jans

Alla inlägg den 15 juni 2014

Av Jan Sandström - 15 juni 2014 21:31

...på vår vädersida.

Jag lade märke till att Beaufortmarkeringen aldrig ändrades angående vindstyrkan.

Det stod alltid Beaufort F4

Temperatur: 16,7 °C
Lufttryck: 999,9 mb och Falling
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NW, i byarna 2,4 m/s
Beaufort F4
Kyleffekt: 16,7 °C

när det skulle ändras med vindstyrkan och nu skulle det stå Beaufort F2

Temperatur: 16,7 °C
Lufttryck: 999,9 mb och Falling
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NW, i byarna 2,4 m/s
Beaufort F2
Kyleffekt: 16,7 °C

Det var ett lite T för mycket i kodningen så att den skrev ut det maximala värdet under året i stället för det aktuella.


Det är mycket möjligt att det finns fler fel som jag inte lagt märke till men har du sett något så hojta till så får jag kolla upp.

Nu bör det alltså vara rätt


Vill du veta mer om Beaufortskalan så klicka på länken.

Av Jan Sandström - 15 juni 2014 18:26

Jag har lyckats fånga Nisses roliga sång på film.

Tyvärr inte så roligt som när han var ny här och gick på kökslampan, han gick sakta frammåt sjungandes och när han "skrek till" gjorde han ett jämfotahopp.

Det såg verkligen lustigt ut.

Nu klättrade han på gallerdörren och efter följde Pelle men även Hugo lockades av hans sång.

Så ljudet är nog so viktigt som bilden på det här 1 minut och 8 sekunder långa klippet.


 

Av Jan Sandström - 15 juni 2014 16:59

Varmt och skönt på altan även om det envisas med att blåsa.
Boken är tungläst.

Men jag är inte som de andra latmaskarna.

 

Fast nu har Inger cyklat tillbaks till jobbet.

Av Jan Sandström - 15 juni 2014 11:39

Ja så heter Annelie Vigrens nysläppta CD.

Annelie bor i Örnsköldsvik med sin man Pebbe och barnen, Pebbe spelar för övrigt bas på skivan som innehåller 8 låtar vilka Annelie skrivit och arrangerat alla låtar, den kan köpas från Annelies egen webbsida för 125:- inklusive frakt, (vilket är rena fyndet).

Jag har försökt infoga ett medley här men inte lyckats men du kan kila iväg till min egen sida där det ligger och provlyssna tre låtar i 45 sekunder.
 
Givetvis får du en skiva utan textrutan som jag har.

Av Jan Sandström - 15 juni 2014 09:59

Söndag den 15/6


Jag sitter och glömmer bort det jag ska göra då jag blev ivrig att göra i ordning vår nya CD jag fått.

Mer om det senare.


Igår var det skapligt väder och jag kunde sitta ute stora delar av dagen med både kanin och fåglarna.

Slipade lite på pallarna och läste i boken.


Hade ont när jag lade mig, eller det kom efter en stund när jag stannat av för då började det köra i knän, tår och fingrarna.

Men somnade till slut fast väcktes av en KELSJUK Gunnar som kom in blöt och kall.

Han är för söt när han ställer sig på Ingers bröst och försiktigt trycker tassen på hennes näsa så hon ska vakna och klia henne.

Så fort hon upphör så är tassen där på näsan igen och han kurrar så sängen skakar.


Idag fick jag stiga upp tidigt, redan när jag tog 6-medicinen gick jag upp för jag skulle köra Annelie och Pebbe med barn till flyget.

De kom körande upp från Ö-vik och ville lämna bilen hos oss, samtidigt får vi tillfågn till en bil till om det skulle köra ihop sig att ungarna tar våran bil. Just nu 10:09 passerar deras flyg Riga på väg ned till Rhodos.

Som tack fick jag Annelies nyutgivna CD sin heter "Fånga sommaren"

 

Givetvis dedikerade hon sin skiva och jag lade in det på framsidan på bilderna som ska vara på de rippade låtarna i vår NAS så vi kan spela den här i huset.

Jag ska försöka plocka ut ett kort smakprov på hennes musik så kanske du blir intresserad av ett eget exemplar.

Du kan förståss gå in på hennes webbsida direkt och titta.


I övrigt ska jag inte göra så mycket mer än det vanliga, förhoppningsvis sitta ute på altan och läsa OM jag inte får för mig att ta en tur på hojen. Men det känns lite småjobbigt.


Vädret då, jo solen skiner men det blåser som vanligt.

Nu har i alla fall tempen stigit till 16,2° här i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-06-15 10:15:05

Temperatur: 18,3 °C
Lufttryck: 1003,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 18,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 180,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
08:45
Lufttryck - Min:
1002,9 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Min:
1004,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:16
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:38
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 05:51

Och så här förtjusande ser det ut, varför ska man åbäka sig ned till Rhodos, nu är deras flyg över Lettland.

 


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards