrapris på Granngården och om jag får någon bärhjälp att handla.


I går gjorde jag nästan ingenting och det var skönt, har faktiskt sovit gott i natt ända till 8.

Bara vaknat ett par gånger men ingen hosta   även om jag har lite retningar i halsen fortfarande.

Kanske håller det på att ge med sig.


Nä nu ska jag sluta surra.

Klockan är 10:20 just nu.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards