jans

Alla inlägg den 15 maj 2014

Av Jan Sandström - 15 maj 2014 19:58

För vi spolade av norra altan eller tvåan som jag säger.

 

Av Jan Sandström - 15 maj 2014 19:33

...jag nästan fick häromdagen när min webbläsare Firefox uppdaterades till verion 29 och alla flikar hamnade högst upp och blev helt förstörda, enligt den här bilden men den visar inte hela sanningen för flikarna blev runda som små kullar.

 


NU har jag hittat en lösning på problemet och jag kan upplysa om att jag är långt ifrån ensam om att ogilla det nya påhittet de gjorde.

Så här ska det se ut tycker jag och många andra.

 


Lösningen är ett tillägg att installera och där kan man göra en massa inställningar av flikarna.

Ladda ned här https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemerestorer/  eller gå till och sök efter Classic Theme.

Sedan klickar du på Verktyg och Tillägg

Välg inställningar enligt nedan.

 

Sedan är det bara att prova sig fram.

Jag valde så här vid det gula.

 


Nu är jag nöjd och glad igen, när det gäller det här problemet.

Av Jan Sandström - 15 maj 2014 15:40

Skulle ju bifoga länken till den där filmen om hur man monterar hornet på hojen.

https://www.youtube.com/watch?v=UTwDftPubMU

Av Jan Sandström - 15 maj 2014 15:37

Men det syns kanske inte på bilden.

 

Men nu håller björkarna på att slå ut här hos oss.


Synd bara att det ska blåsa så mycket.

Av Jan Sandström - 15 maj 2014 12:06

Jag tänkte att jag kunde skruva dit det lilla kompressorhornet jag köpt till min MC.

Nu hade jag ju en film som visar exakt hur och var man monterar det.

Glömde men här finns filmen https://www.youtube.com/watch?v=UTwDftPubMU


När ska det sitta

 

och så här blir det.

 

Vad kan gå fel, vinklarna hade jag redan hemma och skruvar finns i lådor i garaget.


Allt kan gå fel när det gäller jag.

Så här ser det ut i min MC, en massa elektronik sitter mitt i vägen.

Det finns inte en chans i fullkornsvetet att det går att få dit där.

 

Ha, men på vänster sida då.

Lika illa om inte värre där med luftfiltret mitt i vägen.

 


Jag får fråga Erik om han inte vill ha ett horn till på moppen, eljest blir det bilen som får det.

Men i moderna bilar finns det väl inte heller plats för något extra.


Jag tar en kopp kaffe, inomhus för det blåser en sydlig vind och enda stället på tomtern det är lä är i skuggan utanför mitt kontorsfönster eller inne i bilen.

Av Jan Sandström - 15 maj 2014 10:09

Torsdag den 15/5.


Igår, blev ändå inte klar med att göra ingenting, däremot hann jag sitta ute ett tag med kaninen och katten Mirabell.

Men det blåste lite för kallt för att vara riktigt skönt så både katten och kaninen ville in.


Inatt sov jag dåligt, först började jag frysa så jag hämtade en skön pläd, sedan vid 2-tiden var det för varmt och då kunde jag inte somna om. Låg och vred mig med en massa griller i huvudet som bara snurrade runt men någon gång efter 4 somnade jag ändå. Tur det för jag funderade på att stiga upp straxt före 4.

Jag hann även rita en del på gäststugan.


Idag, ja det blir väl något likt gårdagen gissar jag. Egentligen har jag inte lust till någonting just nu utan funderar på att sätta mig med ljudboken, antingen ute eller inne på soffan fast jag vet att jag blir kvar här vid datorn och att CAD-programmet kommer fram igen. Det är bara så roligt att köra det.

Som ett datorspel för äldre.


Vädret då, jo solen skiner men det finns både vita fluffiga moln som svarta regntunga.

Temperaturen är 10,6° ute på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-05-15 10:15:04

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 1017,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från WSW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,5 mm
Året: 142,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,5 °C
Klockan:
07:45
Temp - Max:
11,9 °C
Klockan:
12:05
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
02:55
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1017,8 hPa
Klockan:
07:22
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
996,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:46
Sol upp: 03:28
Sol ned: 21:45
Skymning: 23:24
Dagsljus: 21:38 tim:min
Dag längd: 18:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:31
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 04:03

Så här ser trädgårdsbilden ut.

 

Det är ett rackarns liv på fåglarna där ute, kanske skulle fånga den med webbkameran.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards