jans

Alla inlägg under september 2013

Av Jan Sandström - 14 september 2013 12:27

Eller rättare sagt mina hörlurar av märke Koss Porta Pro.

Nu har det blivit glapp i sladden igen på de nya.

Försökte löda men gick faktiskt bet på det, trodde jag kunde löda allt men den här tråden var svår.

Jag fick kontakt på två men den tredje gick inte, det är tunn som ett hårstrå och dessutom lackad.


Den på gamla lurarna var en vanlig plastsladd, marig även den men den här har flätat tyg runt som sladdarna till strykjärn och eller kanske därför eller av någon annan anledning fick jag inte till det.


Till saken är att jag inte heller ser så smått med full focus inte att det blir lättare, att mer eller mindre löda på känn.


Så det får bli soptunnan och jag hittade ett par gamla stora regäla som får ersätta dessa när jag lyssnar på ljudböcker tills jag hämtat hem ett par från stugan.

Tror jag har två par där med lödda kontakter.


Synd att Koss Porta Pro har så kass kvallitet på sladd och kontakter men det är väl så med allt nytt nu för tiden.

Köp och släng, att utnyttja livstidsgarrantin ids jag inte heller. Vet förresten inte hur jag skulle bära mig åt.

Sist jag frågade på Mediamarkt så sa de bara att kolla på nätet. Men allt verkade stå på Engelska på deras sida och jag har inte ork att vänta flera veckor på att få utbytt eller lagade med allt besvär det skulle innebära.



Av Jan Sandström - 14 september 2013 09:50

Lördag idag, den 14/9 och alla som överlevde gårdagen (fredag den trettonde) är nog nöjda.


Idag är det varmt, 18,1° så fåglarna och kaninen har fått komma ut en stund.

Enligt väderstationen:

Temperatur: 18,2 °C
Lufttryck: 1022,1 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från S, i byarna 4,8 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 18,2 °C

Och trädgården ser ut så här:

 

Har spolat ur fågelbaden så att de får dricka friskt vatten för gissa om jag har fåglar i trädgården.

2 liter solrosfrö räcker inte långt när alla fåglar kommer, säkert hundratal tidvis   


Hittade en bild som säger allt om sommaren.

 

Det ska alltså va jag till höger.


Men nu är det hängrännorna fast Inger måste måla brädorna först, de grundmålades igår så idag får de ytfärgen OM det nu inte kommer något från de stora mörka molnen som syntes över stan.


I natt sov jag, tror jag fast vaknade ett otal gånger av hosta och annat.

Som jag sa i morse, jag låtet bättre än jag mår.

Fast egentligen har jag det ganska bra, mat på bordet och tak över huvudet och kläder på kroppen, en skön sän och gosiga husdjur.

Ja så har jag ju en fru också som passar upp mig ibland.


Nä nu blir det påtår ute på altan hos fåglarna, får inte lämna dem helt utan tillsyn fast de står här utanför fönstret bara det att de inte syns i kameran, de står för nära väggen.


Påtår va det.


Godmorgon.


PS.

Jag kommer säkert på mer att skriva under dagen.

Av Jan Sandström - 13 september 2013 15:56

Nu har vi varit till ByggMax och köpt några brädor och bytt rännkrokarna.

Efter te och kaffe är Inger ute och målar dem, brädorna så jag hoppas att de nu inte börjar regna för var förvarar man tre brädor som är 5,40 långa. Men just nu skiner då solen och det är 17,5°

Sedan åkte vi förbi Apoteket och köpte hostdämpande och slemlösande medel så nu kanske man kan få sova.



Av Jan Sandström - 13 september 2013 11:48

Jag har kommit på varför P4 Västerbotten börjat och envist håller på med dunkande trummor i bakgrunden    när de pratar, i bakgrunden??? Ibland tycker jag det tar överhand så att man inte hör någonting av vad de säger.


Men jag har övergett P4 för Radio Umeå, nackdelen är att de kör reklam emellanåt och DÄR använder de just detta med dunkande trummor eller snabb musik?? när de pratar om varor eller vad det är.  


Det är väl från reklamradio som P4 Västerbotten fått för sig att det är något som är bra för lyssnarna.


Hur som helst slår Radio Umeå alla kanaler när det gäller musikval   

Av Jan Sandström - 13 september 2013 09:51

Ska man våga sig upp ur sängen en sådan här dag?   13-09-13 och fredag är det.

Men är man inte skrockfull så spelar det nog ingen roll vad man kallar dagen och vilket nummer den har.

Händer något så händer det lika gärna en onsdag.


Men jag har uppmärksammat att grannen avverkat, en rönnbuske/träd har de tagit bort så nu ser vi Umeås "skyskrapa" även när det är sommar och grönt.

 

Synd att de inte tagit bort den tidigare när de höll på att bygga så kanske man haft något att titta på.

Men vad jag funderade på vilken flaggstång som kom med på bilden, jag blev tvungen att gå ut och titta igen och ser att det är ingen flaggstång, det är maströret till deras TV-antenn.


Förkylningen min håller i sig och sitter i luftrören så det är inte lönt att föra några långa samtal med mig nu.

Du får bara enstaka korta svar.

Det blev ändå frukost ute och när jag/vi steg upp var det vindstilla men nu blåser det en aning.

Temperaturen på norra altan är ändå 16,2° men det är mulet och det ser man på trädgårdsbilden.

 

Likaså att det börjar bli höst, det ligger löv på gräsmattan och det är inte lika prunkande fint längre.

Men även hösten har sin tjusning.

Väderstationen säger.

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1021,6 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från S, i byarna 5,4 m/s
Beaufort F3
Kyleffekt: 16,2 °C

Angående hängrännorna vi ska byta och där jag fått problem tror jag att jag hittat en lösning.

Det blir till att skruva upp en takfotsbräda som är 14,5 cm bred, det får bli som det blir.


Men jag har egentligen ingen ork att ta tag i det idag, känner mig ganska matt och slö av förkylningen och att sitta och sova.

Nog för att jag tror jag sovit men någon riktigt avslappnande sömn blir det ändå inte när man vaknar i tid och otid för att hosta.


Nä nu måste jag väl räkna på takfotsbrädor och nya rännkrokar, Inger är ju ledig idag   


Kan ta påtåren och räkna samtidigt, har ju bra simultankapasitet.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 12 september 2013 18:20

Vi har ju tänkt byta hängrännor på huset.

Men det har uppstått ett litet bekymmer, närmare bestämt 7.5 cm.

Huset lutar, åt fel håll.

Rännan på baksidan är 7 meter och med en normal lutning på 0,5 cm per meter blir det 3,5 cm lutning, alltså ska rännkrokarna böjas med en skillnad på den summan.


Men det är nu det blir problem, gör jag bara det kommer ändå rännan att luta bakåt med 4 cm.

Alltså måste jag kompensera det med att böja krokarna så att den lutar rätt från våglinjen och då vlir det en skillnad på 3,5 + 7,5 cm = 12 cm

Hur gör jag det med en krok på 12 cm "skaft", jag ska alltså böja sista kroken där en redan slutat.


Då säger någon förståsigpåare att skruva små krikar i framkant.

Problemet där är att vi inte har någon bräda i framkant och takstolarna som sticker ut är snedfasade så där finns ingen fästmån som räcker till.


Det återstår inget annat än att luta rännan andra vägen och han stupröret inne på altangolvet.   


Jag ger upp, kanske kan man spruta in fogskum under huset så det rätas upp, fast då kommer alla fönster att luta.


JAG ger upp.

Av Jan Sandström - 12 september 2013 17:17

Nåja det är några dagar kvar, 41 närmare bestämt   

Jag är som småbarnen när de räknar dagarna fast jag fick tänka efter och räkna innan jag kom fram till ovanståene.

Vad jag fyller, 59 år, så udda det bara kan bli.


Men det jag vill säga är att på första plats på min önskelista står följande.

1: http://www.jula.se/spikpistol-50-90-mm-a900fn-071061


Några fler alternativ har jag inte för tillfället.



Nu kallar plikten, Ska plocka ihop några spillbrädor till Anders.

Av Jan Sandström - 12 september 2013 10:53

Idag är jag slö, vaknade först ½9 efter att ha sovit halvsittande och stora delar av natten med Gunnar mellan benen.

För ni som inte vet är Gunnar vår katt   

Efter frukost ute så har jag väckt och städat lite hos mina små vänner men sedan fastnade jag i datorn och lite slösurf.


Är förkyld så det räcker och blir över men tror ändå att det håller på att lätta.


15,7° ute på altan och väderstationen visar

Temperatur: 18,3 °C
Lufttryck: 1022,2 mb och Rising
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från WSW, i byarna 2,4 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 18,3 °C

så det blir nog en påtår med fortsatt tidningsläsande.


Posten kom tidigare och med två brev till Maria från transportstyrelsen och från posten.

Jag gissar starkt på att det är hennes efterlängtade körkort.


Idag har jag baje mig inte tänkt göra mycket, en vilodag för Inger jobbar till 5 eller något ditåt och Maria är på skolan.


Vädret är fint men hade jag bara känt mig kryare skulle det blivit en tur på hojen men just nu känns det bara jobbigt att klä på sig allt.

Då sitter jag hellre ute på altan och har det skönt med ljudboken.

Fast jag måste laga lurarna, det har blivit glapp i den vänstra och det är bara så svårt att löda dessa tunna trådar även om det går. Man får ha luppen för att se något.


Nä nu gör jag mig en mugg kaffe.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards