jans

Alla inlägg den 17 maj 2014

Av Jan Sandström - 17 maj 2014 19:44

Det har blivit kallare ikväll, "bara" +11,1° men nu käns luften klarare på något sätt.

Gick ut och bättrade på grillglöden med värmepistolen, funkar faktiskt fint.


Sedan gick jag för att se om jag kunde få någon bild på gräsandparet som tydligen håller till här omkring.

Såg honan lite tidigare men nu var de borta.

Hoppas bara på att de inte häckar här i närheten någonstans med tanke på vår lille söta Gunnar och små andungar.

 

Men jag såg en annan fin pippi. Hackspetten satt i björken alldeles ovanför mig.

 

Han verkar inte heller rädd för mig, kanske för att jag fött dem under hela vintern.


Inger som jobbat utomhus har fått igång dammen.

 

Där fattas bara kryddor och blommor men det kommer säkert dit så småningom.


Nu ska jag se om grillglöden tog sig, så kanske blir det middag här också idag.


Ha en fortsatt skön 17:e maj

Av Jan Sandström - 17 maj 2014 17:25

Jag fick sådan huvudvärk här i eftermiddag med kliande ögon, typiska pollenbesvär och det har jag inte behövt kolla prognoserna för at veta detta.

 

Så jag lade mig på soffan med ljudboken och fick Mirabell hoprullad på mina ben.

Där sov vi gott ett par timmar.


Pollen eller inte så inte är jag så här entusiastisk.

 


Någon måtta får det vara på frisk, förlåt pollenluft och den blåst som det är.


Men skönt ändå att jag har min Depo-Medrol i ändan (får sprutan där eller rätteligen i höften) för eljest skulle jag överhuvudtaget inte vara på benen en sådan här dag, då hade jag legat i ett mörkt svalt rum eller suttit i matkällaren.

Skönt ändå med våren.

Av Jan Sandström - 17 maj 2014 12:38

Vi har lånat ut lite trädgårdsmöbler till grannen så då fick vi göra en lite provisorisk plats på altan.

 

Det är enda stället där det inte blåser så förbaskat.


Fågellfrölinbanan har plockats ned för den här vintern men än har vi fåglar i träden, så automaterna hänger i en trädgren en stund till.

 

Honan sitter någonstans i närheten.


Inger oljar in kantbrädorna på altan när hon fick en nyfiken åskådare.

 

Jag trodde ett tag den skulle komma och tigga mat ur händerna för den uppträdde inte skyggt utan nästan tam.

 

Men vilka granna färger, det gröna huvudet glänste i solen.

Hackspetten är också här i närheten och kommer av och till för att få lite solrosfrön.


Men, björkarna slår ut, sydlig vind så nu har det blivit lite för mycket av det goda.

Pollen har gett mig huvudvärk så för tillfället är jag inne en stund och ser på firandet i Norge och den 17 maj.

Norge kan det här med att fira nationaldagen. Över hela världen har de fest och sammankomster.

Av Jan Sandström - 17 maj 2014 09:47

Lördag den 17/5 och Norges nationaldag. Hoppas ingen Norman såg det där misstaget, jag hade skrivit 18/5   


Igår körde vi bort ett lass ris, handlade lite, på kvällen hämtade jag en bastudörri glas som en vänlig person skänkte bort, jag spolade av en altan och på kvällen oljades de in av Inger.


Sog riktigt gott inatt.


Idag funderar vi på att köpa lite björkved men först ska möblerna upp på altanerna.


Nu har vi vår eller försommarväder, solen skiner och även om det blåser är det skapligt varmt, 14,6° i skuggan just nu och väderstationens Aktuella värden:
2014-05-17 09:45:05

Temperatur: 13,5 °C
Lufttryck: 1005,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 6,0 m/s från S,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 142,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,5 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
16:46
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
03:21
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
01:54
Lufttryck - Max:
1010,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1010,1 hPa
Klockan:
23:11
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
04:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:31
Sol upp: 03:22
Sol ned: 21:51
Skymning: 23:40
Dagsljus: 22:09 tim:min
Dag längd: 18:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 05:36

Björkarna slår ut så det står hett till.

Det kanske inte syns på trädgårdsbilden men träden som är fulla med musöron skiftar starkt i grönt.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards