jans

Alla inlägg under december 2013

Av Jan Sandström - 25 december 2013 11:56

TV3 13:40--16:00 Berättelsen om Narnia 3: Kung Caspian och skeppet Gryningen - TV3 SVERIGE
(The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader) Amerikansk äventyrsfilm från 2010. Lucy och Edmund Pevensie är strandsatta i Cambridge, där de bor hos sin avskyvärda kusin Eustace, medan de vuxna Susan och Peter bor i USA med sina föräldrar. När en målning av ett skepp som seglar på Narnias hav översvämmar deras rum med vatten transporteras Lucy, Edmund och Eustace till Narnias hav och räddas av kung Caspian och besättningen på skeppet The Dawn Treader. Caspian förklarar att det har rått fred i Narnia i tre år, men att innan han tog tillbaka tronen försökte hans farbror döda Telmars sju lorder, som var hans fars närmaste och mest lojala vänner. De flydde till The Lone Island och ingen har hört från dem sedan dess. Nu letar Caspian efter Telmars lorder med sin kapten Drinian, råttan Reepicheep och hans lojala män. I rollerna: Georgie Henley, Skandar Keynes, Ben Barnes, Will Poulter, m.fl


TV4 14:50--16:50 Göta Kanal eller Vem drog ur proppen? (1981)

Direkt följt av

16:50--18:50 Göta Kanal 3 - kanalkungens hemlighet (2009) med avbrott för reklam titt och tätt samt Lotto, joker och drömvinsten 18:25--18:35

Men var tog 2an vägen, Göta Kanal 2 - kanalkampen (2006, Sverige)???

 

Tyvärr TV4 men mig får ni inte som tittare då era reklamavbrott suger, liksom många andra kanaler så jag förstår att ungdomar inte ser eller har TV idag när programmen hela tiden splittras som de gör av alla reklaminslag, reklam som bara blir töntigare och töntigare för varje gång.

Det blir askungen för mig också i eftermiddag.

 

Nä tyvärr, jag orkar inte kolla efter fler filmer, ska gå och värma mig lite gröt, risgryndgröt eller tomtegröt nu när det är jul.

Kastrullen står ute på altan och är full då ingen annan än jag åt av den igår.

Av Jan Sandström - 25 december 2013 11:43

Den här kanske är bättre även om den kanske sände mitt i middan för många.

Inger har då annonserat att hon ska se den efter jobbet.

 

SVT1, 16:45--18:00 Askungen (Cinderella (1950))

posterpress



Tecknad amerikansk långfilm från 1950. Långfilm som bygger på sagan av Charles Perrault. Askungen är dotter till kungen och drottningen. Men först dör drottningen, och efter att kungen gift om sig med en elak kvinna med två elaka döttrar dör han också. Askungens roll blir att vara sin nya familjs tjänsteflicka. Tack vare en god fe och två goda möss kan sagan sluta lyckligt för Askungen. Regi: Clyde Geronimi, Wilfred Jackson, Hamilton Luske. OBS! På originalspråk. I Barnkanalen sänds Askungen dubbat till svenska 5.1-ljud HD

Av Jan Sandström - 25 december 2013 11:36

Eller en av dagens filmer   

Men ser att den här gick för inte så länge sedan nämligen onsdag 4 dec. så då kanske jag skulle leta upp någon annan film.

SVT1, 13:50--15:45 Happy-Go-Lucky (2008)

 

Engelsk långfilm från 2008. Polly är en bekymmerslös och glad förskolelärarinna som inte tillåter någon att dämpa hennes humör. Men en dag bestämmer hon sig att lära sig köra bil och då ställs hon inför sin raka motsats - den inåtriktade och bittre körskoleläraren Scott. Regi: Mike Leigh. I rollerna: Sally Hawkins, Alexis Zegerman, Andrea Riseborough, Sinead Matthews, Sarah Niles, m.fl

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 25 december 2013 10:23

I år blev det några klappar så jag måste väl ha varit skapligt snäll ändå   


Av Inger blev det en kortsordsbok så nu blir det långa toabesök ett tag.

 

Av någon okänd (kan ha varit Tomas) fick jag en bitssats och en pannlampa, skruvbits får man aldrig för många av.

Nu har jag tappat räkningen på alla satser jag har   men ska väl ta och flytta någon till stugan.

 


Och av väninnan Maria fick jag ett par läckra örhängen samt en scarfs.

Scarfsen är trekantig,  svart med silverglitter.

 


Tack alla givare för de fina julklapparna.

Av Jan Sandström - 25 december 2013 09:57

Onsdag den 25/12 = juldagen.


+3,6° ute på altan

Men hur många julaftonsnätter har man legat med öppet fönster, inte många men i år blev det så då vi hade runt +5° under natten.


Och väderstationens Aktuella värden:
2013-12-25 10:00:05

Temperatur: 4,2 °C
Lufttryck: 974,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från S,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 13,2 mm
Månaden: 50,4 mm
Året: 519,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
06:23
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
22:12
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
09:45
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
05:47
Lufttryck - Max:
974,5 hPa
Klockan:
09:49
Lufttryck - Max:
984,0 hPa
Klockan:
04:35
Lufttryck - Min:
969,9 hPa
Klockan:
04:59
Lufttryck - Min:
970,9 hPa
Klockan:
21:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:30
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:05
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:51

och morgondagens ljusa tid blir 51 sekunder längre


Trädgårdsbilden för idag.

 

Och så här såg det ju ut i går morse på julaftons morgon.


Det blev ju en vit jul en liten stund    



I går var det julafton om nu någon missat det.

Här var alla barnen med respektive samlade, det spelades spel och pratades och jag fick nästan alla med mig i soffan när Kalle underhöll.

Sedan såg jag den gamla filmen tills Inger kom hem, Maria blev den som ställde upp och hämtade henne i regnet.

Vi fikade och pratade och först efter 8 blev det julklappar med Ingers "galna" lek på slutet och när det var sängdags var jag trött men det blev ändå ljudboken en stund för att stilla hjärnan.

Inger offrade sig och körde hem några av barnen, Anders tog de andra.

Jo Anders hade ju med sig lilla Mirabell som nyfiket nosade runt hela huset medan Gunnar sov på sängen.

Men till slut blev det för mycket liv här hemma så han flydde ut och kom in först när sista bilen åkte och jag låg i sängen.

Då var det skönt att kryupa upp till mig och ligga mellan mina ben.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 25 december 2013 07:00

25:e December

God jul. 50 cm till av den jävla skitsnön. Blev insnöad. Tanken på att skotta gör att mitt blod börjar koka. Gud vad jag hatar snön! Snöplogsföraren kom förbi och frågade om en donation. Jag slog honom i huvudet med snöskyffeln.
Av Jan Sandström - 24 december 2013 21:34

+5° och det har regnat 13 mm idag.

Vilken härlig julafton.

Av Jan Sandström - 24 december 2013 21:26

7 personer på rad med ett rep mellan, den bakerska vet vart man ska men får bara leda den första som har ögonbindel med häger 5 steg, rakt fram 4 steg till stället där något meddelande är gömt.

Fram och åter på tomten, tur det inte är någon snö men tyvärr regnar det.

 

och en videosnytt från baksidan


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards