jans

Alla inlägg den 27 maj 2014

Av Jan Sandström - 27 maj 2014 22:54

Glömde berätta att den döda duvan hittades bakom dammen men jag misstänker att Gunnar är oskyldig till dådet.

Den var inte uppäten utan orörd så tillvida att fjädrarna på bakdelen var lösryckta samt att den hade blodigt huvud.

 

Kan det vara så att den krockat med något, men varför alla dessa lösryckta fjädrar.

Av Jan Sandström - 27 maj 2014 22:50

Barnen var duktiga idag när de justerade förrådet.

     

Nu blir man inte sjösjuk när man går på golvet.

Av Jan Sandström - 27 maj 2014 21:59

Med barnens hjälp, eller utan min hjälå är förrådet justerat så det står skapligt rakt.

Mat har vi ätit och efter den tårta men då fick jag en allergiattack, kanske för att vi rörde upp pollen och annat runt förrådet.

Så jag har mest legat uppe på sängen sista tiden, tänkte skriva om förrådslyftet men orkar inte.


Ska bara ta medicin och lägga fåglar + kanin så kryper jag isäng igen.

Återkommer med mer imorgon.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 27 maj 2014 21:58

Johan gick och var mest småsur - fel på jobbet, fel på arbetskamraterna, fel på kaffet, fel på chefen, fel på... Till slut tröttnade chefen och sa till på skarpen:
- Gör mig en tjänst! Ta ledigt resten av dagen, åk hem och dra över frugan och kom tillbaka i morgon, du skall se att det gör dig gott och att du blir på bättre humör.
Johan stämplade ut och gick. Nästa dag kom Johan tillbaka, skinande som en sol och var på ett underbart humör. Chefen kallade till sig honom och sa:
- Hur gick det?
- Det var kanon! Hon var helt vild! Vi älskade hela eftermiddagen.
- Jag sa ju att du skulle må bättre!
- Ja, tack skall du ha för tipset! Himla trevligt hus ni bor i förresten...

Av Jan Sandström - 27 maj 2014 13:39

Kunskapskanalen, Europas födelse

13.00-14.00
 · Vetenskapsfilm från 2012. Europas tidiga skapelseberättelse är en våldsam historia. Vi påminns än idag när vulkaner på Island eller Sicilien vaknar till liv. Elden står i fokus i första avsnittet av serien Europas födelse. Del 1 av 3. Från 26/5 i K. Även i K 1/6 Visas i SVT Play
 
Nu vet jag inte om jag vill köra MC i Norge igen :-)
Tänk er en tsunami på 80 meter i Geirangerfjorden, det handlar int OM utan NÄR bergssidan rasar ned i vattnet.
 
Jag hoppade in mitt i programmet men måste se det från början på stora apparaten i rummet.
Av Jan Sandström - 27 maj 2014 12:21

skiner men duvorna vågar liksom inte landa på tomten längre.


Men än är det lite kallt för det är bara 12° i skuggan och det blåser.

då är det skönt att sitta inne med kaffe och Åsa-Nisse på TV. Fast efter 120 gånger behöver man inte se utan endast ha ljudet som förringar tinnitusen.


Av Jan Sandström - 27 maj 2014 10:17

SVT 1, 14:40--16:10 Eriksson (1969) (1968 enligt andra sidor)

Enligt vissa "förståsigpåare" så är det en trist ointressant film, så det ska bli intressant att se den, igen, för jag tror den gick för inte allt för många år sedan och kanske hinner jag se klart innan barn och fru kommer hem.

Jag har då för mig att det är en lagom underhållande film där det händer ett och annat och ingenting ibland.

 

 

 

Av Jan Sandström - 27 maj 2014 09:55

Tisdag den 27/5 och dagen efter, för 35 år sedan satt vi i bil på väg söderut.


Igår en dag med dåligt väder, jag var trött, hade småont men kom ändå iväg ut med Peter och handlade lite här och där.

Senare på kvällen kom Anders och hämtade hem Mirabell så...


Inatt sov vi gott med fönstret öppet och blev inte störda av Gunnar som skulle ut och in.

Men visst saknar jag henne, hon är allt söt och go den lilla kissekatten.


Idag då, senare i eftermiddag kommer barnen hit för arbetsplikt.

Arbetat har tydligen Gunnar gjort (eller om det är någon annan) i morse. Mer om det nedan under vädret.


Vädret ja, det verkar ta sig så sakteliga och ska bli bättre, rent av fint framöver.

Just nu har vi 8,8° ute på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-05-27 10:00:05

Temperatur: 8,3 °C
Lufttryck: 1018,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från NNE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 166,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
08:53
Temp - Max:
9,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
3,6 °C
Klockan:
02:46
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
23:41
Lufttryck - Max:
1018,7 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
1016,0 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1015,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1004,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:53
Sol ned: 22:22
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:29 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 42s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:14
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 20:02

Så här grönt är det i trädgården, MEN vad ser jag där borta vid dammen? (inringat med gult)

 

Jo det här, en hel hög med fjädrar.

Så det är därför ingen duva vågar landa i trädgården längre.

 

För nog tolkar jag det som duvfjädrar.

 

Kanske därför Gunnar ligger och sover så gott och nöjt.

Men synd om den lilla pippin.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards