jans

Alla inlägg under juni 2014

Av Jan Sandström - 13 juni 2014 19:58

...försmäktar jag vid denna dator.

Var det inte något sådant Pippi Långstrump sa en gång, eller kanske skulle ha sagt om det varit idag.


Jag satte i alla fall på ett avsnitt av gamla Rawhide, den där gamla westernserien som gick 59-66, ja ungdomar på 1900-talet.

Men snacka om att de kunde göra musik förr i tiden, det kan de inte idag.

Movin movin movin

He he just det där avsnittet ser jag ju, Rawhide - 1x03 - Incident with an Executioner


Av Jan Sandström - 13 juni 2014 19:11

Alla TV-kanaler dog för oss för en stund sedan, grannen ringde med samma bekymmer så nu kan jag utesluta elektroniken i mitt hus.


Jag har pratat med en person från djurskyddet som kan och gärna tar hand om mina parakiter och hon har fler fåglar hemma och gott om utrymme så där skulle de säkert få det bra.

Men jag ska ta Inger med mig och hälsa på henne för att se hur det är där liksom jag tycker hon ska komma och se på våra fåglar innan de flyttar över.


Men det känns dystert att tänka sig ett liv utan fåglar i huset, har ju haft det sedan de första undulaterna Bertil, Flax och Albina som jag fick av min mor i slutet av 2001.

I mitt register har jag noteringen att 53 fåglar har gått igenom oss, många är ungar som fötts men många har jag tagit hand om och sedan skickat vidare till folk som velat ha.


Jag tror att jag hade 5 fågelburar som mest och en guldhamsterbur samt kanin.


Allt finns att läsa om på vår webbsida på adress http://sandstrom.vasterslatt.se/


Av Jan Sandström - 13 juni 2014 10:09

Fredag den 13/6, hjälp vad skrev jag, fredag den trettonde     

Det är nog bara en dag bland alla andra eländesdagarna.


Igår fixade jag isoleringen på takluckan och det var dags efter 29 år. Det gick lite snabbare än trälisten vid diskbänken i stugan som tog 33 år att få dit.

Ett enkelt jobb bara man gör det, kapa till en 30 mm tjock frigolit och sedan en masonitskiva, det som nu fattas är en liten trälist i framkant men den ska det inte ta 33 år att få dit   


Sedan tog vi hojen och åkte en sväng via Arken Zoo på teg, Röbäck, Degernäs och längst ut vid Obbola, men på bron över till Holmsund var det vägarbete med trafikljus där ingen verkade bry sig om om det var rött eller inte, det var mindre kaos på bron.

Sedan blev det Smultronstället där vi tittade på blommor och växter och fikade, vi köpte en stor rosbuske och den gick ned i bagagerummet under sadeln.

Sedan NetOnNet och Djurmagazinet, på djuraffärerna satte Inger upp lappar om överlåtande av våra husdjur.

Kvällen var fin och riktigt varm, grillade och satt ute ganska länge men inte som Inger som var ute till midnatt tror jag.


Inatt sov jag, men inte så konstigt efter förra nattens sömnlöshet, men jag hade ändå svårt att komma till ro för värk och snurr i tankeverksamheten, men inte så allvarliga som igår.


Idag ska jag försöka fixa vattningen som krånglar, pumpen från tunnan verkar inte orka pumpa ända ut i munstycket. jag har städat hos husdjuren och med Bosse på armen, hugo på axeln kelandes med min kind var Nisse och Pelle intresserade som vanligt men efter att Pelle suttit en stund på huvudet, som han brukar så återgick han till Nisse på buren, men efter en stund så tog han steget över till min utsträckta arm och det var inte långt ifrån att Nisse också kom över till mig.

Han som var så rädd för folk när vi fick han att han försökte flyga (han var vingklippt då) när vi kom närmare än två meter.

För att få in han i buren till natten ställde vi den på golvet och få gick han in frivilligt.


Det är ju synd och skam att vi nu tänker lämna bort dem men hoppas att de får ett hem där man ägnar mycket mer tid åt dem för då får de fina fåglar.

Nä jag får inte gräva ned mig i de tankarna för då kommer jag ingen vart idag, som igår natt.


Det blåser men på södersidan gick det att sitta ute med frukosten.

Eljest vet jag inte vad det blir idag och med tanke på datumet kanske man inte ska göra så mycket. Fast jag är ju inte skrockfull så det spelar ingen roll för mig. Händer något så händer det mig ändå.

En person från djurskyddet ska ringa idag, eller i helgen och prata om mina parakiter om att kanske ta hand om dem.


Vädret då, jo det blåser en nordvind så flaggan på förrådet står rakt ut och björkarna svajar.

Temperaturen på altan i vinden är 10,8°, fortfarande på +sidan fast det vete 17 för det känns då man går ut där.

Väderstationens data skvallrer en del.

Aktuella värden:
2014-06-13 10:45:04

Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 997,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från NNE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 180,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
25,4 °C
Klockan:
19:23
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
09:10
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
01:59
Lufttryck - Max:
997,9 hPa
Klockan:
10:44
Lufttryck - Max:
1002,5 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
993,6 hPa
Klockan:
03:43
Lufttryck - Min:
994,0 hPa
Klockan:
19:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:18
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:43 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:25
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 03:19

Så här grått och kallt ser det ut i trädgården.

 


Påtåren är uppdrucken och jag ska kolla av övriga sidor på nätet.


Nu är det Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 juni 2014 21:47

...riktigt trött.

Steg man upp 5 så har man varit uppe en hel arbetsdag och kunde man sessförinnan inte sova blir det någtra timmar till.

Men nu får jag lägga isäng smådjuren och själv krypa ned mellan lakana.


Av Jan Sandström - 12 juni 2014 21:09

Vi köpte en liten mobil bestående av speglar som hänger i en fiskelina.

Det ska bli intressant att se hur det blir när solen lyser på den.

Kan ju påpeka att det inte var något dyrt inköp.

Men egentligen vill jag ha ett sådant där vindspel av grova bambustavar så att det blir dova toner.
 

Av Jan Sandström - 12 juni 2014 19:18

En hustru vaknar tidigt en morgon och upptäcker att mannen inte ligger bredvid. Hon misstänker att han redan gått upp för att överraska henne, eftersom de firar 20 årig bröllopsdag idag. Hon väntar, men mannen kommer inte, så kvinnan sätter på sig morgonrocken och går ner i köket. I mörkret sitter hennes man vid bordet med en kopp kaffe och stirrar tomt framför sig.
- Men hörru, har du suttit här hela natten? säger kvinnan och slår sig ner bredvid.
- Minns du när vi träffades? säger mannen utan att se på henne.
- Hihi, ja, jag visste väl att du skulle komma ihåg...
- Hur kan jag glömma? suckar han och stirrar fortfarande tomt framför sig. Minns du när din pappa kom på oss i baksätet på min bil?
- Mmm... Kvinnan suckar och tänker tillbaka på gamla minnen, då hon bara var 16 år och han 21.
- Minns du när han hittade oss i garaget och förde blåslampan mot mitt huvud och skrek:
"Antingen gifter du dig med min dotter eller så skickar jag dig i fängelse i 20 år!"
- Hihi, ja...
- Mm... Jag hade varit en fri man idag...

Av Jan Sandström - 12 juni 2014 18:21

Inger köpte en rosbuske som vi lyckades stuva ned under sadeln och ta hem.

 

Senare ska den upp till stugan och planteras i slänten.


Skulle ju ha med en bild till och här är den då Inger förhandlar om rosköpet.

 

Det är ju alltså på Smultronstället vid Holmsjön ut mot Holmsund vi var.


Vägen hem gick förbi NetOnNet där vi handlade lite smått, jag fick inte ta hem den där 75" TV:n, däremot hade de gul färg till min fotoskrivare.

På Zoobutiken satte vi upp lappar om husdjursöverlåtandet.


Parakiterna verkar det som att djurskyddet är villiga att ta hand om och det låter fint för då får de ett bra omhändertagande. Fast det kommer att kännas jäkligt sorgligt.


Av Jan Sandström - 12 juni 2014 16:15

Vi är ute på MC och hamnade på Smultronstället där vi stannade för fika.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards