jans

Alla inlägg den 20 januari 2014

Av Jan Sandström - 20 januari 2014 15:40

Jungfrukällan av Ingemar Bergman är lika tung (trist och träkig) som alla hans filmer.

Jag vill ha roliga filmer.

Av Jan Sandström - 20 januari 2014 14:56

Har fått tid för en stor service på bilen nästa vecka, så nu far en massa tusenlappar igen.


Det är bekvämt med bil men jäkligt dyrt att ha den idag, jag inbillar mig att det var billigare förr i tiden och det kanske det var men då gjorde jag ju allt sådant som service och reparationer själv.

Nu kanske man skulle göra som en kompis och byta till en ny bil varannat år.

Kanske skulle räkna på vad det skulle kosta jämfört med den här bilen.


Av Jan Sandström - 20 januari 2014 14:41

Den här va kul   

Naturligtvis från Orion på Facebook.



Telefonen ringer i ett hus och en liten flicka svarar.
- Hallå.
- Hej stumpan. Det är pappa. Hur är det?
- Bra.
- Jag skulle prata med mamma, kan du säga till henne?
- Nej det går inte…
- Går det inte? Varför det då?
- Hon är uppe i sovrummet med en farbror och hon har sagt att jag inte får störa dom.
- I sovrummet med en farbror. Vad gör dom då?
- Vet inte. Men när jag kika in genom dörren låg dom i sängen.
- Hör på här stumpan. Nu ska du göra som pappa säger. Gå ut i hallen och så ropar du:
- Pappas bil kommer på vägen.
Sen kommer du tillbaks och berättar vad som händer. Kan du göra det för pappa?
- Ja pappa.
Pappan hör hur hon lägger ifrån sig luren och sen ropar något.
Efter en lång stund kommer flickan tillbaks till telefonen.
- Nu har jag gjort som pappa sa…
- Vad hände, kan du berätta det för pappa?


- Mamma skrek till och kom utrusande från sovrummet med lakanet omkring sig och så snubblade hon på lakanet, ramlade ner för trappan och bröt nacken.

Farbrorn rusade ut på balkongen med kläderna i handen och hoppade ner i swimmingpoolen.

Men det fanns inget vatten i poolen så han slog ihjäl sig.
- Swimmingpoolen? Vi har väl ingen swimmingpool…

 

Är det här telefonnummer 31 25 33?

Av Jan Sandström - 20 januari 2014 10:31

SVT1, 14:45--16:10 Jungfrukällan (1960)

Ingemar Bergman tillhör inte mina favoriter, faktiskt så lite att jag funderar på om jag överhuvudtaget kommer att se den här filmen.

 

Handling.
Karin, dotter till Töre i Vänge, skall rida till kyrkan med Maria-ljus. Hon har varit och dansat kvällen före och vill ogärna stiga upp. Töre sänder sin hustru att väcka henne. Hon lovar att utföra uppdraget men ber att få bära sina finaste kläder. På gården finns även Karins fostersyster Ingeri som ovigd väntar barn. Hon känner sig föraktad och åsidosatt och är därför hatisk mot familjen. Då hon gör i ordning färdkost åt Karin gömmer hon en padda i brödet. Töre tillmötesgår Karins bön att låta Ingeri få följa med. Tillsammans rider de iväg men under färden bryter Ingeris avund fram och det kommer till ett uppträde mellan systrarna. Ingeri uppsöker en brovakt som är förtrogen med hednisk magi. Han skall befria henne från barnet. Innan riten fullbordats flyr hon dock skräckslagen ut i skogen.
Karin rider ensam vidare och möter tre vallare. I själva verket består trion av två fredlösa tjuvar och en pojke men Karin tror att de är vänligt sinnade och bjuder dem dela på sin matsäck då de ser svultna ut. Under måltiden börjar den tunglöse och den magre bli närgångna. Karin blir rädd och räcker avvärjande fram brödet ur vilket paddan hoppar. Nu grips hon, skändas och dödas. Pojken bevittnar skräckslagen våldet, likaså på avstånd Ingeri.
Vid dagens slut kommer vallarna till Töres gård och erbjuds kvällsvard och härbärge för natten. Sedan alla gått till vila tycker sig Töres hustru höra ett skrik från pojken och går in till vallarna. Den magre försöker sälja Karins mantel till henne. Döljande sin smärta reglar hon stugan där de tre ligger och underrättar Töre om sin upptäckt. Sedan även Ingeri bekräftat överfallet bereder sig Töre för hämnden. I gryningen dödar han de två männen och pojken.
Familjen och drängarna drar ut till den plats där Karin ligger. Töre ber Gud om förlåtelse och lovar att till bot bygga en kyrka på platsen. I samma ögonblick som de lyfter Karins kropp från marken springer en källa fram.

 

Av Jan Sandström - 20 januari 2014 09:43

Måndag och den 20/1.

Snart har januari gått och snart är det vår med polleneländet.

Men nu är det ännu vinter och kallt.


I går gjorde jag ingenting.

I dag har jag inte tänkt göra ingenting men det är sällan det jag planerar som blir av så det blir nog något jag sätter händerna i.


Det är ännu vinter sa jag och här är det bara -10,4° på altannivå och väderstationen högt där uppe har Aktuella värden:
2014-01-20 10:00:04

Temperatur: -10,7 °C
Lufttryck: 1021,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från WNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -10,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,0 mm
Året: 33,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,7 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
-10,2 °C
Klockan:
12:23
Temp - Min:
-22,5 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-22,7 °C
Klockan:
23:30
Lufttryck - Max:
1024,8 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Max:
1025,5 hPa
Klockan:
15:52
Lufttryck - Min:
1020,8 hPa
Klockan:
08:21
Lufttryck - Min:
1023,8 hPa
Klockan:
01:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:48
Sol upp: 08:51
Sol ned: 14:50
Skymning: 15:53
Dagsljus: 08:05 tim:min
Dag längd: 05:59 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 35s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:06
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:53

och det ser ut så här där ute

 

Det är en mulen dag med lätt snöfall med spridda enstaka flingor som dalar ned.


Matinéfilmen kommer senare.


Godmorgon


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards