jans

Direktlänk till inlägg 1 januari 2014

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 1 januari 2014 10:10

Ja godmorgon och gonyttår.

Såvida du överlevde fjolåret och sista dagen. Kanske räcker det med ont i huvudet och ljudkänslig.

Kanske skulle man skjuta av några sådana där bomber utanför just ditt sovrumsfönster, du som fick för dig att smälla iväg någonting ½3 i natt, det small så fönsterrutorna skallrade och det skedde troligen i parken (200 meter fågelvägen över ett kvarter och dubbla rader med hus mellan).

Katten Gunnar som låg mellan mina ben hoppade högt och rann iväg som ett snöre till något skyddat ställe i huset, men han kom tillbaks efter en stund.

Det börjar lyckligtvis bli ett mer och mer kompakt motstånd mot dessa fyrverkeripjäser.


Läste ett inlägg i vår lokaltidning VK (vk.se) om "Hundar på rymmen"

"Det finns flera lagar som styr upp nyårssmällandet och det är förbjudet enligt lag! Man måste t.ex ha polistillstånd!
Sverige fylldes vid milleniet 2000 av 435 ton farliga partiklar! 525 ton nyårsafton 2006 och nyårsafton 2012, 250 ton gift varav flera är cancerogena. Bl.a ämnen som tillhör de 12 farligaste ämnena i världen. Detta skall moder natur, klara av.
Lägg därtill allt lidande för alla djur, hundar, nötboskap, hästar, får ja alla. Och detta skrattar många nyårsfirare åt och menar på att vi inte lärt våra hundar att tåla smällare.
Ni som nu gillar fyrverkerier. Kan ni förklara varför det inte bara kan vara färgeffekter men det måste alltså smälla också. Och vilka smällar sen! Vad är tjusningen med det. Tror ni att man gillar detta smällande i t.ex Syrien?" o.s.v


Nä fram för ett totalförbud för privatpersoner utan licens att handha fyrverkerier.


Åter till vardagen även om det säkert kommer att smälla tidvis idag också.


Vi har just nu +,05° på altan och den frostsnö som fanns i natt/morse är borta.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-01-01 10:30:05

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 1000,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 0,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
00:23
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
20:27
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
-4,3 °C
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
10:20
Lufttryck - Max:
997,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
991,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
990,3 hPa
Klockan:
21:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:59
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:02 tim:min
Dag längd: 04:33 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 41s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:37
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 14:51

och i trädgården ser det ut så här   

 

Varför ställde vi undan trädgårdsmöblerna   


I går var det nyårsafton och jag var ensam hemma med dottern Maria (21), vi stekte hamburgare till middag och hon stod för biltransporterna av sina bröder fram till middagen då vi båda öppnade varsin burk, hon en cider och jag en öl.

På så sätt kunde vi med gott samvete säga nej till alla fylletransporter   

Övrig tid satt jag här i kontoret eller satt i rummet och såg på TV på en rolig revy från Falkenberg och en campingplats, har sett den tidigare men den är rolig.

Inger jobbade hela eftermiddan och kom hem lite över 10 på kvällen men då gick jag isäng med ljudboken.

Startade min sängdator och passade på att uppdatera Windows och annat i den innan jag porrsurfade lite på några sidor jag har som fasta ställen, vet att de är virusfria.

Men det blir inte så koncentrerat surfande  utan koncentrationen ligger på ljudboken så jag kommer egentligen inte håg vad jag tittade på.   


Idag blir det väl inte så mycket gjort, titta på TV och surfa runt och skriva en massa strunt här i bloggen.

Men jag ska ta och städa lite hos mina husdjur fast det tillhör ju rutinerna.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards