jans

Alla inlägg under september 2013

Av Jan Sandström - 6 september 2013 08:53

...på Fejsbok så Inger gick själv in och ordnade påtåren, även till mig.


Men skulle bara säga att nu kikar solen fram ibland i springor mellan molnen.

Och det blir direkt varmare den korta stund den lyser.

Samtidigt upplever man det som kallare när den försvinner igen fast det bara är som förut.

Av Jan Sandström - 6 september 2013 08:24

Oj vilken gårdag   

Inger kom hem, vi packade släpen och drog till stugan.

Eld i badtunnan, en god middag bestående av någonting, kycklingrester tror jag det var.

Skönt i vattnet, kanske skulle det varit någon grad varmare men efter en timme i vattnet gick vi in vid 9.

Jag först den här gången så att vi inte behöver trängas i duschen.

Vi såg en film på TV6, Sahara hette den och efter det härlig   

En stund med ljudboken där jag nog somnade ifrån direkt, tror jag.


Vi steg upp efter nyheterna ½8 och sitter nu ute på altan med frukosten, som vanligt (men varför ska man vara så trött här i stugan).

Det blåser en sydlig vind rakt in men det är hyfsat varmt, runt 15 grader.


Vi ska straxt lasta mer skräp på släpvagnen och dra in det till Vindeln och återvinningen.

Nu tror jag att även de fönster som stått i förrådet i 20 år åker iväg.

Tog rätt på dem från Hedlundaskolans baracker när det byttes fönster där för att vi skulle kunna bygga ett litet växthus eller sätta upp på altan. Det är ganska stora fönster, säkert 1*1,5 meter och tvåglas.


Jag hann även börja med att riva väggen under ena köksfönstret så senare i eftermiddag när vi kommit hem från skräp och matrundan (jo vi ska äta ute i Vindeln) ska jag/vi ta tag i att byta det fönstret.

Det blir ett fönster där jag ska göra det 20 cm lägre än det tidigare.


Nä nu blir det först påtår, Inger gnäller om mer te så då är det bara att lyda.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 5 september 2013 12:28

Såg att det var ett nummer jag inte kände igen, 00417182010310 och en sökning visade att det kom från Schweiz och en firma som heter Tellowc.   

Jag måste erkänna att jag börjat bli ganska oföskämd mot dessa uppringare, spelar ingen roll vem eller vad som ringer, jag skäller på dem.

Även om man har Nix så kringgår de tydligen det genom att ringa från utlandet.


Eftersom Tomas tydligen är ute och reser var jag ju tvungen att svara och eljest skulle jag väl lägga en spärr på alla utlandssamtal.

Nu fanns det ändå någon i andra ändan av tråden, en kvinna jag inte förstod många ord av vad hon sa.


Nu gick jag in och spärrade den här nummerserien, tror det blev 1000 nummer som spärrades.

Det är väl det bästa med IP-telefonin från Telavox förutom att det blivit nästintill gratis att ha telefonen, 29:-/månad + samtalen.

Men min spärrlista har blivit ganska lång vid det här laget.

Uppskattade listan till runt 60 nummer och nummerserier.


Är det någon fler som lessnat på telefonförsäljare?   


Av Jan Sandström - 5 september 2013 12:09

när jag var och handlade foder och salning så fick jag även vädringsbromsen till fönstret och bättringsfärg till dessa.

Men hittade även en kofot jag inte kunde låta bli att köpa, så nu har jag en regäl grej att dra spik med.

 

63:- kostade den men det kan det vara värt för en så ordentlig grej, en äkta Hultafors är det.


Av Jan Sandström - 5 september 2013 10:18

Torsdag den 5/9


Jag har liksom haft fullt upp på morgonen.

Efter en misseragel natt med ont och rörigt i huvudet vaknade jag och steg upp straxt före 8.

Duschade och sedan frukost ute på altan (var annars) men det blev norra sidan då det blåser en sydvästvind.

Fastnade i korsordet så jag blev sen med att väcka husdjuren men nu är det gjort och de har fått en ordentlig städning och kelning med kanin och Hugo.

För vi ska ju till stugan igen och Maria har lite svårt med det där till alla utom katten   


Nu ska jag, eller har tänkt ta bil och släp för att åka till Beijers och köpa fönsterfoder och salningsbrädor.

När släpen ända ska upp dit med andra grejor kan sådant få följa med och kanske ger jag mig tid eller får lust att göra något invändigt.


Arbete saknas inte här hemma för vi har takrännorna som skulle behöva monteras.


Det är skapligt varmt nu, +18,1° på norra altan och väderstationen visar 10;15

Temperatur: 19,4 °C
Lufttryck: 1024,7 mb och Falling
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 5,7 m/s från SSE, i byarna 7,1 m/s
Beaufort F4
Kyleffekt: 19,2 °C

Trädgården ser ut så här

 

Det händer inte så mycket i trädgården nu men snart börjar växter vissna och snön lägga sig.


Jag har haft funderingar på att göra bilen lastad och klar med det jag ska ha upp och sedan tar jag hojen till stugan så får Inger komma upp när hon slutat jobba.

Då kan jag ha badtunnan varm och go och även kanska hunnit med något annat där uppe.


Fast nu blir det förmiddaskaffe och bläddra i Illustrerad Vetenskap

Av Jan Sandström - 4 september 2013 20:03

Härligt väder och jag har suttit ute hela eftermiddan men nu är jag inne och ser på MacGyver och surfar runt lite.


Jag var trött tidigare men det gick över, vast nu är jag trött igen.

Och har ont i fingrarna men det beror nog på att vi var förbi Peter där jag monterade tre gardiner men jag var tvungen att korta av dem och då handsågade jag med bågfilen ute på balkongräcket.

Det hade varit lättare att fått göra det här hemma i garaget.


Men nu blir det kaffe som vanligt.

Av Jan Sandström - 4 september 2013 15:49

Sommarvarmt idag så då vill man sitta ute men samtidigt vill jag söka information på nätet.

Det läste jag med att ta ut den lilla knähunden jag normalt kör när jag är i stugan.

Fast skärmen är ju inte som den där inne, men det är som sagt skönare här ute.


Erik kom förbi och tog med sig Maria ut med bilen.

Den där bilen kommer jag nog inte att få se så mycket av i framtiden.

Av Jan Sandström - 4 september 2013 14:04

Jag tappade totalt orken att göra någonting.

Kom bara in för att ta min medicin och tror jag går ut och sover en stund till.


Sökte tidigare efter ett ställe att hyra en krokbockare men det verkar inte finnas.

Inte så att de annonserar om det på sina webbsidor.


Nu tar jag mitt kaffe och återvänder ut i värmen på altan.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards