jans

Alla inlägg under mars 2014

Av Jan Sandström - 8 mars 2014 15:27

Det blåste det just, 20,7 m/s

Inte undra på att man mår så här.

Men Erik är snäll och spolar av bilen samtidigt som han skulle tvätta av moppen.

Jag tar ljudboken och lägger mig på soffan, kanske får jag sällskap av kisse som kan värma knäna.

Av Jan Sandström - 8 mars 2014 10:21

...går mig på lederna, j a g   h a r   o n t.


Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2014-03-08 10:15:05

Temperatur: 6,3 °C
Lufttryck: 988,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 10,0 m/s från WNW,
i byarna 18,0 m/s  
Kyleffekt: 1,3 °C

men det är ju tur att jag bor inne i stan   


Det regnade förresten 13,8 m.m sista dygnet.


Så här låter det hos oss och det är flaggstångslinan som slår.


 

Av Jan Sandström - 8 mars 2014 07:22

Lördag den 8/3 och solen skiner från en blå himmel, men det blåser.


Igår blev en shoppardag för mig där jag köpte lite som behövdes här hemma.

Men det är jobbigt att ränna omkring ute speciellt när knäna inte hänger med riktigt.


Men jag sov gott i natt och det tackar jag Voltarenet för, värken tackar jag vädret/blåsten för.

Vi ställde upp lilla köksfönstret bredvid altandörren så Gunnar kunde använda den vägen då det blåste sydlig vind rakt mot vårt sovrumsfönster, och han lärde sig använda den vägen så bra att i morse satt han och väntade där då vi stängt fönstret.

Kanske måste vi ha en kattringklocka även där, den grejen är suverän och kan säkert användas till mer än katten.

Som larm när man är ute och campar eller där man vill ha en varning när något kommer inom ett visst område.

Utedelen drivs normalt av ett 9V batteri men jag har monterat en nätadapter till den vi har.

Då är det också lätt att stänga och starta den med en liten strömbrytare på eluttaget inomhus.

Eljest räcker ett batteri ett helt år men den inbyggda originalbrytaren sitter under ett plast/gummiskydd som nu torkat och är stelt så den går inte använda..


Idag är inget planerat mer än att Erik kommer och ska starta moppen som nu stått ute i regnet som kom igår och natt.


Vädret ser ut att bli fint idag (förutom att det blåser) och just nu utanför fönstret har jag +2,8°

Väderstationens Aktuella värden:
2014-03-08 07:30:06

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 986,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 7,0 m/s från WNW,
i byarna 10,5 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 13,8 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 83,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
03:07
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
20:30
Temp - Min:
2,7 °C
Klockan:
01:15
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
02:49
Lufttryck - Max:
986,4 hPa
Klockan:
07:26
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
00:40
Lufttryck - Min:
982,1 hPa
Klockan:
00:40
Lufttryck - Min:
982,8 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:36
Sol upp: 06:23
Sol ned: 17:19
Skymning: 18:06
Dagsljus: 12:30 tim:min
Dag längd: 10:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:45
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 01:52

och idag blir det tre trädgårdsbilder som visar solens framgång

   

 


Och på radion är det "Ring så spelar vi" men bara med melodifestivallåtar så det är inget att lyssna på.

Melodifestivalen har blivit så uselt dålig nu för tiden att det inte går att se eller höra på.

Speciellt inte efter det att de delade upp den till en såpa. Allt för att få in telefonröstningspengar.


Snart förmiddagskaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 mars 2014 16:46

Jag åkte iväg och handlade.

Började med K-Rauta och 10 st. träbockar för 39:-/st.

TRÄBOCKEN "NSH"

Efter det skulle jag upp till Ersboda och köpa en billig LED handarbetslampa på Laitis för VK-pris: 59 kr (Ordinarie 276 kr) (VK är lokaltidningen) men den var slut och när jag kollade drevs den endast av tre st AA-batterier, så jag slängde rabattkupongen och åkte vidare.

Till Jula där jag köpte en annan arbetsbelysning.

Strålkastare LED 2160 lm IP65Strålkastare LED 2160 lm IP65

Art.nr: 427572,Inkl moms (799,-) 399,-,Du sparar 400,-
Jag har en liknande men två 500W rörlampor så det blir ganska varmt i rummet men ute en kall höstkväll är de perfekta, och ljust blir det av dem.
Vidare till Biltema där jag köpte en rulle bagagerumsmatta att klippa sönder i bitar och ha som skydd under husdjuren.
Hittade även två timrar, ska ha en till tryckluftskompressorn så att vi inte glömmer stänga av den (Maria gillar inte att den dundrer igång mitt i natten).
Där hittade jag även en LED-arbetslampa som verkade bättre än den billiga Arbetslampa, LED och så köpte jag handrengörningsmedel. Handrengöring
Upptäckte när vi mekade med moppen att den tuben jag hade kvar efter far håller på att ta slut, den är säkert inte heller så hand och miljövänlig.
 
Efter Ersboda åkte jag till Strömpilsplatsen för att hämta ut medicin på Apoteket men nu mste jag mejla läkaren igen och förnya resepten.
 
Det var skönt att komma hem igen till en kopp kaffe och min dator.

Av Jan Sandström - 7 mars 2014 11:17

Eriks moppe, när han provstartade för en stund sedan efter att ha stått ute sedan i går kväll.

Nu ska den få fortsätta stå ute till i morgon eftermiddag och startar den då lika lätt som nu kan vi räkna med att den är lagad.


Det finns väl inget värre än ett fordon man inte kan lita på.

Av Jan Sandström - 7 mars 2014 09:14

Fredag igen, den 7/3


Och så har en vecka av mars gått och det droppar från taken, de tak som har kvar någon snö.

Igår fick Erik ihop moppen men det ska bli intressant att se om den startar idag.

Grundjobbet var att förbättra tändningen för som det var hade den en väldigt svag gnista på tändstiftet.

Nätet rekommenderade byte av sladdar till tändspolen till lite grövre.

Det gjorde vi och även en ny tändspole men vi missade en jordning så därför gick den lite knackligt.

Konstigt att den överhuvudtaget startade.

Nu har den gnistor så det sprutar om tändstiftet.


Jag sov gott i natt då vi hade öppet fönster trotts att jag hade så ont i lederna igår, det har jag förresten öven idag. Inte som igår men det lär komma under dagen om jag känner kroppen rätt.

Och det gör jag ju, har ju levt/dragits med den i snart 60 år.


Idag, ja Erik ska komma och byta bilen mot moppen.

Jag borde ta mig ut och handla lite, apoteket skulle behöva få ett besök för att fylla på pillerförrådet.

Skulle även vilja till K-Rauta och köpa några arbetsbockar de har billigt just nu och på Laitis får man köpa en LED-lampa billigt, en sådan där handhållen arbetsbelysning.

Jag får se hur jag mår i eftermiddar, problemet är att de tre affärer jag behöver till ligger längst ut i olika håll av Umeå så det blir en lång resa runt, Strömpilen-Ersboda-Klockarbäcken.

Jag kan ju sitta hemma och ha det skönt samtidigt som jag sparar pengar.


Vädret då, jo +2,8° här utanför och väderstationens Aktuella värden:
2014-03-07 09:15:04

Temperatur: 2,7 °C
Lufttryck: 998,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från S,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,0 mm
Året: 70,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
09:10
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
13:30
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
02:49
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
06:12
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
00:40
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Min:
1000,3 hPa
Klockan:
22:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:39
Sol upp: 06:26
Sol ned: 17:16
Skymning: 18:03
Dagsljus: 12:24 tim:min
Dag längd: 10:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:09
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 00:46

Trädgårdsbilden ser ut så här.

 


Nu ska jag väcka småvännerna.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 6 mars 2014 22:39

Det är jobbigt när Gunnar hinner isäng före mig.

Av Jan Sandström - 6 mars 2014 18:23

Moppen.

Det var en jordledning som fattades.

Vi bytte till kraftigare ledningar till tändspolen som rekommenderas men vi missade en anslutning.


Skönt fast det är Erik som mekar idag.

Jag har inte gjort så mycket mer än tittat till av och till.


Nu är det upp till Erik att skruva ihop den.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards