jans

Alla inlägg under september 2013

Av Jan Sandström - 4 september 2013 08:55

Onsdag den 4/9.

Solen skiner idag.

Nu har vi 13,4° här på altan, jag fick igång termometern (tror jag) då jag bytte batterier. Konstigt nog visade den inte på svaga siffror som det brukar bli.


Väderstationen visar

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1026,7 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från WNW, i byarna 2,4 m/s
Beaufort F2

Kyleffekt: 14,2 °C

Trädgårdsbilden

 


Jag har förtvivlat letat efter en krokbockare, en sådan där manick man bockar krokarna till hängrännorna med.

Fanns att köpa i södra Sverige för nästan 1800:- men det är lite mycket.

Tror nog jag får försöka göra en egen efter bilderna som finns på dessa.


Nu ska vi till Peter och montera grejor på väggarna, gardiner och sådant.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 3 september 2013 14:02

Har varit och handlat.

Beställt markiser till huset och handlade på Jula.

Maria körde mig hela vägen men jag fick sitta bak då Erik är handledare.


Men jag upptäckte på Jula just efter att ha passerat kassan att jag fått två olika frässtål.

Men måste kolla noga att man får rätt grej och inte lita på att saker hänger på rätt krok i butiken.

Det jag märkte var att det blev olika pris på dem fast de ser nästan likadana ut är det skillnad på dem.

Får ta och byta vid tillfälle.


Upptäckte nu flera timmar senare att jag inte skickat iväg det här inlägget.

Av Jan Sandström - 3 september 2013 08:51

Varför ska de dricka skitigt regnvatten i från en blommkruka när det finns rent friskt vatten inne i skålen.

 

Men bra att han då kom in och åt mat i stället för snabbmaten där ute.

 

Av Jan Sandström - 3 september 2013 06:32

Åter till vardagen några dagar.


Termometern på altan visar LL.L   Den har haft en benägenhet att haka upp sig sedan vi bytte fönster.

Det spelar ingen roll om jag har utegivaren ansluten eller inte, det bara blir.

Det är en gammal trådlös givare med display som jag har kvar.


Väderstationen visar dock 06:30:05

Temperatur: 10,2 °C
Lufttryck: 1018,8 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NW, i byarna 1,4 m/s
Beaufort F1
Kyleffekt: 10,2 °C

 


Tänk vad det går fort när man har en snabb dator och fibernät jämfört med lilla knähunden och Edge genom mobilen.

Telia måste ha något problem med masten där uppe i skogarna.


Gårdagen blev småkaotisk en tid när jag ramlade men det gick fint, är bara lite öm i benet. Sitta kan jag också göra.

Helgen blev effektiv då jag hann med ett fönsterbyte så nu är det "bara" tre fönster kvar och det är småbesvärliga ena.

Men jag funderar på att skippa det där med att behålla invändigt och sätta foder runt om.

Det är toaletten som kan bli svår där vi har duschen vid fönstret och har en skiva som sitter på gångjärn och där vill jag inte göra det bredare än det är.

Men det ordnar sig när jag kommer dit.


I dag ska jag beställa markiserna hit till stan och åka runt för att köpa in några småsaker vi behöver.


Men nu ska det bli frukost utomhus naturligtvis.

Då vaknar man åtminstone.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 2 september 2013 20:13

Efter tre dygn i stugan som känns som en evighet.

Skönt att va hemma, men jag saknar badtunnan.

Att krypa ned i ett varmt bad skulle vara skönt just nu.

Av Jan Sandström - 2 september 2013 18:06

Nu är det straxt dags att åka hem till stan igen, skönt att få komma hem och vila upp sig lite.

Av Jan Sandström - 2 september 2013 15:55

Tecknet från ovan var kanske att det är hög tid att städa undan lite bråte i förrådet.   

Av Jan Sandström - 2 september 2013 15:41

Jag skulle bara sträcka mig in och plocka ned en liten rulle med drevremsa till fönstret.

Fick tag på den när jag kände att något var på tok, jag tappade balansen och i ren reflex sög jag tag i något, rätskivan ovanför huvudet.

Den låg upppallad i bägge ändar men inte satt den fast inte.

Jag stöp som en fälld fura och hade jag hunnit skulle jag ropat "timmer" träskalle som jag är.

Där ramlade jag bland alla grejor och maskiner jag lyckats kliva över för att komma in.

Jag föll, geringssågen med, över mitt vänstra ben.

 

Så ännu en skada att lägga till de andra.

Det gjorde då så ont i benet att jag kunde tänka mig att det var brutet, men bara lite.

Och det är ett elände att vara gift med en vårdperson.

Det medlidande jag så väl behövde uteblev, tänk på något annat sa hon bara och nästan småskrattade när jag linkade upp på altan.

Jag slog även de ädlare delarna upptäckte jag när jag skulle sitta på toan.

Ett sår bak på ändan sved.


Men nu känns det faktiskt bra för det hände vid 12-tiden.


Efter det har jag faktiskt lyckats såga ut en halvcirkel från ena skivan att ha till tunnlock.

Inger har oljat in den sågade kanten innan hon nyss stack ut i skogen för att plocka lite bär och nu ska gå och såga lite brädor till det ovan nämnda locket.

Någon direkt ritning har jag inte utan bara ett hum om hur det kan bli så jag bygger efter arbetets gång och får se hur det slutligen blir.


Humlor är fina insekter med ett ordentligt luftdrag under vingarna.

Det kom en stor som kikade in i blommorna här på bordet och ett litet glasspapper åkte iväg ned på golvet av vinddraget som från en mindre helikopter.


Kaffet urdrucket så nu går jag och snickrar vidare.


Vi hörs.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards