jans

Direktlänk till inlägg 26 november 2013

Brandsläckare, en tankeställare

Av Jan Sandström - 26 november 2013 09:48

Det kommer fler och fler brandsläckare med alla möjliga fantasifulla målningar på/av.

Som de här från balkongshoppen.se   

 

Dessa som är på 2 kg. kostar hör och häpna 1495:- + frakt från 32:- upp till 1000:-   beroende på hur tungt paketet är.

Svinaktigt dyrt för en brandsläckare.

 

 

F.ex Clas Ohlson tar 249:- för en släckare på 2 kg. och 499:- för en på 6 kg.

Dessa är dock röda till färgen och det verkar vara ett problem idag att brandsläckaren syns när den hänger på väggen för inne i en garderob spelar det ju ingen roll, eller hur. (Du kan t.o.m köpa släckare på ICA).

 

Min åsikt är att en brandsläckare SKA SYNAS.

 

Jag är stolt över att ha min sittande i hallen väl synligt röd och fin (borde synas ännu bättre) och ovanför den hänger en brandfilt.

ALLA ska se att "där hänger brandsläckaren och filten". 

 

Nu bor vi relativt nära brandstationen så därför har jag räknat med att en 2-kilos räcker (jo jag har en hängande i garaget också, en lite större) men skulle inte ha något emot att ha en på 6 kg.

I stugan hänger en 6 kg. stor röd och fin släckare centralt i hallen.

 

Poängen är att en brandsläckare ska väl hänga väl synligt så att alla ser den och vet var den är, även om vi får besök ska de se den samt lättåtkomlig.

Man ska hitta den även om det är rökigt.

 

Jag är stolt och ser det som en positiv sak att den är röd och synlig.

Vad är det folk skäms över när de gömmer undan släckaren antingen inne i en garderob, källartrapp eller gu hjälp mig kamoflerar den som på bilden överst, det är ju lika bra att spara in de 1½ tusen som den kostar.

När det väl brinner kommer ju ingen att hitta igen den.

 

Nä go vänner och läsare av min blogg, köp en röd fin brandsläckare och häng upp den väl synligt på en stratiegiskt plats, eller varför inte köpa flera om ni bor i hus eller större lägenhet.

En i köket, mediarummet, kontoret, garaget och i villa minst en på varje våningsplan.

 

För brinner det i köket hinner du inte springa ned i källaren eller ut i garaget för att hämta den.

 

PS.

Glöm inte kontrollera den regelbundet eller byt ut den ibland, köp en ny och häng den gamla på något annat mindre akut ställe.

Nu är det jul så varför inge ge bort en släckare i julklapp   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards