jans

Alla inlägg under juni 2014

Av Jan Sandström - 14 juni 2014 20:11

Jag har suttit ute och även om det blåste har det varit skapligt bra i lä.

Solreflexer från spegelmobilen har spelat över gräsmattan men det skrämde inte trasten som har sprungit runt och dragit upp mask.

Jag fick inte med trasten men solkatterna kan jag bjuda på.

Mellan kaffekopparna plockade jag fram mitt projekt, slipa gamla pallar.

 

Den isärplockade är färdigslipad och ska nu limmas ihop igen så den ser ut som den andra pallen.

 

Den är nu grovslipad så att jag fått bort den gamla lacken, det som fanns kvar av den och det var inte mycket.


Kaninen har fått vara ute en stund men det blåste kallt i hans hage så Bosse satt bara och kurade under sin pall i långgräset.
Hugo, Nisse och Pelle gillade att vara ute till det blev kallt även för dem och de burrade upp sig.

Då fick alla komma in igen.


Nu har vi ätit middag ute, jag har kollat på vattenslangen och tror jag hittat felet, måste byta ut slangkopplingarna men jag har liksom gjort kväll nu och ska ta det lugnt.

I morgon ska jag köra taxi, det är Ingers systerdotter med familj som kommer upp från Ö-vik och ska med flyget klockan 7 i morgon bitti.

Och jag som är så upptagen, hur ska jag hinna med allt imorgon.   


Av Jan Sandström - 14 juni 2014 15:22

Gick in fram och åter och testade och nu har vi bild och ljud igen.

Av Jan Sandström - 14 juni 2014 13:26

Jag undrar när de får igång vårt TV-nät igen?

Hörde att det tydligen var ett sekundkort strömavbrott i Västerslätts centrum vid tiden igår då signalerna dog.

Men inte hoss oss här i huset.

Av Jan Sandström - 14 juni 2014 13:13

Jag har suttit ute på södersidan där det var lä och så skönt.

Läste i min bok och drack kaffe när jag märker att boksidorn inte vill ligga still utan bläddrar av sig själv.

Kollade mobilen och ser att vinden har slagit om från nordlig till nästan sydlig, så jag får väl ta och byta sida på huset och ta den andra altanen i besittning.

Trean nid förrådet ligger dåigt till och dessutom i skugga.

 

Erik ringde och meddelade att en exakt skärm till min kamera skulle kosta runt tusenlappen men det finns till modellen tidigare och den är i stort sett exakt likadan, så han har nu beställt två displayer för 400 kr till två kameror.

Av Jan Sandström - 14 juni 2014 09:53

Lördag den 14/6.


Hur gick det igår, drabbades ni av otur eller förflöt dagen som vanligt.

Själv blev jag bestulen, av min son som kom förbi och hämtade alla mina LP-skivor.

Fint om de kommer till användning men nu vill han ha några lådor snickrade av mig, jag som inte ens hunnit göra förra beställningen   

Eljest fick jag ett fint besked också, sonen Erik kom förbi och undrade vad min gamla kamera var för någon modell. Den jag knäckte displayen på.

Han hade pratat med någon som tänkte byta display på sin mobil, aha tänkte han, varför inte kolla om det finns tillkameror.

Jo jag kan berätta att efter att jag knäckt min kamera kom han och sa att hans lilla kamera hade helknäckt display.

Den hade legat i jackfickan som hamnade så att bildörren inte gick igen riktigt, senare upptäcktes att det inte enbart var en jacka ivägen.

Jo han sökte på det fantastiska nätet och hittade direkt en display till sin kamera för en spottstyver, problemet är visst ungefär 30 dagars leveranstid. Men toppen om det går att byta till en billig pening.

Då har jag två kameror helt plötsligt.


Igår hände även detta att vi tappade TV-signalen utifrån området, den var fortfarande borta i morse.

Skönt att det inte är jag som sköter om det hela som jag gjorde förr under 15 års tid då jag var kassör och serviceansvarig på vårt kabel-TV-nät, ett när som för övrigt jag byggde upp med hjälp från leveratnrören.

Näe, ingen TV-signal nu heller, tur man inte är hocky eller sportintresserad för det sägs att det är något som pågår just nu.


Inatt sov jag som igår natt, kolla tillbaks på förra "Godmorgon" om du inte kommer ihåg.


Har du märkt att jag bytt typsnitt på bloggen? Jo nu kanske jag ser stavfelen bättre för jag gillade aldrig det förra typsnittet.

Nu kör jag Times New Roman som är ett lättläst snitt.


Övrigt idag, skött om husdjuren när jag väckte dem, kaninen är lika kelsjuk som alltid och vill bara upp i min famn.

Hugo vill sitta på min axel och olocka löss på min orakade kind. Nisse och Pelle satt och gosade med varandra bögar som de är då de inte plockade i fjäderdräckten.

Bögar och bögar, de har liksom inget alternativ då det inte finns någon hona här och de gillar varandra.


Eljest har jag inte planerat in någonting speciellt, ska räkna lite på lådorna Anders vill ha så jag har något att göra nästa gång vi åker till stugan.

Maria tentar idag och sedan ska hon ta bilen till stugan och vara där några dagar.

Jag ska sitta på altan och bara vara har jag tänkt men det blir nog en hel del tid här vid datorn.


Ute på altan ja, hur är då vädret. Jo soligt och fint men det blåser en nordvind, blåser det inte väldigt mycket nu för tiden?

Det är ingen direkt luftvärme, men det är snöfritt och 13,6° ute på altan på nordsidan i skuggan.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-06-14 10:15:04

Temperatur: 15,9 °C
Lufttryck: 1007,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från NNE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 15,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 180,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
16:53
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
02:15
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
08:45
Lufttryck - Max:
1004,9 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1004,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,6 hPa
Klockan:
03:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:46 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:09
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 04:26

Och så här fint ser det ut. Måste ut och ta bort pläden över växthuset.

 

Men som det blåser kallt är det ingen panik, ska skriva färdigt det här först.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 13 juni 2014 21:06

Jag efterlyser en möjlighet att själv spara ned sin egen blogg hel eller delvis säg helår och eller månadsvis.

Varför, jo jag tror inte bloggplatsen eller andra siter består i all oändlighet på nätet och då kan man ha sin blogg som en sorts dagbok man skrivit.


Jag har t.ex sedan starten den 9 juni 2012 skrivit 2683 inlägg (med det här)

2195 bilder,

82 videoklipp.

49 kommentarer,

1 omröstning och

11 frågor.



6975 unika besökare, vilket inte stämmer då jag bara summade ihop månadsvis.

39163 sidvisningar   


Det tackar jag er alla som läser eller har läst min blogg.


Av Jan Sandström - 13 juni 2014 20:47

Satt häromdagen eller i förrgår eftermiddag och hade en eller flera trastar som plockade mask och annat.

Vilka snittsare de är på att hitta masken och att lyckas dra upp den hel.

Läste någon gång om det konststycket att det är otroligt svårt att dra lagom hårt att masken följer med upp men inte går av.

Nu fick jag ingen sådan praktbild men en spanande trast kan jag bjuda på.

     

Av Jan Sandström - 13 juni 2014 20:28

Eller som jag sa när jag som liten, 3-4 år eller något sådant kom in till mamma och sa "solkatta uppi lufsen". då gick åskan.

Mamma var lite åskrädd och hon tog mig med och satte sig i tappan upp till vinden och jag tror hon hängde något för trappfönstret för att dämpa.

Senare när jag var äldre frågade jag varför hon inte satte sig i källartrappen där det var mörkt. Det hade hon aldrig tänkt på.

Vi kan gå in på den nedre toaletten som saknar fönster, fast vi föredrar att gå ut på altan och se.

Nu är det ingen åska utan solreflexer i den där spegelmobilen vi köpte igår.

Lite sent påkommet att filma nu men när solen står lågt gör den sig bättre, jag märkte bara att det blinkade in genom fönstret här.

Det jag funderar på är hur länge den tunna nylonlinan ska hålla när det blåst som det gjort idag och den fladdrat på hit och dit i vinden. 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards