jans

Direktlänk till inlägg 14 januari 2014

Dagens matinéfilm.

Av Jan Sandström - 14 januari 2014 12:09

SVT1, 14:30--16:05 Kan doktorn komma? (1942)

Handling:
Det är midsommarafton. Hela det lilla lappmarkssamhället bereder sig att fira årets längsta dag. Men doktorn har annat att tänka på. Han har just fått bud från ett lappläger att han behövs där. Efter flera timmars färd med bil, båt och till fots är han äntligen framme. Under färden har han fått sällskap med den unge nybyggaren Bengt. Anna i Kraja har redan hunnit före honom och förberett hans arbete. Medan doktorn håller på med sin patient, språkas Anna och Bengt vid och kommer bra överens.
En tid därefter dör Annas mor och Anna som varit hjälpreda åt doktorn måste flytta hem för att sköta gården samt hushålla för sina minderåriga syskon. Bra hjälp med gårdssysslorna får hon av Bengt, som flitigt börjar uppvakta henne.
Jon i Jovik är en kanalje av den gamla skolan som har svårt att förlika sig med "nymodigheter" som kronojägare, fiskeförbud och jakt endast på lovlig tid. Han är skarpt misstänkt för tjuvskytte, och en gång då han är nära att åka fast för olovligt skjutande av ren, tror man att det är Bengt som angivit honom. Något sådant kan man inte förlåta här uppe i lappmarkerna, som har sin egen lag. När Anna får veta misstanken mot Bengt vill hon inte längre veta av honom.
Anna insjuknar plötsligt i blindtarmsinflammation och doktorn ringer efter flygambulansen. Denna måste emellertid vända på grund av tjock dimma. Enda räddningen är att med båt forsla den sjuka till närmaste sjukstuga. Det blir en vådlig färd nedför virvlande forsar och vilda fall. Båten springer läck. Man är nära att ge upp allt hopp om räddning, då man plötsligt hör en flygmaskins brummande. Anna förs ombord och innan hon skiljs från Bengt, som hela tiden följt henne i båten, talar hon om att hon älskar honom och ber honom vänta på henne.
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards