jans

Direktlänk till inlägg 18 november 2013

Stugdag.

Av Jan Sandström - 18 november 2013 16:38

Nu har vi varit i stugan och värmt upp den så då klarar den sig till i morgon då strömmen beräknas vara tillbaks.

Men de jobbar snabbt med elnätet.

Tallen rev ned elledningen och stolpen knäcktes mitt av men arbetarna var i full gång och befanns sig till vänster utanför bilden.

De berättade att "bakom oss" hade en gran blåst ikull, den kunde nätt och jämt kapas med deras motorsåg och den har ett 17" svärd, det blir 43,18 cm och det är en grov gran..

 

När vi åkte hem så hade de fått dit en stolpe och höll på att fästa kablarna, men det var svårt att fota då det var långt bort och mörkt, blixt var bara inte att tänka på och jag fotade på frihand..

 


I stugan hade vi runt +7° inne men med mourikan och gasspisen blev det fort varmt men vi måste ha klarat oss från värsta blåsten för det såg bara fint ut, småsaker som ligger på altan låg kvar som det inte hänt någonting..

Vi gjorde även upp eld i kaminen.

 

Mat lagade vi på gasolköket som vi har i reserv i stugan för sådana här tillfällen, till vänster i köket står det lilla köket där vi kokade vatten till te och kaffe, det fick brinna till gasen tog slut.

Gasbehållaren var ändå nästan slut och skulle hur som helst kastas.

Jo jag såg till att det kom in luft att andas   

 

Men nu funderar jag allvarligt på en kamin av något slag, gasol, sprit eller diesel som jula har.

Då har vi något att ha i gäststugan vi ska bygga framöver.


Dagens matinéfilm missade jag dock men har sett den tidigare, för länge sedan.

Den heter Laila

 ·Svensk långfilm från 1958. Det är vinter och någonstans i Lappland har en nybyggare och hans hustru just fått sin nyfödda dotter döpt. På hemväg i ackjor genom ödemarken blir de jagade av en flock ylande vargar. Den lilla babyn faller av men föräldrarna störtar utför ett stup. Babyn hittas av den rike samen Aslak som tar henne med hem till sin hustru. Det dröjer flera månader innan de får reda på att flickan inte är av sameblod. Men Aslak bestämmer sig för att uppfostra henne till en äkta sameflicka. Regi: Rolf Husberg. I rollerna: Erika Remberg, Edvin Adolphson, Isa Quensel, Birger Malmsten, Joachim Hansen m.fl

Den kommer säkert i repris någon annan gång.

Vi fick då en riktigt skön dag i stugan fast när jag skulle koppla upp mig med datorn på nätet fungerade det inte, hde glömt lösenorden till bloggen och annat, här hemma går allt automatiskt så jag får ta och skriva upp inloggningsdata till nästa gång.


När strömmen kommer tillbaks i morgon ska jag åka upp och titta till stugan igen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards