jans

Alla inlägg den 25 maj 2014

Av Jan Sandström - 25 maj 2014 19:24

En häftig film på nätet tagen av Palen Daniel Eriksson från sin balkong på Tvistevägen i Umeå som visar nattens åskväder.

http://youtu.be/bDseRTozn2g

 


Eller så länken från VK till samma film

http://www.vk.se/1201653/blixtar-lyste-upp-lanet-i-natt

Av Jan Sandström - 25 maj 2014 17:04

Då ska man inte kolla in prognosen från yr för imorgon.

 

Kyla, regn och blåst, kan det bli bättre, knappast.

Jo möjligen om det kommer en tromb som tar taket på huset.


Jag tror jag återgår till soffan där jag tog en skön tupplur.

Av Jan Sandström - 25 maj 2014 14:21

Har varit och dragit mitt strå till stacken och lagt min röst.


OM inte du gjort det? Gå och RÖSTA NU.

(och gärna på rött)   

Av Jan Sandström - 25 maj 2014 11:14

Såg att ankorna höll till i en liten pöl på vägen och undrade varför de inte var i dammen.


Senare när jag tittade så fanns det inget vatten kvar, det hade läckt ut från bäckfåran av två orsaker.

Ett att jag flyttade ett par stenar och två att det nu rasat ned massor av gula korvar från björkarna som stoppar upp och täpper till bättre än den bästa bäverdamm.


Men nu har jag fyllt och rensat samt frusit händerna av mig, med påföljd av att jag fått värk igen.

Voltaren, mat, kaffe, ljudboken. Frågan är bara i vilken ordningsföljd jag ska ta det och om jag ska skippa något.

Maten verkar inte viktig så den kan jag undvara så länge.


Nu ska jag vila fingrarna från skrivandet.

Av Jan Sandström - 25 maj 2014 10:44

Natten till idag den 25/5 gick åskan här över Umeå. Sonen Anders tog en kort filmsnutt från sin balkong och jag lade till text.

Så här gick åskvädret enligt SMHIs radarbilder.

                 

Det kommer nedifrån och drar uppåt. Bilderna är från vänster från 23:30 till 01:30 med en kvart mellan varje.



Varför denna information kanske du undrar  

Jo det är bara kul att göra och så kanske jag får fler läsare av min blogg   



 

Av Jan Sandström - 25 maj 2014 09:14

Söndagen den 25/5 dagen före dagen och Grattis mor.


Igår jobbade jag med snickerier och lite annat med påföljd att jag hade   ont i lederna.

Eller var det nattens åskväder jag kände av.

Vi fick åska inatt och den gick ovanligt hårt. Jag hade lagt mig men inte somnat då Inger kom och sa att nu åskar det långt bort, men den drog sig snabbt närmare söderifrån.

Tyvärr måste jag vara disträ för jag kom inte på att ta kameran och filma innan det var för sent.

Tursamt har jag då Anders som filmade en snutt från sin balkong på tredje våningen.


Jag stal filmen från Facebook och lade till lite text på den innan jag publicerade den här.

Filmen bekräftar det jag anade att blixtarna slår mellan molnen och inte marken men undantag finns för på en bildruta ser man markkontakt.

 

Det var ett häftigt skådespel och även Gunnar gillade tydligen det för han satt mest hela tiden i vårt sovrumsfönster och tittade ut.

Som jag nämnde hade jag ont som bara den men jag drog då ut elprylar och stängde nätverket, när åskan dragit förbi startade jag igång vissa delar som väderdatorn, NAS och Internet.

Gunnar gick ut igen men kom hem genomblöt efter en stund, åt lite mat och stack ut igen. Ja se katter.

Till slut somnade jag i alla fall.


Idag känns lederna bättre igen men jag har inte tänkt jobba så mycket med kroppen, tänker ta det lite lugnt.

Men det är ju sällan tanke och handling följer samma spår.


Vädret igår var varmt och skönt, en riktigt härlig sommardag här i Umeå.

Idag verkar det inte bli lika varmt, just nu har vi en temperatur på 8,2° på altan, någon skugga existerar inte då det regnar, blåser och är mulet.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-05-25 09:30:04

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1005,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från NNE,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 6,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 11,7 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 39,3 mm
Året: 162,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
00:24
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
11:14
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
08:15
Temp - Min:
10,6 °C
Klockan:
03:57
Lufttryck - Max:
1005,6 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1002,5 hPa
Klockan:
23:13
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
01:36
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
17:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:58
Sol ned: 22:16
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:18 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:39
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 17:21

och så här ser det ut.

 


Nu ska jag väcka småvännerna (kanin och parakiterna), Gunnar kom nyss in och lade sig på min säng, det visar vilket väder det är idag.


Flaggan är hissad och jag säger Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards