jans

Alla inlägg under september 2013

Av Jan Sandström - 2 september 2013 08:58

Ja då satt man här igen och lika skönt varje gång även om vädret varierar, kanske tur och skönt att det gör det.

För hur skulle det vara om man vaknade vareviga morgon och solen sken, det var 23 grader och precis lagom vind.

Då skulle man nog bli ganska less på det till slut. Lika less som om det var regn och +5 grader samt hård vind varje mogon.


Men idag just nu är det runt 12 grader skulle jag tro (det va drygt 11 när vi gick ut) ganska mulet men solen skiner igenom av och till.

Det har inte blåst det minsta här på altan eller övrigt men nu hör jag faktiskt aspen susa där borta och en liten fågel kvittra någonstans i fjärran.

Eljest är det knäpp tyst förutom mitt tangentbord.


Det blev en skön kväll i går med bad i tunnan mellan 8 och 9 och en vattentemp på 35-36 grader.

Det kunde ha fått vara någon grad till men det var skönt och badvänligt.

En stund strilade ett fint regn ned och det var skönt att ligga på rygg och känna regnet i ansiktet.

Jag köpte ju två sådana där uppblåsbara sovkragar på Jula så att man kan ligga och flyta med huvudet över vattenytan. Det är lite obekvämt att ligga under vattenytan.

Efter badet blev det kaffe, te och lite TV-tittande på Wallander på TV4.

TV4-as reklamavbrott kan man ju diskutera.


I dag då, ja jag ska väl försöka göra klart utvändigt runt fönstret jag bytte, det fattas en list/salning i överkant.

Sedan måste jag spruta in lite tätning i vissa skarvar som inte blev så fina.

Det är svårt att kombinera nytt virke av en viss tjocklek mot det gamla som är några millimeter (2-6) tjockare.

Men med en fog och sedan Ingers måleri på så blir det nog bra.

Måste även dreva runt om så det inte drar kallt.


Sedan kanske jag ger mig på skivorna vi köpte och gör i ordning ett lock till badtunnan.

Efter mycket funderande får det bli i två delar med lutning åt ena sidan, eller det blir tre delar.

Den tredje blir över kamin och den delen men bara vintertid..


Nu skiner solen igen och molnen verkar dra bort en stund i alla fall men det är så tyst.

Ja så tyst det kan bli när man har en envis tinnitus som tjuter i öronen men efter att ha haft det i 50 år har jag liksom lärt mig bortse från det ibland.

Nu är första kaffemuggen slut och jag ska surfa vidare till Fejsbok och sedan ytligt kolla vk.se.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 1 september 2013 19:31

12,6 mm sist jag kollade för en stund sedan och det kommer i vågor.


Men vi har tidigare fått eld i tunnan och vattnet har badtemperatur men det lockar inte att gå ut i det här regnet.

Gästerna har gett sig iväg så nu är det lugnt här men det var roligt att höra barnen lika.

Tycker inte det är så länge sedan vi hade våra barn små när de höll på med att bygga koja i våningssängen och då fick man kämpa för att få ha kvar en dyna i soffan att sitta på när man ville se på TV.

Nu är det ett program om björnar på SVT2.


Jag får väl se det här innan jag går ut och badar för det skulle va skönt att krypa ned i lagomt varmt vatten, inte som i går.


Nä nu kilar jag iväg och kollar in Facebook.

Inger sa att vattentempen sjunker. 35,3 just nu.


Av Jan Sandström - 1 september 2013 15:42

Det regnar inte småspik, det regnar som rubriken.

Jag hann inte klart fönstret innan regnet och gästerna kom.
Men nu är det klart utvändigt.
Så nu kan jag börja bli social med dem.

Av Jan Sandström - 1 september 2013 09:22

Det låter som ett gäng Velociraptorer som håller på att äta en elefant.

Men det är nog bara ett par kråkor som kivas.   


Av Jan Sandström - 1 september 2013 08:50

Söndag den 1 september.

Grattis älskade Maria, min bästa vän som fyller år idag.

(Facebookläsare,kika in i bloggen så ser du alla smileys)


Och här regnar det inte småspik utan 7 tums emellanåt, fast ibland så är det nästan så man tror det kommer att lusa upp.


Gårdagen ja, vi åkte till Westmans Café i Bygdsiljum där vi åt fisk. Efter att ha gått runt och tittat lite så tog vi te och kaffe och godsaker, jag en napoleonbakelse, Inger frans wåffla och så en nougatkaka, allt delades i två delar till oss var.

Hem åkte vi via Vindeln där jag tankade.


Senare på kvällen så badade vi men temperaturen for iväg på slutet så vi fick 42 grader men fast vi fyllde kallvatten var det för varmt så när jag gick in klockan 10 höll jag på att svimma av och inne lyckades jag bara ta min medicin och sedan tippade jag på sängen där jag bara låg i en kvart med hjärtklappning innan jag tog mig in i duschen.

Så det blev en tidig kväll i säng efter det, drack bara en massa och åt lite chips.


Men nu sitter jag här ute och mår fint, skulle må bättre om Inger hämtade påtår till mig.

Senare idag är det tänkt att vi ska få främmande, eller gäster, det är Ingers syskon med familjer och är det fint väder kan man sitta ute och då får de som vill äta strömming, den som doftar så gott och ligger i burkar.

Inger håller på att baka bröd av något slag, tror inte hon själv vet vad det blir.

Hon tar bara en påse och häller i lite av sånt och lete mer av det. Men det blir säkert bra bröd bara hon låter bli alla döda flugor (russin) och sådant skräp (torkade fruktskal eller vad det är). Räligt om jag får använda ett låneord från söder.


Men det ska bli uppehållsväder senare mitt på dagen och då måste jag ge mig på fönstret utvändigt och få till det med foder och bläck.

Såg att jag sabbade en salning utvändigt och den måste jag byta ut, obetänksamt att jag inte gjorde det innan jag monterade fönstret, nu måste jag ta bort en bräda utvändigt men det går bra det med.

Tror jag tar bort dem ändå då de ska kapas.

Vi har ju inte haft foder hela vägen runt utan endast målat sidobräderna vita men nu sätter vi tvärbrädor ovanför och under.


Temperaturen då.

11,8 grader var det när jag gick ut och det är nog någonting liknande.

Det regnar mindre nu eller ingenting, molnen driver fort från öster men här är det vindstilla bakom skogen.


En ganska normal och skön höstdag.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards