jans

Alla inlägg under juni 2014

Av Jan Sandström - 10 juni 2014 21:03

Nu är det ljusa kvällar men inte så varma.

Temperaturen sjunker fort när solen går bakom träden och nu är det +12,6° på altan.

Vi har suttit ute och ätit våfflor med jordgubbar och vispgrädde i kvällssolen som lyste rakt in på altanen.

 

Nu ingen sol annat än på ängen under kraftledningen men jag hann med några sidor i boken (pappersbok) i solen innan det blev kallt och jag gick in.


Det blir en stunds TV-tittande samtidigt med surfande innan det blir sängen och ljudboken.


På kanal 9 började en film som heter "Jordens undergång - Cat 8". Den är inge bra för jag såg andra halvan för något år sedan.

Men varför inträffar alla katastrofer i USA?

Det måste vara ett jäkla land att bo i.

Av Jan Sandström - 10 juni 2014 10:37

SVT 1, 15:05--16:35 Aldrig med min kofot eller Drömtjuven (1954)

Det här verkar vara en rolig film, helt i min stil men så har vi konkurensen av vädret och skönt utomhus.

Kanske skulle man kunna ta med TVn ut på altan. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag sett den här filmen tidigare.

http://www.filmpunkten.se/covers/15314.jpg


 

Handling:
Allt pekar på att direktör Ramsten har konstruerat ett inbrottssäkert kassaskåp. Inte ens hans medhjälpare Knutte Modig -- en f d inbrottstjuv som blivit hederlig löntagare -- lyckas forcera skåpet. Trots detta ter sig framtiden dyster för Ramsten och hans företag. Fordringsägare kräver snabb återbetalning av 150 000 kr. Får de inte pengarna inom en vecka, övertar de företaget, inklusive det nya kassaskåpet, meddelar deras ombud, advokat Lind. Under tiden anländer mr Jack Anderson Jr till Sver...Mer

 

 

 

Av Jan Sandström - 10 juni 2014 10:27

















Lika bra att ta det före egentliga semestern så alla vet vad man har att se fram emot.

 

Som jag skrev en gång så är det jag till höger.

Satt och kollade igenom fjolåret och bilden är inte så långt ifrån sanningen om vad jag åstadkom.

Frågan är om det blir lika mycket i år.


Av Jan Sandström - 10 juni 2014 08:57

Tisdag den 10/6


Igår ombesiktade jag släpvagnen och nu gick det fint, påskjutsbromsen var ju fixad för jag sträckte bara dragstången som hade skruvat upp sig själv då låsmuttern inte satt fast ordentligt.

Sedan köpte jag mer grejor på BYGGmax, hämtade överblivet material hos Peter och Anna.

Inger hade sin utefest med sitt jobb med allt vad det innebär.


Sov riktigt gott inatt då jag bara hade lagom ont och sov till kvart i nio.

Gunnar har legat hos mig inatt och ligger ännu kvar på min säng.


Idag funderar jag på att småsnickra på den där pallen som ska renoveras.

Fick ju hem arbetsbänken igår och kan enklare slipa alla delarna.

  Det är syskonpallen till den här men den fick aldrig sittbrädorna, den här ska också få en avslipning men jag tar inte isär den då den inte glappar i fogarna.

Det ska bli finare väder idag efter regnandet inatt.


Vädret ja, just nu 17,8° i skuggan och väderstationens Aktuella värden:
2014-06-10 10:15:05

Temperatur: 17,5 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från E,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 17,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,3 mm
Året: 175,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
12:35
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
03:47
Temp - Min:
11,3 °C
Klockan:
03:32
Lufttryck - Max:
1010,2 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
23:17
Lufttryck - Min:
1006,1 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1000,7 hPa
Klockan:
01:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:22
Sol ned: 22:56
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:34 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:41
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 01:42

Så här grönt och fint är det i trädgården

 


Husdjuren väckta och frukosten intagen, bara påtåren som fattas.

Och så ska jag kolla igenom nätet om det hänt något nytt.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 9 juni 2014 18:36

Efter mejlkontakt med Panasonic som för övrigt inte kunde lösa mitt problem som jag tydligen är ensam om i världen löste jag det själv.


Först började jag döpa om tidigare tagna bilder med kameranamnet först i filmanmen men jag gav upp.


Så jag ställde in kameran på flerbildstagning och liten storlek på bilderna samt lite annat som gjorde tagningen snabb.

Så höll jag ned slutarknappen till jag tagit lika många bilder som gamla kameran tagit.

Så nu fortsätter jag numreriskt där jag bytte kamera.

Tursamt hade jag inte tagit mer än runt 3552 bilder tidigare.


Men jag tycker ändå det är svagt att man har samma numrering av bilderna från Panasonics kameror, ett P och så tre siffror för tusental hamnar i en egen mapp + serienummer (P1030554.JPG).

Skulle det vara så svårt att själv kunna skriva in startnummer när man tar en kamera i bruk, det går ju att nollställa räknaren av någon anledning.

Tänk om de varit så smarta att man enkelt kunde lägga till ett eget prefix + serienummer på fotona. (TZ60-P1030554.JPG)

Eller att de frn fabriken lagt till detta.

Av Jan Sandström - 9 juni 2014 11:55

Köpte ju en ny kamera men retar mig på att det inte går att skriva in ett nytt startnummer för bilderna så att man fortsätter där förra kameran slutade fungera.
Nu får man flera bilder med samma nummer och det tycker då jag är tokigt.


Jag får experimentera med kamerafilerna i gamla kameran och se om det kanske går via omvägar.


Hittade inget annat än att man kan nollställa och börja om från början med numreringen, det är vä endast efter att man testat och lekt som man kan vilja nollställa innan man börjar fota "på riktigt".

Av Jan Sandström - 9 juni 2014 11:30

Sitter ute på altan och påtar på med dator och kamera för att få  wifi att fungera för att föra över bilder till mitt nätverk.

Det är minst sagt struligt men tror jag fått det fungera fast bilderna hamnar inte där jag vill ha dem utan i nya mappar i roten med datum som mappnamn.

Nåja jag får väl flytta den vid senare tillfälle.


Inger har tagit in Liljekonvaljer från vår egen odling ute i trädgården och de doftar så gott, fina att se på är de också.

 

Blir jag less på alltihopa kan jag ju dricka upp vattnet.

Mycket praktiskt.

Av Jan Sandström - 9 juni 2014 10:48

SVT 1, 14:45--16:25 Swing it, fröken! (1956)

Som jag tidigare sagt tillhör inte dessa "Swingfilmer" mina favoriter utan jag giller hellre pilsnerfilmer och andra komedier.

Idag är jag förresten upptagen med annat i eftermiddag så för mig blir det ingen film, inget jag i så fall saknar.



 

Handling:
Alice Lind kommer till ett läroverk för att tillträda en tjänst som lärare i engelska. Bostad är redan ordnad, ett rum i fru Nilssons villa. Alice ska för övrigt ha fru Nilssons ökände son Sigge som elev. Samma kväll som Alice flyttat in i sitt rum passerar Sigge rektor Alma Ståhlbergs villa, där källardörren står öppen. Han smyger sig in och upptäcker två tjuvar i full verksamhet. Han får tag i en brödkavel, klipper till och lyckas söva dem. Sedan ger han sig av, men glömmer i hastigheten sin...Mer

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards