jans

Alla inlägg under september 2013

Av Jan Sandström - 17 september 2013 17:42

Ja varför kan jag inte nöja mig och bara ta det lugnt.


Nu har jag suttit och spånat vidare på ett skärmtak över garagedörrarna.

Egentligen ville jag förlänga hela garagetaket jäms med huset då vi byggde ut men snickarna avrådde mig då vi i så fall skulle ha måsta öppna flera meter om inte halva taket för att få fast stabila takreglar om det skulle hålla.

Något jag ibland ångrat, sedan har jag ritat på ett helt nytt tak över garagedelen så att vi fått en carport pch bättre isolering då jag höjt allt ungefär 20 cm.


Nu har jag en annan lösning på gång och det blir nog byggd tids nog.

Jag fotade och ritade på bilden ungefär hur det skulle bli.

 

Att jag lutar det mot mitten gör det att då kan jag utnyttja stupröret samt att gör jag två tak som lutar utåt blir det ett par ögonbryn   

Jag har tänkt att det skulle bli mellan en halvmeter till en meter djupt, troligen det senare.

Av Jan Sandström - 17 september 2013 12:16

Nu är tabellen lite lättare att förstå.

Aktuella värden / uppdaterad:
2013-09-17 12:15:04
Temperatur: 14,9 °C
Lufttryck: 1008,4 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från ESE, i byarna 5,1 m/s
Beaufort F4
Kyleffekt: 13,9 °C

Det ser ändå lite konstigt ut när rubriken ligger förskjuten men den är centrerad över webbsidans column.


Godmorgon, nu är det dags för frukost, fil, fjällyoghurt och två skivor mosade sportbröd.

Av Jan Sandström - 17 september 2013 11:50

...jag kanske snöt ut halva hjärnan ändå.


Glömde ju hälften av det jag frukade skriva   


Just nu Svensk högsommar med +15,1° här på altanen.

Väderstationen visar 11:45

Temperatur: 15,0 °C
Lufttryck: 1008,6 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från ESE, i byarna 5,4 m/s
Beaufort F4
Kyleffekt: 14,2 °C

och det ser ut så här ute.

 

Lite gråtrist men vad kan man vänta sig när det är höst.

Såg ni förresten den flygande fågeln?

Det hade inte jag heller gjort om jag inte såg den flyga när jag klickade på slutaren.

Jag tror det var en kaja.

 


Jag måste göra en förändring på webbsidan så att man får med uppdateringstiden direkt i tabellen, men det brukar vara lite kinkigt att göra ändringarna.

Av någon anledning brukar jag inte få spara filerna efter redigering för att de används, vast de ändå inte gör det.

Ska i alla fall testa.

Av Jan Sandström - 17 september 2013 11:14

Tisdag den 17/9 och det är Tomas födelsedag.


  GRATTIS TOMAS   


31 år har gått fort   


Jag har både hunnit med frukost ute på altan med mina fåglar, hade en liten stackare som nästan kom och satt på frukostbrickan på bordet.

Ingen aning vad det var men en liten stackare med smal rak näbb, någon sångare kanske.

Väckt mina husdjur har jag gjort och även påtår och korsorden är lösta.

Ändå sov jag länge, till efter 8.

I natt har jag haft sällskap av Gunnar mellan benen eller i sovandes i knävecken.

Men han är så söt när han ställer sig på Ingers bröst och vill ha uppmärksamhet.

Då trycker han försiktigt tassen mon hennes mun tills hon vaknar och blir kliad, i morse fick han t.o.m komma in under hennes täcke blöt som han var ville han väl värma sig.


Det har regnat i natt så då blev det väl skönare inne hos oss i sängen.


Regnet inbjuder inte direkt till att börja med hängrännorna men jag får se frammåt dagen för jag känner mig lite dum idag.

Tror jag snöt ut halva hjärnan tidigare, så nu kanske förkylningen är på väg att ge sig, äntligen för jag är less nu.


Idag får jag se vad det blir, jobb med hängrännor eller slappardag.

När det gäller hängrännorna är det främst ett byte, en rokard mellan altanernas rännor, den där bak ska flyttas fram och den fram flyttas vak och lutas om, och sätta dit ny omvikningskupa, alltså stuprör på nytt ställe.


Nu ska jag bara kolla nätet först innan jag beslutar något annat.


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 16 september 2013 19:27

Båten alltså, Concordia.

Några meter syntes det att den rätade up sig men långt kvar när de bröt sändningen klockan 6.


Nu är det snart kväll och det känns skönt.

Jag har suttit och sorterat och rensat bland foton.

Det är otroligt vad man fotar nu för tiden jämfört när man hade film i kameran.

Av Jan Sandström - 16 september 2013 11:17

 Skärmdump från maps.google.se (GPS: 42.365441,10.921007)

 

Fartyget ligger vid ön Giglio

 

Ser att den ligger utanför staden Grosseto, där landade jag med flyg första resan till Italien med föräldrarna 1969 då vi åkte till semesterbyn Riva del Sole.

Då var man 15 år och oskuld.


Men det går då sakta att vända båten, det enda som händer är småbåtar spm pilar tunt fram och tillbaks.

Fast den har nog rätat upp sig en liten aning.

Av Jan Sandström - 16 september 2013 11:00

SVT1, 14:15--15:50

Kristin kommenderar (1946)

Handling:

Gamle doktor Westman kommer förbi en pågående människoauktion i sin hemtrakt. Några mammor med barn skall auktioneras bort bland traktens bönder. Bland dem Kristin med sin mor. Ingen vill ha dem tillsammans, utan det verkar som om de måste skilja på sig. De blir förtvivlade och ber att få slippa. Dr Westman tycker synd om dem och lovar att ta hand om dem båda. Dr Westman tycker att hela förfarandet är anstötligt.
Efter några decennier möter vi gamle Westmans son Vilhelm, på väg till sitt förlag för att försöka få ut ytterligare ett förskott. Han har tvingats sluta med sina medicinska studier av ekonomiska skäl och försörjer sig som översättare för den kolorerade veckopressen.
På förlaget träffar Vilhelm Marianne, som länge illustrerat hans översättningar utan att de varit medvetna om varandra. De gifter sig och får barn. Båda arbetar hemma och genom barnen och deras egen opraktiskhet blir det snart ett lätt kaos.
Vilhelm och Marianne beslutar sig för att annonsera efter ett hembiträde. Detta visar sig lättare sagt än gjort. Alla som svarar på annonsen vänder i dörren när de ser oredan och barnen.

 

Mer handling hittar du på länken ovan eller sök på


Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 


Av Jan Sandström - 16 september 2013 10:52

Men spännande att följa på TV

 

De håller på att bärja fartyget Concordia som gick på grund och kantrade i Italien för att kaptenen skulle hälsa på någon bekant på landbacken.

Länk till allt finns på vk.se

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards