jans

Alla inlägg den 17 juni 2014

Av Jan Sandström - 17 juni 2014 21:57

Det är elektrikern.


Det är han som räddar välden och det är det alltid.

Lika säkert som att bekänten är mördaren.


Men nu går jag isäng med ljudboken, lika säkert det vid 22-tiden, men först se till mina små husdjur.

Gunnar kom just in efter att ha legat ute och sovit på altanstolen.


Nu kom Swoosh igen och durrar på så allting skakar.


Godnatt.

Av Jan Sandström - 17 juni 2014 21:08

Jag höll nästan på att sätta kaffer i luftstrupen när jag skrev förra inlägget för det började durra och hela huset skakade.

Trodde nästan att det var jordens undergång.

Men det var bara SWOOSH som är här och rensar ledningarna under gatan.

 


Det blir kanske en dag imorgon ändå, hoppas bara den blir lite varmare än vad det varit idag.

Av Jan Sandström - 17 juni 2014 21:03

Jo nu går straxt jorden under, igen.

Men först med en rysk by och sedan Amerika men någon kommer säkert och räddar allt i sista stund.


Det handlar förståss om en katastroffilm på TV.

Kanal 9 och Jordens undergång - Eve of Destruction

Jag kan ju se början fram till 10 innan jag går isäng.


Av Jan Sandström - 17 juni 2014 18:59

Kaninen https://citiboard.se/aldre-kelsjuk-kaninherre,1729917

och

Parakiterna https://citiboard.se/nymfparakiter,1729977


Jag hoppas att rätt boende finns för dem så att jag blir lika nöjd som de blir.



Av Jan Sandström - 17 juni 2014 16:22

Det gifta paret var ute och gjorde i ordning trädgården inför sommaren.

Maken rengjorde grillen och frun stod med huvudet nere i blomrabatten.

Mannen säger då: "Din ända är nästan lika bred som grillen!"

Frun säger ingenting utan ignorerar hans kommentar.

Lite senare tar maken måttbandet och mäter grillen. Sen går han och ställer sig bakom frun, mäter hennes ända och utropar:

"Jösses, den ÄR lika bred som grillen!"

Frun fortsätter att ignorera hans uttalanden.

Senare samma kväll, när paret hade gått och lagt sig, känner mannen hur andan faller på och han lägger sig närmare frun och börjar krama henne. Kvinnan tittar trött på honom och säger lugnt:

"Om du tror att jag tänker sätta igång grillen för en liten prinskorv så tror du fel!"   


Eller vad sägs om den här usla då.


Två blondiner solar nakna i trägården.
-Vilken stor klitoris du har, säger den ena.
-Mycket möjligt säger den andra, jag kan inget om sånt, det är min man som sköter trädgården...   

Av Jan Sandström - 17 juni 2014 16:12

Jag har inte hunnit kolla efter men det ser ut som att det är trastungar som övningsflyger mellan träden.

Försökte filma genom fönstret men det går så rackarna fort.

Hur som helst verkar det vara lite ostadiga vingar.

Skönt att Gunnar ligger och sover på altanen där fram ovetandes vad som pågår på baksidan av huset.
 

Av Jan Sandström - 17 juni 2014 10:29

SVT 1, 13:55--15:15 Dumbom (1953)

En rolig film, en tragisk film, en tankeväckande film, en film värd att se tycker jag och jag vet inte hur många gånger jag sett den, idag med det väder det är kanske det blir en gång till.

 

 

Handling:
Försänkt i tät grönska likt ett törnrosaslott ligger Rosengård i den idylliska staden Lillsta. På gården bor Camilla Palm med sin mor, som tjänar hos ägaren. Till Camillas närmaste lekkamrater hör tvillingarna Bom. Fabian, ett skinande skolljus, går det alltid bra för; den snälle Dumbom har svårare att klara sig och råkar för det mesta illa ut. När Camilla är sju år gammal dör hennes mor. Samtidigt blir tvillingarna Bom föräldralösa. Camilla tvingas flytta från Lillsta, och Dumbom skickas till s...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 17 juni 2014 08:51

Tisdag den 17/6 men jag tror min almanacka går fel.


Igår var vi hemma och gjorde som vanligt, åkte och tittade på ett eventuellt nytt boende för mina parakiter men blev lite delad i tycket.

Visst hade fåglarna det bra men jag skulle vilja att mina hade lite mer mänsklig kontakt.

Efter det blev det ICA och handla för 1118 kr men så drogs rabbater bort så det blev lite billigare.


Inatt sov jag lite oroligt, Gunnar kom snabbt in som om han hade något byte med sig men såg ändå inget och han gick ut igen.

Sedan tror jag han sov hela natten hos mig.


I morse började Gunnar leva om och jodå, han spelade fotboll med en liten fågel som skönt nog inte levde.

Som straff klappade jag inte han, Gunnar alltså, Inger slängde ut fågeln och katten var snabbt efter.

Frukosten är intagen, tidningen läst, korsorden lösta och då återstår det här innan jag tar hand om fåglar och kanin.


Idag har jag inte mycket inplanerat men borde ta mig upp till Biltema, Jula, Rusta för lite småinköp som behövs till huset.

Frågan är hur man ska klä sig, vinterkläderna är ju undanhängda så hur ska jag ta mig ut till bilen, MC är inte att tänka på, för jag har allt för ont i händerna idag för att köra hoj.

Jag kanske sitter hemma och gör det vanliga fast inomhus, ingenting alltså.

Jo jag har funderat på att bygga in ett enkelt frysskydd i drivhusen, en enkel termostat och en billig hårtork med låg effekt borde fungera.


Vädret har jag nämnt lite om men en temperatur på 8,9° på altan, jodå det är då på plussidan.

Visserligen skiner solen lite svagt men det blåser en nordlig isande kall vind så t.o.m vi satt inne med frukosten idag.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-06-17 09:00:05

Temperatur: 10,5 °C
Lufttryck: 1001,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 9,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 181,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,9 °C
Klockan:
07:58
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
12:18
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
02:28
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
04:13
Lufttryck - Max:
1002,3 hPa
Klockan:
22:11
Lufttryck - Min:
1001,0 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Min:
999,0 hPa
Klockan:
01:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:51 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 34s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:03

Och så här ser det ut men kameran ljuger förutom att den visar de övertäckta drivbänkarna.

 


Nu ska jag gå och kela med kaninen och Hugo en stund.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards