jans

Alla inlägg den 1 juli 2014

Av Jan Sandström - 1 juli 2014 22:56

Nu har vi snart vänt på dygnet då vi äter middag först ½11 på kvällen.

Men så går det när vi är i stugan och inte behöver hålla några tider.


Det blev ett dopp i tunnan men med förhinder då jag lyckades ställa reglaget på sandfiltret aningen snett så att den pumpade ut vatten hela tiden.

Med påföljd att nivån i tunnan sjönk och jag började fylla på med kallt källvatten.


Det här är i alla fall sommar och så många duschningar utomhus har jag inte tagit i år.

 

Och sedan det problemfyllda badet.

 


Så här fin blev vedboden när den fick ett nytt lager av falu rödfärg. Inger skymtar där bakom till vänster.

 


Och så fåglarna, det var det här Inger fotograferade när jag höll på med förra inlägget

 

Men vad är det för fågel, det är svartvit flugsnappare som håller på att mata men ser ungarna ut så där, det visste jag inte.

 

Just efter fotot kom föräldern med mat och ungen blev nöjd och kröp ned i holken igen.


Nu är jag helslut och det andra badet vi pratade om får vara för mig, jag har ont i hela kroppen men främst knän, händer och höfterna.

Så med det här säger jag godnatt så återkommer jag i morgon med det vanliga inlägget.


Godnatt världen.

Av Jan Sandström - 1 juli 2014 20:29

Så här blev väggen och min bonus.

Av Jan Sandström - 1 juli 2014 18:30

I morse fick vi se en koltrast, svart som synden med gul näbb.

 

Eljest har vi bara sett de spräckliga trastarna som springer runt oss och drar upp mask.


Vi fick höra ett fasligt pipande vid badtunnan och där satt en liten fågelunge och skrek efter mamma.

Sedan flög den ut på ängen, eller försökte flyga för den orkade bara 10 meter.


Jag fick tag på den och bar tillbaks den till stora granen där en troligen kom från.

Tidigare visade jag ju hur de kikade ut i holköppningen och kanske var det den här vi såg.

 

Nu i kväll verkar det vara tyst i den holken så nu har de nog flugit ut.

I andra holkar piper det i alla fall för fullt.


Nedanför har jag markerat med en bräda var nederkanten ska kapas.

 

Och här är kanten sågad, Inger plockar upp brädspill som sedan hamnar i badtunnan.

 


Nu säger Inger att ungar kikar ut i en annan holk så hon tog kameran.

Kanske blir det bilder att bjuda på senare.


Kaffet är uppdrucket och vi ska börja städa undan lite och i kväll ska det bli bad.

Känner att kroppen behöver det.

Jag måste kila iväg oxh se fågelungarna.


Av Jan Sandström - 1 juli 2014 12:41

...för målning.

och bonden hämtar hem balarna.

Jag återkommer om en liten talgoxe i ett framtida inlägg.

Av Jan Sandström - 1 juli 2014 08:54

Tisdag den första juli.


Idag verkar det bli en sommardag.


Men först, igår hade vi semester säger Inger, En tur in till Vindeln med sidovägar.

Lite snickerier på väggen men eljest inte mycket gjort och det kändes skönt för kroppen.

Inger målade en del och tog hand om trädgårdslandet, grävde i slänten för pollarna som sedemera sna dit.

Just efter gårdagens inlägg lades upp knackade Inger på föstret och jag fick se naturen inpå knutarna.

I alla fall en bit bort men jag hann få ett par ostadiga bilder innan den stack in i skogen.

Om jag bara tagit det lugnare när jag gick ut kanske den inte blivit skrämd, tror då den skrämdes av mig.

 

Inatt sov jag för ovanlighetens skull riktigt gott, tror bara jag var uppe och vandrade två gånger.


Idag måste jag få luckan färdig för sedan måste vi ta hand om ved som ligger på gräsmattan och skräpar.

Kanske blir det veden först så Inger har något att sätta yxan i.


Måla uppe i nocken ska det också och sedan ska ställningen ned.

Det ska bli skönt.


Vädret är fint och himlen blå.

 

Fast nu har det kommit ett par molntussar seglande och skönt när de skymmer solen, då ser man vad jag skriver på skärmen.


Temperaturen var 16.8 grader då vi gick ut och en ostlig vind gör att vi har lä hos oss.

Nä dags att göra något, en till kaffemugg och kanske får jag tid att läsa min pappersbok idag.

Näst sista dagen här för på torsdag måste vi hem då nya hyresgäster ska hit, då har Maria bokat stugan några dagar.

Nästan skönt att få åka hem en stund. Det har nästan blivit för mycket av det goda.


Jo vi har fått fåglar i en holk till, den på husgaveln får besök och troligen ligger honan på ägg där inne.


Godmorgon.




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards